روحانی از وقت کشی در مذاکرات به خود می‌بالد

۲۲ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۸:۲۸ کد : ۱۹۱۹۸۴۱ سرخط اخبار

برخلاف تصور انتخابات اخیر در ایران به هیچ وجه آزاد نبود و مردم مجبور به انتخاب حسن روحانی شدند. حسن روحانی در سخنرانی در سال 2004 از اینکه طی مذاکرات توانسته است کاری کند که ایران ضمن وقت کشی در قبال غرب به برنامه هسته ای خود ادامه دهد به خود بالیده است...

به گزارش تابناک، مارک کرک و الیوت اینگل که هر دو از نمایندگان پیشتاز در تدوین و طرح تحریم های جدید بر علیه ایران در مجلس آمریکا هستند در مقاله ای که در وال استریت ژورنال به انتشار رسیده است عنوان کرده اند که اگر ایران تحت فشار تحریم ها خرد کننده قرار نگیرد، به سمت هسته ای شدن به پیش خواهد رفت.

این دو نماینده در این مقاله آورده اند: «آیا کنگره باید به طرح تشدید تحریم بر علیه ایران تا مرز فلج کردن اقتصاد این کشور رای دهد؟ این پرسشی است که در حال حاضر بسیاری از همکاران ما در واشنگتن به آن پاسخ منفی میدهند.

آنها بر این عقیده هستند که تحریم های سابق بر علیه ایران منجر به یک تغییر در راس حکومت ایران شده است و روحانی که فردی معتدل است جای محمود احمدی نژاد که فردی افراطی است را گرفته است. به عقیده ایشان روحانی فردی میانه رو است که برای باز کردن باب مذاکرات بر سر موضوع هسته ای با غرب مشتاق است.

بر همین اساس به نظر ایشان اکنون زمان آن است که ایالات متحده به ایران فرصتی برای مذاکرات داده و با نشان دادن حسن نیت خود از هرگونه اعمال تحریم های شدیدتر بر علیه ایران خود داری کند.

اما ما با وجود احترام به عقیده این دست از سیاستگذاران با این نظر مخالف هستیم و به عقیده ما کاهش یا تعلیق تحریم مسیر مناسبی برای جلوگیری از هسته ای شدن ایران نیست. برعکس در زمان حاضر تشدید فشار و زحمت تحریم برای ایران آن مسیری است که منجر به متقاعد شدن حکومت ایران برای دست برداشتن از برنامه هسته ای است.»

این دو نویسنده در ادامه با وارد ساختن اتهاماتی بر علیه نظام جمهوری اسلامی عنوان کرده اند که: برخلاف تصور انتخابات اخیر در ایران به هیچ وجه آزاد نبود و مردم مجبور به انتخاب حسن روحانی شدند همچنین 600 نامزد ریاست جمهوری رد صلاحیت شدند.

این مطلب در ادامه با اشاره به اینکه حسن روحانی دو دهه در شورای عالی امنیت ملی مسئولیت داشته است، این امر را عاملی بر عدم اعتدال وی میداند و مینویسد: حسن روحانی در سخنرانی در سال 2004 از اینکه طی مذاکرات توانسته است کاری کند که ایران ضمن وقت کشی در قبال غرب به برنامه هسته ای خود ادامه دهد به خود بالیده است.

این مطلب همچنین در ادامه با توسل به جو سازی علیه ایران آورده است که: در عین حال که روحانی از مذاکرات جدی با غرب سخن میگوید، ایران در حال نصب سانتریفیوژهای جدید، آزمایش موشکهای دور برد و حمایت از تروریسم است. پنتاگون گزارش داده است که تا سال 2015 ایران قادر خواهد بود که اقدام به آزمایش موشک بالستیکی کند که توان رسیدن به ایالات متحده را دارد.

نویسندگان ادامه داده اند: «ما بر این عقیده هستیم که ایالات متحده باید از هر گزینه غیر نظامی برای جلوگیری از هسته ای شدن ایران سود ببرد و تاثیر گذار ترین گزینه در این میان اعمال تحریم ها شدیدتر بر علیه ایران است. از سال 2011 ایالات متحده اقدام به تحریم بانک مرکزی، فروش نفت و کتی رانی ایران کرده است. نتیجه آنکه پول ملی ایران یک سوم ارزش خود را از دست داده و توان این کشور برای فروش نفت بسیار کاهش یافته است. هنوز روزنه هایی وجود دارد و هنوز فشار به حد نهایی نرسیده است.

با وجود این تحریم ها ایران هنوز به میلیاردها دلار ذخایر ارزی در بانکهای سراسر جهان دسترسی دارد و هنوز روزانه بیش از 1 میلیون بشکه نفت به فروش میرساند و همچنین سودهای فراوانی از بخش معدن و ساخت و ساز و مهندسی کسب میکند.

راه حل پیشنهادی آمریکا به خصوص طی ماههای آینده بسیاری حیاتی است. با کشاندن ایران به مرز فروپاشی اقتصادی آمریکا میتواند از این موقعیت برای رسیدن به ابزار دیپلماسی بهره برد و ایران را مجبور به اجرای تمام تعهدات بین الملی از جمله تعلیق کامل غنی سازی اورانیوم کند.

ما به وسیله خارج کردن نفت ایران به شکل کامل از بازار جهانی، قطع دسترسی ایران به ذخایر ارزی خارجی و تحریم بخشهای حساس و استراتژیک اقتصاد ایران قادر خواهیم بود به این هدف دست یابیم. بعد از رای مجلس به طرح جدید، اکنون نوبت سنا است که آن را تصویب کند.»

در نهایت این مقاله با اشاره به اینکه هنوز به دنبال دیپلماسی است ادعا کرده: ما از تشدید تحریم ها به دنبال پایان دادن به ابزار دیپلماسی نیستیم. اما بعد از سالهای تلاش در مذاکرات بی ثمر، اکنون مشخص است که ایران تنها در صورتی دست از برنامه هسته ای خود خواهد کشید که فشار لازم را احساس کند.

کلید واژه ها: تحریم مذاکرات حسن روحانی


نظر شما :