لغو قرارداد ترانزیت نفت آذربایجان از روسیه

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۴:۲۷ کد : ۱۹۱۶۲۰۸ سرخط اخبار

روسیه قرارداد مربوط به ترانزیت نفت جمهوری آذربایجان را از طریق خاک خود لغو کرد.
به نوشته روزنامه اینترنتی روسی نیزاویسیمایا گازیه تا، در فرمان دمیتری مدودف نخست وزیر روسیه آمده است وزارت خارجه باید باکو را در جریان فسخ قرار داد قرار دهد. ولی مقامات جمهوری آذربایجان اعلام کرده اند هنوز سند رسمی در خصوص توقف اجرای توافقنامه مربوط به انتقال نفت از طریق خط لوله باکو- ناواسیبیرسک دریافت نکرده اند.
در چارچوب این قرارداد باکو تا کنون دو و نیم میلیون تن نفت از طریق روسیه منتقل کرده ولی خواهان بازبینی تعرفه ها یا ایجاد بانک نفتی است چون نفت با کیفیت آن پس از ورود به خط لوله ناواسیبیرسک با نفت روسیه که کیفیت پایین تری دارد؛ مخلوط می شود و به همین دلیل ارزش خود را از دست می دهد.
بر اساس این گزارش شرکت ترانس نفت روسیه سال دو هزارو یازده شرایط این توافقنامه بین دولتی را بازبینی و به جمهوری آذربایجان پیشنهاد کرد حجم نفت انتقالی را سی تا چهل درصد یعنی حدود سه تا سه و نیم میلیون تن کاهش دهد. پیش نویس اصلاحیه برای مقامات باکو ارسال شد ولی حمایت آنها را به همراه نداشت
. سپس ترانس نفت تلاش کرد سهم جمهوری آذربایجان را که چندان مورد نیاز نبود در اختیار شرکت لوک اویل قرار دهد که از سال دو هزار و ده استخراج نفت را در میدان کورچاگین واقع در فلات قاره دریای خزر شروع کرده بود.
میزان خسارتی که شرکت ترانس نفت به خاطر این خط لوله نیمه پر تحمل کرده به سال پنجاه میلیون دلار رسیده است. جمهوری آذربایجان درسال دو هزار و یازده پیشنهاد کرده بود خط لوله برای انتقال نفت کشورهای ثالث مورد استفاده قرار گیرد که البته مسکو با آن موافقت نکرد.

کلید واژه ها: جمهوری آذربایجان آذربایجان روسیه خط لوله


نظر شما :