تازه ترین ادعای اکونومیست

ایران، محمد مرسی را به دردسر انداخت!

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۰۲:۲۸ کد : ۱۹۱۵۷۱۲ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی:محمد مرسی، رئیس جمهور مصر ، حتی در حلقه تحت رهبری خود نیز در مقایسه با ژوئن گذشته که در انتخابات پیروز شد، منزوی تر شده است. بیش از نیمی از مشاورانش وی را ترک کرده اند و در جمع آنها معاون ارشدش و وزیر دادگستری نیز حضور داشند. در 23 آوریل نیز یکی از عالی ترین مشاورانش با خشم فراوان استعفا داد و همراه با این کناره گیری نامه ای منتشر کرد که در آن به عدم حصول اهداف انقلابی، کمک به جوانان و گشایش سیاسی اشاره شده بود. وی همچنین از نفوذ عمیق اخوان المسلمین در سیاست گذاری های مصر انتقاد کرد.

این مشاور عالی در بخش دیگری از انتقاد های خود مدعی شد حرکت محمد مرسی به سوی جمهوری اسلامی، نگران کننده است. به گفته وی، گام برداشتن مرسی به سوی باز کردن درهای مصر به روی گردشگران ایرانی، زمینه شیعه گرایی را فراهم کرده و قدرت مانوردهی سنی ها را کاهش می دهد.

به گزارش اکونومیست، اکثریت مسلمان جامعه مصر از قرن دوازدهم میلادی سنی مذهب بوده اند . اما حضور گردشگران ایرانی در این کشور که در سه دهه گذشته درهای خود را به روی جمهوری اسلامی ایران بسته بود، می تواند تحولاتی را زمینه ساز شود.

این در حالی است که در سال های اخیر شکاف بین شیعه و سنی در جهان اسلام عمیق تر شده و بخشی از آن متاثر از رقابت ایران و عربستان سعودی از طریق نیروهای نیابیتی است که در عراق، بحرین، لبنان و اخیرا سوریه در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند.

در بین سنی ها که حدود نه دهم مسلمانان جهان را شامل می شوند، نفوذ الگوی عربستان سعودی، بسیار فراگیر است. مصر نمونه ای از حضور سلفی هاست. آنها به دنبال سفر گروهی از گردشگران ایرانی به مصر، دست به اعتراض زدند و به منزل حافظ منافع ایران در مصر هجوم بردند. همین گروه در بهمن ماه نیز علیه سفر محمود احمدی نژاد، واکنش های منفی نشان داده بودند.

این در شرایطی است که اخوان المسلمین از زمان انقلاب اسلامی روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران داشته است. آنها سال هاست که به دنبال یک اتحاد گسترده بین مسلمانان برای مقاله با نفوذ فرهنگی غرب هستند. اخوانی ها منتقد رهبران سکولار مصر شامل حسنی مبارک، رئیس جمهور سابق هستند.

تحرک های مرسی در جهت تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران، تا کنون دستاورد ویژه ای به همراه نداشته و به سفرهای مقامات و امضاء برخی توافقنامه ها محدود می شود. اما همین اقدامات نگرانی ثروتمندترین رقبای ایران یعنی عربستان سعودی و امارات متحده عربی را برانگیخته کرده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

کلید واژه ها: مصر سنی جمهوری اسلامی مرسی


نظر شما :