نوری مالکی: ایران می خواهد مستقیما با آمریکا مذاکره کند

۰۴ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۸:۱۱ کد : ۱۹۱۹۰۹۶ سرخط اخبار

نخست وزیر عراق، نوری المالکی به باراک اوباما گفته است که ایران مایل است در موضوع هسته ای مستقیما با آمریکا مذاکره کند.

به گزارش تابناک ، «نیویورک تایمز» گزارش داده که نوری المالکی در اوایل ماه جاری میلادی در دیداری که با سفیر بغداد داشته اعلام کرده که بر اساس پیامی که از مقامات ایرانی دریافت کرده است،می گوید که ایران مایل به مذاکره مستقیم با آمریکا در مساله هسته ای است و در این باره جدی است. وی همچنین اعلام کرده که عراق آماده است که زمینه مذاکرات ایران و عراق را فراهم کند.

نیویورک تایمز اضافه کرده است که نوری مالکی اگر چه مدعی شده است که با منابع قابل اعتماد در دفتر رهبر انقلاب ایران در تماس است، با این وجود اشاره نکرده است که طرف ایرانی که پیغام را به وی رسانده چه کسی بوده است.

منابع غربی هنوز در این مورد تردید دارند که این مساله ابتکار خود نوری مالکی است یا رهبر انقلاب ایران خواسته است که از نوری مالکی برای چنین کاری استفاده کند.

مقامات وزارت خارجه آمریکا تا کنون درباره ابتکاری که نوری مالکی به دنبال آن است و همچنین در پاسخ به این درخواست، واکنشی از خود نشان نداده اند.

پاتریک ونترل سخنگوی کاخ سفید در این باره گفته است که عراق،شریک آمریکا است و دو کشور در مورد دامنه وسیعی از موضوعات و به ویژه در مورد ایران با هم گفتگو می کنند.

وی ادامه داده است همانطور که بارها گفته ایم ما آماده ایم که با ایران به صورت مستقیم مذاکره کنیم تا دغدغه های جامعه بین المللی درباره موضوع هسته ای این کشور را برطرف کنیم.

گری سمور،که در دولت اول باراک اوباما به عنوان دستیار در شورای امنیت ملی آمریکا فعالیت می کرد در این باره گفت که این قابل باور است که ایران بخواهد از عراق برای اعلام آمادگی جهت گفتگو با آمریکا استفاده کند.

او ادامه می دهد که : نوری مالکی کسی است که ایرانیان به وی اعتماد دارند و از نوری مالکی هم معتقد است که رابطه ایران و آمریکا نباید اینگونه صفر و در حالت انجماد باشد.

وزارت خزانه داری آمریکا هم در یک اقدام جداگانه - که ارتباطی با خبر مذکور ندارد- اعلام کرد فهرست داروهایی که بدون دریافت مجوز می تواند به ایران ارسال شود را اضافه کرده است .

پنج شنبه دیوید کوهن، معاون خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، در کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت که این اقدام، به نیات انسان دوستانه صورت می گیرد.

تحلیل گران آمریکایی از اقدام دولت آمریکا را نشانه ای از حسن نیت این کشور به حسن روحانی انجام خواهند داد. کسی که تا چند روز دیگر ریاست جمهوری ایران را بر عهده خواهد گرفت .

نیویورک تایمز در پایان می نویسد که این تنها نوری مالکی،نخست وزیر عراق نیست که مایل است روابط ایران و آمریکا احیاء شود، بکه عمار حکیم رهبر بزرگترین گروه شیعیان عراقی هم خواهان احیای این رابطه است.

ایران و آمریکا در دوره جنگ عراق،با هم به صورت مستقیم به گفتگو نشستند، اما این گفتگو ها فقط درباره عراق بود و به موضوع هسته ای ایران،گسترش نیافت.

لازم به ذکر است که آخرین بار در سال 2009 میلادی بود که دو مقام ایرانی به صورت مستقیم با هم دیدار کردند. در آن زمان ویلیام برنز معاون امور سیاسی وزارتخارجه آمریکا و سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در حاشیه جلسه ایران و 1+5 با هم دیدار کردند و به توافقاتی هم دست یافتند که بعدا این توافقات عملی نشد.


نظر شما :