انگیزه استفاده از سلاح شیمیایی چیست؟

جنگ مخوف امنیتی عربستان در سوریه

۱۳ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۲۰۸۰۴ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
بسیاری از تحلیلگران بر این اعتقادند که عملیات شنیع استفاده از سلاح های شیمیایی ساخت و پرداخته دستگاه های امنیتی عربستان و امریکا است تا موازنه قوا در میدان نبرد به سود هر دو طرف درگیری تغییر نکند.
جنگ مخوف امنیتی عربستان در سوریه

دیپلماسی ایرانی: با گذشت نزدیک به دو هفته از حمله شیمیایی به سوریه افکار عمومی جهان به دنبال مسبب این عملیات شوم هستند. عده ای دولت بشار اسد را مسبب این حادثه بیان می کنند در حالی که دلایل بسیاری نیز وجود دارد که ثابت می کند این کار توسط نیروهای شبه نظامی نزدیک به القاعده و جیش النصره یا گروهی هم فکر با آنها انجام شده است. در این میان اتهاماتی نیز به عربستان سعودی زده و گفته می شود که سازمان امنیت این کشور به گروه شبه نظامی مسلح تحت فرمان خود سلاح شیمیایی داده تا علیه مردم به کار گیرد و تقصیر آن را به گردن بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه بیندازد.

دلیل این که بشار اسد نمی تواند مسبب این حمله باشد را ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری سوریه به صراحت بیان کرد. وی گفت: «با هیچ عقل و منطقی سازگار نیست که ارتشی که در حال پیشروی و کسب پیروزی در میدان است و به سرعت می رود تا مخالفان خود را شکست دهد، به ناگاه از سلاح شیمیایی استفاده کند و ورق را علیه خود برگرداند.»

در حالی که در جبهه مخالف انگیزه بسیاری برای استفاده از این سلاح های شیمیایی احساس می شود و دلایل این که آنها بخواهند از این سلاح استفاده کنند، بسیار است. یک دلیل روشن به پیشروی های ارتش سوریه در شهرهای مختلف حلب، حمص و ریف دمشق باز می گردد و گفته می شود دقیقا یک روز قبل از آن حادثه ارتش سوریه قصد داشت بزرگترین حمله نظامی خود را در حلب کلید بزند و مخالفان را از آن جا بیرون براند و به این ترتیب ضمن تحمیل شکستی سنگین به مخالفان، متحدان غربی و عربی آنها را نیز شکست سهمگین سیاسی ای بدهد. بنا به گزارش رسانه های مختلف عربی، دستگاه های امنیتی عربستان و غرب کاملا نگران بودند که ارتش سوریه با انجام این عملیات مخالفان را از حلب بیرون رانده و دستاورد سیاسی بزرگی به دست آورد و در کنفرانس ژنو – 2 با قدرت ظاهر شود. دقیقا ساعاتی قبل از آغاز این عملیات توسط ارتش سوریه بود که حمله شیمیایی به ریف دمشق صورت گرفت که حجم تبلیغات سوء سیاسی آن به اندازه ای بود که سبب شد عملیات ارتش سوریه در حلب و ریف دمشق و حمص فورا متوقف شود و ارتش سوریه از پیشروی باز ماند.

از آن سو در جبهه مخالفان نیز پیشروی مخالفان در لاذقیه، یکی از شهرهای کلیدی سوریه که عموما علوی نشین است و رابط علوی ها با دریای مدیترانه محسوب می شود و از این رو از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است، فورا متوقف شد که این مساله نشان می دهد دسیسه هایی در پس پرده برای پیچیده نگاه داشتن بحران سوریه وجود دارد.

در امریکا اجماعی وجود دارد که بهترین گزینه برای نبرد با القاعده و تندروهای بنیادگرای اسلامی شخص بشار اسد است و برای همین تلاش می کنند تا تحولی در عرصه میدان نبرد در سوریه حاصل نشود که فرایند مبارزه بشار اسد با آنها متوقف شود.

