مارتین ایندیک در گفت‌وگو با الحیات:

واشنگتن مراقب سیلی ایران باشد

۲۴ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۱۷۲۸۹ اخبار اصلی خاورمیانه
اگر ایالات متحده امریکا اقدام به ارسال سلاح به مخالفان اسد نکند، بر قدرت ارتش وفادار به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه افزوده خواهد شد و آنها خواهند توانست شکستی استراتژیک را بر مخالفان اسد تحمیل کنند که این سیلی محکمی به صورت امریکا محسوب می‌شود.
واشنگتن مراقب سیلی ایران باشد

دیپلماسی ایرانی: مارتین ایندیک، سفیر سابق ایالات متحده امریکا در اسرائیل اظهار نظر کرده است که باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده باید هر چه سریع تر اقدام به مسلح ساختن مخالفان اسد کند چرا که حکومت اسد روز به روز در حال قدرت گرفتن است.

وی در گفت وگو با روزنامه الحیات، چاپ لبنان در این باره گفت: «اگر ایالات متحده امریکا اقدام به ارسال سلاح به مخالفان اسد نکند، بر قدرت ارتش وفادار به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه افزوده خواهد شد و آنها خواهند توانست شکستی استراتژیک را بر مخالفان اسد تحمیل کنند که این سیلی محکمی به صورت امریکا محسوب می شود. به ویژه که اکنون حزب الله لبنان و ایران نیز وارد میدان درگیری شده اند و شانه به شانه ارتش سوریه در حال جنگ با مخالفان اسد هستند. بعدا در طولانی مدت نیز ایالات متحده باید منطقه پرواز ممنوع را در سوریه اعمال کند تا به این ترتیب مبارزه با ارتش را بتواند پیش ببرد.»

ایندیک که در خلال کنفرانس اسلامی – امریکایی در دوحه با خبرنگار الحیات مصاحبه می کرد، همچنین گفت: «اوباما باید مخالفان را در سوریه مسلح کند. اگر ما جای او بودیم مدت ها پیش این کار را کرده بودیم. اکنون ایران و حزب الله به شکل گسترده ای برای تغییر موازنه قدرت به سود نظام بشار اسد وارد میدان شده اند و این به هیچ وجه به سود امریکا و هم پیمانانش نیست.»

اگر وضعیت به سود حکومت سوریه باشد و بتواند کنترل خود را بر شهرهای اصلی باز گرداند، دیگر به هیچ وجه نمی توان به فکر مرحله انتقالی بود.

وی تاکید کرد، خودداری امریکا از عدم ارسال سلاح به مخالفان اسد عواقب به مراتب بدتری از مسلح ساختن آنها برای امریکا دارد، برای این که هر گونه راه حل سیاسی ای مطابق با واقعیت های موجود بر روی زمین قابل پیگیری است. اگر وضعیت به سود حکومت سوریه باشد و بتواند کنترل خود را بر شهرهای اصلی باز گرداند، دیگر به هیچ وجه نمی توان به فکر مرحله انتقالی بود. در صورتی که موازنه قدرت در سوریه تغییر نکند، اسد می تواند شکستی استراتژیک متحمل مخالفان کند حتی اگر نتواند کنترل خود را بر همه خاک کشور گسترش دهد.

سفیر سابق امریکا در رژیم صهیونیستی که او را فردی متمایل به این رژیم قلمداد می کنند، همچنین درباره حضور حزب الله در سوریه گفت: «حضور این حزب در سوریه مخاطراتی تازه و بی سابقه ایجاد خواهد کرد، چرا که این حزب می تواند به سادگی به سلاح های پیش رفته ضد هوایی دست یابد که این مساله معادله در لبنان در برابر اسرائیل را تغییر خواهد داد. جوهره درگیری حاکی از آن است که هر گونه پیروزی برای ایران و اسد شکستی سنگین برای آن کسانی است که می خواهند خود را از حکومت بشار اسد رها کنند و مورد حمایت ایالات متحده امریکا قرار دارند. این مساله در نهایت سیلی سنگینی به گوش امریکا محسوب می شود.»

ایندیک همچنین گفت: «شاید مسلح ساختن به تنهایی کافی نباشد، سیاست موفق در این زمینه سه ستون استوار دارد: اول، پیش گرفتن راه حل سیاسی (یعنی آن چه جان کری، وزیر امور خارجه امریکا پیشنهاد داده است) که مورد حمایت طرف روسی برای آغاز مرحله انتقالی بعد از اسد نیز باشد، این مهم است برای این که دخالت باید هدف دار و استراتژیک باشد و در افق توافق سیاسی ای برای تجمیع همه نمایندگان ملت سوریه باشد، این مداخله بهترین حالت است که می تواند از سوی شورای امنیت اعمال شود. اما چون چنین چیزی تحقق نمی یابد به دنبال سرپناه دیگری برای این نوع دخالت هستیم. ستون دوم، مسلح کردن مخالفان است. در این راستا باید منطقه پرواز ممنوع برای حفاظت از مناطق تحت کنترل مخالفان نیز اعمال شود در غیر این صورت مسلح کردن به تنهایی کافی نیست.»

ایندیک همچنین به عدم موافقت روسیه بر اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه اشاره کرد و گفت: «چون طرف روسی با اعمال منطقه پرواز ممنوع موافق نیست ما باید واقعیت های موجود در سوریه را به گونه ای تغییر دهیم که مسکو قانع شود که اگر مرحله انتقالی را تایید نکند شورشی فراگیر در سراسر سوریه به راه خواهد یافت. شکست القصیر تاثیر خودش را گذاشته است، آن چه به روی زمین رخ خواهد داد، سرنوشت کنفرانس ژنو – 2 را تعیین خواهد کرد.»

وی در ادامه به روند صلح اعراب و فلسطین نیز اشاره کرد و گفت: «اوباما برای خود مشروعیتی برای پایان دادن به جنگ در خاورمیانه در نظر گرفته است که این مساله صلح را پایه ریزی نمی کند. این دقیقا همان چیزی است که کری به آن اعتقاد دارد و مسئولیت پیشبرد این پرونده را بر عهده گرفته است، از آن طرف البته دولت نتانیاهو نیز سنگ اندازی هایی می کند و عباس نیز مشکلاتی دارد.»

مارتین ایندیک در پایان به توجهی که اکنون امریکا به آسیا معطوف کرده است، اشاره کرد و گفت: «این به آن معنا است که ما باید اعتماد بیشتری به هم پیمانانمان در منطقه داشته باشیم، این همان چیزی است که برخی به آن عنوان رهبری از پشت پرده داده اند، مشابه کاری که با هم پیمانانمان در لیبی کردیم. اگر تحرکی را در سوریه آغاز کنیم، حمایت قدرت های منطقه ای یا تایید حق اسرائیل در دفاع از خود را نیز خواهد داشت.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوریه امریکا مخالفان اسد منطقه پرواز ممنوع ایالات متحده امریکا بشار اسد


نظر شما :