با آغاز برخوردهای امنیتی کلید خورد

جنگ نیابتی ایران و امریکا در یمن

۰۶ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۴:۵۱ کد : ۱۹۱۶۴۰۴ ترجمه برگزیده خاورمیانه
به ادعای روزنامه العرب، چاپ لندن، ناظران معتقدند که جنگی مخفیانه میان ایران و ایالات متحده در یمن آغاز شده که این جنگ می تواند به سرعت جنبه علنی به خود بگیرد.
جنگ نیابتی ایران و امریکا در یمن

دیپلماسی ایرانی: رویارویی ایران و امریکا به یمن کشیده شده است. مواجهه ای که از قبل میان ایران و عربستان جریان داشت این بار به متحد اصلی ریاض یعنی واشنگتن نیز کشیده شده است. البته نه مستقیم بلکه غیر مستقیم و به عبارتی نیابتی. در خبرها آمده است که گروه های شبه نظامی الحوثی و جریان های هم سو با آنها که عموما مورد حمایت ایران قرار دارند در عملیاتی برای سربازان امریکایی در یمن مشکل امنیتی ایجاد کرده اند و آنها نتوانسته اند آن طور که خود می خواهند برنامه امنیتی خود را پیش ببرند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، ناظران معتقدند که جنگی مخفیانه میان ایران و ایالات متحده در یمن آغاز شده که این جنگ می تواند به سرعت جنبه علنی به خود بگیرد. به ویژه که گفته می شود نیروهای مورد حمایت ایران در برخی مناطق یمن علیه امریکایی ها فعالیت می کنند.

قضیه از آن جا آغاز شد که نیروهای امریکایی مارینز تلاش داشتند تا در یک عملیات نظامی در یکی از استان های جنوب یمن امنیت این منطقه را که مدتی است به هم ریخته است، به دست بگیرند تا این گونه وانمود نشود که دولت فعلی ناتوان از تامین امنیت کشور است. حکومتی که جانشین حکومت علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق یمن شده، مورد حمایت بسیار امریکایی ها و متحدان عربشان قرار دارد و آنها از این که این حکومت نزد افکار عمومی ناتوان جلوه داده شود، به شدت بیمناک هستند. در حقیقت تلاش امریکایی ها در منطقه ذکر شده مبتنی برای این بوده است که نگذارند نیروهای نزدیک به ایران کنترل این مناطق را به دست گیرند که در این میان نیروهای الحوثی وارد عمل شده و تسلط خود را بر آن مناطق گسترش داده اند و به گفته منابع آگاه میدانی امریکایی ها را از آن مناطق عقب رانده اند.

به اعتقاد ناظران جریان الحوثی با گروه های جدایی طلب جنوب با حمایت ایران هم پیمان شده اند که این هم پیمانی روز به روز از حالت سری خود خارج شده و بیش از پیش جنبه علنی به خود می گیرد.

به اعتقاد ناظران جریان الحوثی با گروه های جدایی طلب جنوب با حمایت ایران هم پیمان شده اند که این هم پیمانی روز به روز از حالت سری خود خارج شده و بیش از پیش جنبه علنی به خود می گیرد.

این در حالی است که نیروهای امریکایی مستقر در یمن هنوز از پس نیروهای القاعده بر نیامده اند و به رغم تبلیغاتی که برای عملیات نظامی نیروهای امریکایی می شود، در عمل هیچ کاری از پیش نبرده اند.   

روز یکشنبه الحوثی ها در بیانیه های مختلف خود عملیات امریکایی ها در گشتن خانه به خانه در استان لحج در جنوب کشور را محکوم کردند و آن را حرکتی غیر قابل قبول دانستند. عبد الملک الحوثی، رهبر جریان انصار الله در بیانیه ای که خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال آن را منتشر کرده گفته است که به شدت دشمنی امریکا را علیه شهروندان منطقه الحوطه در استان الحج محکوم می کند و خواستار تامین امنیت زنان و کودکان این منطقه شده است. وی در این بیانیه همچنین این حرکت امریکایی ها را زیر پا گذاشتن استقلال کشور و کرامت شهروندان یمنی دانسته است. الحوثی همچنین تحرکات امریکایی ها را بیانگر زندگی مردم این مناطق زیر اشغال علنی امریکا توصیف کرده است.

رهبر الحوثی ها از سکوت مطلقی که جریان ها و احزاب سیاسی یمنی در قبال تحرکات امریکایی ها پیش گرفته اند نیز انتقاد کرده و گفته است که به رغم این که حملات هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی، اشغال فرودگاه ها، ساخت پایگاه های نظامی برای تسلط سیاسی و امنیتی بر کشور و اشغال یک به یک استان ها توسط امریکایی ها همچنان ادامه دارد، هیچ کس لب به اعتراض باز نمی کند و توجهی به این دشمنی ها ندارد.

رسانه های محلی و سایت ها در روزهای گذشته خبر از انتقال نیروهای نظامی مارینز به جنوب یمن به ویژه به شهر الحوطه، مرکز استان الحج دادند و نوشتند که نیروهای امریکایی با خود سلاح های سنگین و پیشرفته امنیتی وارد منطقه کرده اند و تلاش دارند تا حضور خود را در مناطقی که سه خلبان امریکایی هفته پیش در آن جا توسط افراد ناشناس کشته شدند، متمرکز کنند. به گفته این منابع امریکایی ها اقدام به عکس برداری و بازرسی خودروها و شهروندان یمنی ساکن در این مناطق می کنند و عبور و مرور آسان شهروندان را مختل ساخته اند.

از زمانی که در صنعا تظاهرات علیه امریکایی ها برگزار شد و افراد معترض به دیوار سفارت امریکا در صنعا یورش بردند، صدها نیروی امریکایی وارد خاک یمن شده و عموما در هتل های بزرگ و اصلی شهر صنعا، پایتخت یمن مستقر شده اند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

انتشار اولیه: پنجشنبه 2 خرداد 1392/ باز انتشار: دوشنبه 6 خرداد 1392

کلید واژه ها: یمن امریکا


نظر شما :