از این جا است که بسیاری از تحلیلگران بر این اعتقادند که این عملیات شنیع ساخت و پرداخته دستگاه های امنیتی عربستان و امریکا است تا موازنه قوا در میدان نبرد به سود هر دو طرف درگیری تغییر نکند. جفری فلتمن، دیپلمات امریکایی و معاون رئیس سازمان ملل به صراحت می گوید که تلاش برای جلوگیری از تغییر موازنه قدرت در میدان نبرد سوریه به سود بشار اسد از اهداف غرب در این کشور است. و جان کری، وزیر امور خارجه امریکا نیز می گوید که نباید اجازه داد موازنه قدرت در سوریه به گونه ای رقم بخورد که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه دست برتر را بیابد و با دست بالا در نشست ژنو – 2 حاضر شود. ولی نصر، مشاور سابق اوباما نیز در گفت و گو با روزنامه تودی زمان ترکیه که دیپلماسی ایرانی آن را منتشر کرد به صراحت اشاره می کند که اروپا و ایالات متحده همه تلاش خود را به کار گرفته اند تا اسد با توجه به برتری میدانی قدم به کنفرانس ژنو – 2 نگذارد تا دست بالا را در این کنفرانس داشته باشد. مضافا بر آن در امریکا اجماعی وجود دارد که بهترین گزینه برای نبرد با القاعده و تندروهای بنیادگرای اسلامی شخص بشار اسد است و برای همین تلاش می کنند تا تحولی در عرصه میدان نبرد در سوریه حاصل نشود که فرایند مبارزه بشار اسد با آنها متوقف شود.

در این میان به صراحت می توان گفت که عربستان سعودی بیشترین انگیزه را برای سرنگونی حکومت اسد حتی به قیمت به آتش کشیدن کل سوریه و حتی آغاز جنگی جدید در منطقه دارد. منابع آگاه عراقی به دیپلماسی ایرانی می گویند که بندر بن سلطان، رئیس سازمان امنیت عربستان در ابتدای بحران سوریه به اطلاع مقام های عراقی رسانده بود که ریاض مصمم است دشمنی خود را با ایران علنی کرده و این دشمنی را در سوریه به سرانجام برساند. به این ترتیب که در برابر سرنگونی حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری برخواسته از اقلیت علوی سوریه اکثریت سنی این کشور را به قدرت برساند و برای این کار حاضر است جنگی خونین را در آن جا رقم بزند تا به این ترتیب تلافی از دست رفتن عراق از دامان کشورهای عربی سنی منطقه را در آورد. کشوری که به ادعای عربستانی ها امریکایی ها در طبقی از طلا در اختیار ایران قرار دادند.

به این ترتیب به روشنی می بینیم که عربستان علاوه بر انگیزه های سیاسی و تلاش برای حفظ برتری منطقه ای در برابر جمهوری اسلامی ایران، انگیزه های طایفه ای را نیز دنبال می کند و این مساله سبب شده تا به فتنه طایفه ای شیعه – سنی نه تنها در سوریه بلکه در کل منطقه با هدف تهییج افکار عمومی علیه شیعیان و ایران دامن بزند تا به این ترتیب به اهداف خود در سوریه و پس از آن در کل منطقه برسد. برای همین آن چه در سوریه شاهدیم بیشتر جنگی امنیتی با هماهنگی کامل عربستان و دستگاه های غربی است با این هدف که اگر از لحاظ لسجتیکی و میدانی توان سرنگونی بشار اسد را ندارند، حداقل از طریق امنیتی و اطلاعاتی بتوانند بشار اسد را بازنده میدان کرده و سرانجام او را از میدان به در کنند. برای همین است که روزنامه السفیر خبر می دهد که گروهی شبه نظامی متشکل از 25 هزار سنی تندروی سلفی تشکیل شده و از طریق اردن وارد خاک سوریه شده اند. گفته می شود که این افراد مستقیما از بندر بن سلطان، رئیس سازمان امنیت عربستان دستور می گیرند.

در جنگ های امنیتی همیشه عامل، مامور و اهداف میدان عملیات از انظار مخفی هستند. برای همین هیچ گاه نمی توان به سادگی کشوری را متهم کرد یا کسی را به پای میز محاکمه کشاند. آن چه در سوریه شاهدیم دقیقا بازتابی از همین تعریف است. جنگ امنیتی کثیفی که عربستان رقم زده تنها با این هدف است که فقط و فقط بشار اسد سرنگون شود، و بر اساس اصل هدف وسیله را توجیه می کند، دستگاه امنیتی عربستان برای خود مجاز می داند که از سلاح شیمیایی استفاده کند حتی اگر این سلاح ها باعث کشته شدن صدها کودک و زن و مرد بی گناه شود چرا که در نهایت این افراد برای سرنگونی حکومت علوی که مقصود این جنگ است، شهید محسوب می شوند!

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سوریه بشار اسد عربستان ارتش سوریه علوی سنی


نظر شما :