امریکا شکست‌هایش در سوریه را در فلسطین جبران می‌کند

رام الله محلی برای فرار از دمشق

۰۸ تیر ۱۳۹۲ | ۱۸:۵۱ کد : ۱۹۱۷۹۵۵ اخبار اصلی خاورمیانه
تلاش‌های امریکا در دیگر جبهه‌های عربی مثل پرونده سوریه کاملا به چالش برخورده است و مسئولان امریکایی به پرونده فلسطینی به جایی برای جبران شکست‌های خود در پرونده‌های عربی می‌بینند.
رام الله محلی برای فرار از دمشق

دیپلماسی ایرانی: جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا برای پنجمین بار به سرزمین های فلسطینی سفر کرده است تا با محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای از سرگیری مذاکرات صلح به گفت وگو بنشیند.

این در حالی است که تلاش های امریکا در دیگر جبهه های عربی مثل پرونده سوریه کاملا به چالش برخورده است و مسئولان امریکایی به پرونده فلسطینی به جایی برای جبران شکست های خود در پرونده های عربی می بینند، آنها در حالی خود را پایبند به حل پرونده فلسطینی نشان می دهند که می گویند واقعا به دنبال راه حلی مسالمت آمیز برای این پرونده هستند.  

آقای کری تا کنون چندین بار از زمانی که منصب اخیرش را بر عهده گرفته تا کنون به منطقه سفر کرده است، با شماری از مسئولان عرب و غیر عرب منطقه دیدار کرده است و در کنفرانس های متعدد سیاسی نیز به عنوان سخنگو یا میهمان شرکت کرده است، این بدان معنا است که او واقعا خسته شده و نیازی به انجام این سفرها ندارد برای این که خودش حقایق را خوب می داند و نیازی نیست دوباره حرف های تکراری را بشنود.

مشکل اصلی که باعث انفجار فرایند صلح شده، شهرک سازی های اسرائیل است که در سرزمین های فلسطینی مثل آتشی مهیب در حال گسترش است، مساله ای که مورد حمایت دولت اسرائیل، تندروترین دولت تاریخ این رژیم قرار دارد.

هر بار که مسئول امریکایی عالی رتبه ای از سرزمین های اشغالی فلسطینی دیدن می کند، دولت اسرائیل عزم خود را جزم می کند تا طرحی جدید برای ساخت شهرک های جدید به ویژه در شهرک هایی که منطقه مقدسه را احاطه کرده اند، اعلام کند، با این هدف که این پیام روشن را بگوید که هیچ شرطی را برای توقف شهرک سازی نمی پذیرد.  

جان کری، وزیر امور خارجه امریکا راه را کوتاه کرد و به نظرات طرف اسرائیلی قانع شد، برای همین دیگر هیچ اعتراض یا توجهی به این شهرک سازی ها نمی کند، او اکنون فقط بر صلح اقتصادی تمرکز کرده  و در همین راستا است که پیشنهاد چهار میلیارد دلار سرمایه گذاری ظرف چند سال آینده را در آن مناطق داده است.

مذاکرات جاری میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها از اکتبر 2010 به دلیل پافشاری اسرائیل بر ادامه شهرک سازی ها متوقف شده است اما نشانه های مختلفی وجود دارد که نشان می دهد محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی این بار بسیار نرم شده است که به میز مذاکرات بازگردد.

از این جا است که می توان دریافت که همین پروژه ها بودند که نام اصلی نشست اقتصادی داووس را که در بحر المیت که ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن متبنی برگزاری آن بود، به خود اختصاص دادند. نشستی که شمار بزرگی از بازرگانان و روسای شرکت های فلسطینی و اسرائیلی را به این اعتبار که مردان مرحله پیش رو هستند و بیشترین استفاده را از پروژه های مشترک سرمایه گذاری می برند، در آن حاضر شده بودند.

مذاکرات جاری میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها از اکتبر 2010 به دلیل پافشاری اسرائیل بر ادامه شهرک سازی ها متوقف شده است اما نشانه های مختلفی وجود دارد که نشان می دهد محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی این بار بسیار نرم شده است که به میز مذاکرات بازگردد بدون این که به صراحت بخواهد که شهرک سازی ها مثل آن چه اسرائیلی ها و امریکایی ها می گویند، متوقف شود.

طرح تشکیل دو کشور که بر اساس آن قرار است مذاکرات از سر گرفته شوند نیز به دلیل همین شهرک سازی ها متوقف شده است، در سرزمین های اشغالی در کرانه باختری بیش از 600 هزار واحد مسکونی وجود دارد که نزدیک به 220 هزار واحد فقط در شهر بیت المقدس شرقی است.

اسرائیلی ها یا اکثر آنها از سر گیری مذاکرات را تایید می کنند به شرطی که به هیچ نتیجه ای نرسد، همان طور که نظرسنجی های اخیر نیز نشان داده اند، در حالی که هیچ نظرسنجی دقیقی درباره نظر فلسطینی ها وجود ندارد، حتی اگر فلسطینی ها از سرگیری مذاکرات در سایه شهرک سازی ها را هم رد کنند. به هر حال بعید است که محمود عباس توجهی به نظرات مردم در این زمینه بکند، عموما او در کارهایش هیچ گاه سراغ مردم را نگرفته و کار خودش را کرده است.

منبع: القدس العربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی 11

کلید واژه ها: اسرائیل شهرک سازی ها محمود عباس


نظر شما :