داعش در رمادی چه می کند؟

از راه اندازی مراکز توبه تا بمب گذاری ورودی های شهر

۱۰ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۴۸۲۴۷ اخبار اصلی خاورمیانه
داعش روز جمعه از طریق مساجد رمادی از مردم دعوت کرد شهر را ترک نکنند، به مراکز توبه بروند و از این که با شوراهای بیداری و ارتش بوده اند، توبه و ابراز ندامت کنند.
از راه اندازی مراکز توبه تا بمب گذاری ورودی های شهر

دیپلماسی ایرانی: یکی از مسئولان استان الانبار به روزنامه الحیات، چاپ لبنان گفت: «هر روز تاخیر در ورود ارتش عراق به رمادی به سود داعش است به گونه ای که این شبکه در حال تقویت قوای داخلی خود است و اخیرا نیز مراکز «توبه» در شهر راه انداخته و از نظامیان و اهالی عشایر دعوت می کند به این مراکز بروند و توبه خود را اعلام کنند در حالی که بیش از 85 هزار نفر تا کنون از این شهر فرار کرده اند.»

این روزها اهالی رمادی، مرکز سنی نشین استان الانبار بیش از هر زمانی چشم به راه نیروهای داوطلب مردمی است. همان کسانی که قبل از تصرف شهر توسط داعش آنها را به طایفه گرایی متهم می کردند و از ترس این که مبادا روزی شیعیان قدرت بگیرند، علیه آنها جوسازی می کردند و با حمایت کشورهای عربی نظیر عربستان و قطر به تحریک امریکا علیه آنها می پرداختند. حالا این جماعت به صرافت افتاده است. می خواهند نیروهای داوطلب مردمی آنها را از شر داعش نجات دهند. داعشی که به هیچ جنبده ای رحم نمی کند.

داعش روز جمعه از طریق مساجد رمادی از مردم دعوت می کرد شهر را ترک نکنند، به مراکز توبه بروند و از این که با شوراهای بیداری یا همان صحوات و ارتش بوده اند، توبه و ابراز ندامت کنند.

یک شاهد عینی از داخل این شهر در تماس با الحیات گفت: «داعش از اهالی رمادی می خواهد شهر را ترک نکنند. و تهدید کرده با هر کس که از دستوراتش سرپیچی کند برخورد می کند و تاکید می کند که ورودی ها و خروجی ها شهر را بمب گذاری کرده مبادا که ارتش و نیروهای داوطلب مردمی به داخل شهر پیشروی کنند. به ویژه که اکنون دریافته است که شهر را محاصره کرده اند بر همراهی مردم با خود بیشتر تاکید دارد.»

وی در ادامه افزود: «نیروهای داعش که تابعیت های مختلف دارند به مردم می گویند به مساجد بروند و توبه خود را اعلام کنند. به ویژه نیروهای عضو در ارتش و پلیس و شوراهای بیداری.»

در همین رابطه شیخ عبدالمجید الفهداوی، یکی از شیوخ رمادی که در بخش خالدیه به سر می برد به روزنامه الحیات گفت: «داعش تلاش می کند که محبت ساکنین باقی مانده در شهر را به خود جلب کند. کار اصلاح شبکه های برق رسانی و آب رسانی را آغاز کرده و از تجار خواسته است که مغازه های خود را باز کنند و بازار کار خود را از سر بگیرد.»

وی در ادامه افزود: «داعش در ابتدا به صورت ظاهری این کارها را می کند تا بعد از این که جای پای خود را در شهر مستحکم کرد برخوردهای سلیقه ای خود را آغاز کند. بکشد و از بین ببرد و نیروهای پلیس و ارتش و شوراهای بیداری را تحت تعقیب قرار دهد حتی آن کسانی که توبه خود را اعلام کرده اند نیز خواهد کشت. بعد از آن خانه های مسئولین را منفجر خواهد کرد و به تسویه حساب با شیوخ عشایر خواهد پرداخت.»

در همین رابطه داعش فیلمی ویدوئی منتشر کرد که در آن نیروهای آن مهمان پذیر شیخ حمید هایس، یکی از چهره های معروف استان الانبار و از افراد نزدیک به دولت را منفجر کردند.  

از سوی دیگر خالد العطیه، وزیر امور خارجه قطر روز پنج شنبه به بغداد آمد و رسما اعلام کرد که کشورش سفارت خود در بغداد را بازگشایی خواهد کرد. این در حالی است که برخی منابع آگاه می گویند هدف او از این سفر راضی کردن مقامات عراقی برای آزادی و تحویل چند شهروند متهم به عضویت در داعش است که اخیرا توسط ارتش عراق دستگیر شده اند. گفته می شود در میان این افراد چند افسر قطری نیز حضور دارند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: رمادی داعش عراق الانبار


( ۱ )

نظر شما :