نظر بعضی کاندیداها درباره پرونده هسته ای

۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۱ کد : ۱۹۱۵۲۴۰ سرخط اخبار

«هسته یی شدن ایران» و تاکید بر داشتن این حق با توجه به فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی که استفاده از سلاح هسته یی را حرام دانسته اند در ادامه سیاست های ثابت جمهوری اسلامی ایران یکی از مباحث ثابت در برنامه ریزی رییس دولت آینده نیز خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) اما این که هر یک از کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با چه دیدگاهی این موضوع را پیگیری خواهند کرد نیز قابل اهمیت است. ایسنا در جدول زیر برخی از این دیدگاه ها را بدون در نظر گرفتن ترتیبی خاص منتشر کرده است:

یحیی آل اسحاق مساله هسته یی برای غرب بهانه ای برای فشار به جمهوری اسلامی ایران است و ما با حفظ منافع خود می توانیم آن ها را مطمئن کنیم که نمی خواهیم بازی را در حوزه امنیت انرژی به هم بزنیم.
غلامعلی حداد عادل در مورد مساله هسته یی سیاست کشور روشن است و ما هیچ سخن غیرمنطقی نداریم که بخواهیم در آینده آن را تغییر دهیم.
محسن رضایی در کنار مذاکرات هسته یی می شود روی موضوع هسته یی صحبت کرد و راه حل میانه ای برای این موضوع وجود دارد که بازی برد برد خواهیم داشتم که نه ما شکست بخوریم و نه آن ها فکر کنند، تهدیدی علیه دنیا از جانب ما وجود دارد.
مصطفی پورمحمدی پرونده هسته یی را با تقویت دیپلماسی که متکی بر توان داخلی است، ادامه خواهیم داد. اگر توان ملی را افزایش دهیم و دیپلمات های توانمندی را به خدمت بگیریم، می توانیم فشار بیشتر را کنترل کنیم. که همزمان با توانمندی داخلی به منافع ملی نیز آسیبی وارد نمی شود.
محمد سعیدی کیا ما در مساله هسته یی عضو ان پی تی هستیم و در چهارچوب آن حرکت می کنیم؛ در مذاکرات باید با یک دیپلماسی قوی وارد شویم و کاری که انجام می دهیم را به دنیا عرضه کنیم تا آنان به ما اعتماد کنند.
محمرضا باهنر به نظر می رسد 1+5 به دنبال خریدن زمان و معطل کردن هستند و در این رابطه توصیه می کنم به این دو نکته توجه داشته باشند که تسلط بر فناوری غنی سازی جزو اختیارات حقوقی ماست و از آن صرف نظر نمی کنیم و ما از این فناوری استفاده غیرصلح آمیز نخواهیم داشت. اگر 1+5 ساختار حکومتی ما را بشناسد و موقعیت رهبری به عنوان بزرگ ترین مرجع جهان تشیع را دریابند باید بدانند که وقتی ایشان فتوا می دهند که استفاده نظامی از فناوری هسته یی حرام است از این دانسته خود استفاده کنند البته ما راست آزمایی کمک خواهیم کرد مشروط بر این که دست از خصومت بردارند و در تحریم هایی که کاملا ضدحقوق بشر است تجدیدنظر کنند و البته امیدواریم که 1+5 به دنبال تلف کردن وقت نباشد و کار را سریعتر به جلو ببرد.
علی اکبر ولایتی آن هایی که عضو 1+5 هستند به ناچار باید به حق مسلم جمهوری اسلامی ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته یی احترام بگذارند و این امر خواسته مردم ما و مورد تاکید مقام معظم رهبری است. ملت ما شاهد موضع گیری های مختلفی در این خصوص بود و ما دیدیم که دولت قبلی از غنی سازی عقب نشینی کرد و برای مدتی آن را متوقف کرد، اما آن ها باز هم بهانه جدیدی آوردند. در هر صورت تدبیر نظام جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری این بود که ما اینطور عمل کنیم، همچنین مذاکرات آلماتی 2 نشان داد که غرب در گفتار خود صادق نیست و تا وقتی آن ها حق طبیعی جمهوری اسلامی ایران را قبول نداشته باشند، کاری از پیش نمی برند. غنی سازی حق مسلم ما بوده و طبق قوانین بین الملل تفاوتی نمی کند که 20 درصد باشد یا 50 درصد و آن ها می خواستند میزان غنی سازی را برای ما تعیین کنند، ولی مجبور به عقب نشینی شدند و این که قرار باشد 20 درصد غنی شود، مربوط به جمهوری اسلامی ایران است. آن چه جمهوری اسلامی ایران تا امروز در مورد تکنولوژی هسته یی انجام داده است، زیر نظر دوربین های آژانس بوده و آن ها تمام فعالیت های ما را تحت کنترل داشتند و اگر تا به امروز اتفاقی خلاف خواسته آن ها اتفاق افتاده بود، حتما با بزرگ نمایی آن را جلوه می دادند
منوچهر متکی در طی ماه های آخر مسوولیتم خدمت مقام معظم رهبری رسیدم و به ایشان گفتم که در بحث هسته یی دست برتر را داریم و گفتم که می توانیم سناریوهایی را مطرح کنیم که در یک طرف حقوق ملت ایران تثبیت شود و طرف دیگر ما احساس کند که چیزی به دست می آورد. هم اکنون ما در بحث هسته یی به دنبال این نیستیم امپریالیسم جهانی را نابود کنیم. آن چه که در بحث هسته یی می تواند در مقوله تحریم کمک کند، رویکرد جدیدی است که ما می توانیم در مذاکرات تعقیب کنیم
حسن روحانی این کار بزرگ از سال 1367 در کشور آغاز شد. آن زمان به این نتیجه رسیدیم که غنی سازی اورانیوم را خودمان آغاز کنیم؛ چراکه با هر کشوری مذاکره کردیم، حاضر نشد امکانات لازم را برای ما فراهم کند. در تابستان سال 81 برای اولین بار به فن‏اوری غنی سازی اورانیوم رسیدیم. در این سال ها زحمات زیادی برای این کار کشیده شد. کار عظیمی در دولت های مختلف انجام شده است تا این فناوری امروز در اختیار ما قرار بگیرد. ضمن این که در این راه، برخی از کشورها، با ارسال پرونده ایران به شورای امنیت و اعمال فشار، از طریق تحریم‎ها، ظلم زیادی به ملت ایران کردند؛ در حالی که اصل فناوری هسته‏ یی از لحاظ توسعه کشور برای ما ارزشمند و طبق مقررات بین المللی، حق قانونی ماست
مصطفی کواکبیان متاسفانه در خصوص سخنان رهبری تفسیرهایی صورت می گیرد که نادرست است. البته ما امیدواریم نتایج مثبت تری از مذاکرات آلماتی 2 نصیب کشور ایران شود و حداقل پس از مذاکرات استانبول و بغداد و مسکو و آلماتی 1 کشورهای 1+5 حق مسلم ملت رشید در انرژی هسته یی و غنی سازی اورانیوم را به رسمیت بشاسند.

 

کلید واژه ها: یی هسته یی جمهوری اسلامی غنی سازی جمهوری اسلامی ایران مذاکرات حق رهبری فناوری معظم می توانیم


نظر شما :