سه انگیزه احتمالی حمله اسرائیل به سوریه

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۸:۵۵ کد : ۱۹۱۵۸۲۷ سرخط اخبار

 پس از آنکه سوریه، رژیم صهیونیستی را به حملات هوایی علیه مکان های نظامی در دمشق متهم کرد رسانه های محلی و برخی تحلیلگران لبنانی و سوری معتقدند که حمله این رژیم علیه سوریه سه انگیزه احتمالی دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری شینهوا در تحلیلی درخصوص حملات نظامی رژیم صهیونیستی علیه سوریه و انگیزه های احتمالی آن، این سه احتمال را به شرح ذیل آورده است:

1-جلوگیری از رسیدن تسلیحات به حزب الله

حمله هوایی روز یکشنبه دومین حمله هوایی اسرائیل علیه یک موضع نظامی در داخل دمشق بود. در ماه ژانویه یک حمله هوایی اسرائیل مرکز تحقیقات علمی و نظامی را در منطقه جمرایا در شمال غرب دمشق هدف قرار داد. اسرائیل پس از نخستین حمله خود مدعی شد که اقدام به هدف قرار دادن یک کاروان تسلیحات برای گروه حزب الله لبنان کرده است. روز یکشنبه برخی گزارش های غربی به نقل از منابع خبری اطلاعاتی مدعی شدند که حمله اخیر اسرائیل محموله ای از سلاح های پیشرفته ساخت ایران از جمله موشک های فاتح- 110 را که قرار بود به حزب الله انتقال پیدا کند، هدف قرار داده است.

موشک فاتح – 110 یک موشک زمین به زمین برد متوسط است که قادر به هدف قرار دادن اهدافی در مرکز اسرائیل بوده و به عنوان یک سلاح تغییردهنده بازی که شدیدا مراکز شهری اسرائیل را تهدید می کند، تلقی می شود.

پیشتر دولت اسرائیل هشدار داده بود که اجازه نخواهد داد دولت سوریه به حزب الله لبنان سلاح های پیچیده بدهد.

همچنین سه روز پیش نیز گفته شده یک حمله هوایی دیگر اسرائیل، سوریه را هدف قرار داده است اما نه اسرائیل و نه سوریه رسما این حمله را تایید نکرده اند.

عمران الزعبی، وزیر اطلاع رسانی سوریه عنوان داشت که دولت کشورش در حال انجام تحقیقاتی جدی نسبت به حمله مذکور است.

2- تقویت شورشیان سوری

پس از حمله هوایی اسرائیل گزارش شد که شورشیان سوری با خمپاره مرکز تحقیقاتی جمرایا را هدف حمله قرار داده و همزمان حملات وسیعی نیز از سوی شورشیان علیه چند ایست بازرسی نظامی در دمشق صورت پذیرفته است.

رسانه های محلی سوریه اسرائیل را متهم می کنند که در هماهنگی با شورشیان سوری برای حمله به دمشق زمان حمله خود را تنظیم کرده است.

یک رسانه دولتی سوریه در تفسیری که پس از حمله اسرائیل منتشر کرد، نوشت: موجودیت اسرائیل از موشک های خود استفاده کرده تا از طریق هدف قرار دادن مرکز تحقیقاتی از تروریست ها حمایت کند.

این رسانه همچنین اسرائیل را متهم کرد که به دمشق حمله کرده تا باعث تقویت شورشیان پس از شکست های خفت بار آنها شود.

ناصر قندیل، یک کارشناس سیاسی لبنانی گفت: اسرائیل در تلاش برای ایجاد آتشی پوششی برای شورشیان به منظور حمله به پایتخت سوریه بوده است.

3-وارد کردن سوریه به جنگ

بسیاری از کارشناسان سیاسی محلی معتقدند که هدف حمله اسرائیل، یک پاسخ نظامی از سوی سربازان سوری به منظور درگیر شدن در جنگ بوده که در نهایت مداخله نظامی خارجی بیشتر را در پی داشته باشد.

از زمان آغاز بحران سوریه مخالفان سوری حمایت شده از سوی غرب که در تبعید هستند به دنبال مداخله نظامی خارجی در سوریه به بهانه حمایت از غیرنظامیان بوده اند.

در سال گذشته شورشیان مسلح سوریه با حمایت افراطگران جبهه النصره چندین پایگاه هوایی در سراسر کشور را مورد حمله قرار داده اند. آنها همچنین تلاش کرده اند تا به فرودگاه های غیرنظامی در دمشق و شهر حلب نیز حمله کنند.

آنگونه که به نظر می رسد تاکتیک شورشیان سوری فلج کردن نیروی هوایی سوریه به منظور بازداشتن آن از انجام حملات هوایی علیه پایگاه های شورشیان در سوریه است.

امین حطیط، یک سرلشگر بازنشسته لبنانی و کارشناس نظامی می گوید که شورشیان حتی پایگاه های هوایی را که بسیار از مناطق درگیری دور بوده اند مورد حمله قرار داده اند که این نشان دهنده راهبرد هدف قرار دادن فرودگاه های نظامی با هدف تضعیف نیروی هوایی سوریه به منظور پاسخ دهی به هرگونه حمله خارجی است.

پس از نخستین حمله هوایی اسرائیل در ماه ژانویه، فهد جاسم الفریج، وزیر دفاع سوریه عنوان کرد که حمله هوایی اسرائیل موجب کمک به شورشیان سوری شده و گروه های تروریستی مسلح اقدام به هدف قرار دادن سیستم های دفاع هوایی سوریه در سراسر کشور به فرمان اسرائیل کرده اند تا این سیستم ها را از کار بیندازند.

اسرائیل، سوریه، ایران و حزب الله لبنان را تهدیدکننده منافع و امنیت خود در منطقه می داند.

کلید واژه ها: سوریه اسرائیل


نظر شما :