مهمانپرست: مذاکرات آلماتی 2 جدی،صریح و شفاف بود

۲۰ فروردین ۱۳۹۲ | ۲۳:۱۷ کد : ۱۹۱۴۷۷۴ سرخط اخبار
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سرعت غیر مجاز و رانندگی هنگام عدم تعادل و تخطی از مقررات که منجر به مرگ شده از جمله تخلفات دیپلمات عربستانی بوده که عربستان باید خسارات این حادثه را جبران کند و در مورد توقف مأموریت و بازگشت دیپلمات خاطی نیز بر اساس میزان تخلفات تصمیم گیری می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در اولین نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در سال 1392 ضمن تبریک روز ملی فناوری هسته ای گفت: بار دیگر تاکید می کنیم صنعت پیشرفته هسته ای در کشور ما با اهداف صلح آمیز به صورت کاملا بومی در اختیار جوانان و اندیشمندان کشور قرار دارد و در مسیر توسعه و پیشرفت کشور از آن استفاده می شود.

وی افزود:امیدواریم سال 92 همان طور که رهبری آن را سال حماسه سیاسی و اقتصادی نامگذاری کردند همراه با پیشرفت های بزرگ و جهشی در جهت اقتدار ملت بزرگ ما باشد.

برای پیشبرد اهداف هسته ای کشورمان همواره تمهیدات لازم را خواهیم داشت

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالی درباره اظهارات کاترین اشتون پس از مذاکرات آلماتی 2 مبنی بر اینکه دیدگاههای دو طرف از هم فاصله دارد و اینکه آیا ایران هنوز مذاکرات را بهترین راه حل مسئله هسته ای می داند بیان کرد: مذاکرات دور دوم آلماتی بین نمایندگان کشورمان و نمایندگان کشورهای 1+5 برگزار شد و در این دوره از مذاکرات همان طور که آقای جلیلی مذاکره کننده ارشد کشورمان اعلام کرد پیشنهاد جامعی که در اجلاس مسکو مطرح شده بود به شکل تفصیلی و کاربردی در این اجلاس طرح شد.

وی ادامه داد: تاکید ما بر حقوق مشروع هسته ای کشورمان همراه با گام هایی که می توان برای اعتمادسازی دو طرف برداشت از موضوعاتی بود که مطرح شد، همچنین دو محور اساسی شناسایی حق غنی سازی و دست برداشتن از دشمنی با کشور ما مورد تاکید قرار گرفت.

مهمانپرست اظهار داشت: وزارت امور خارجه برای مهیا کردن زمینه هر چه بهتر گفتگوها همواره تلاش های فراوانی را انجام داده و تلاش ها ادامه پیدا خواهد کرد.

وی افزود: وزیر امور خارجه کشورمان با وزیر امور خارجه قزاقستان در قاهره و تاجیکستان مذاکراتی داشتند و سفرای ما در کشورهای مختلف زمینه ساز گفتگوها بودند و برای پیشبرد اهداف هسته ای کشورمان همواره تمهیدات لازم را خواهیم داشت.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: چارچوب گفتگوها توسط آقای جلیلی به خوبی تشریح شده است.

 مسئولین کشورهای منطقه باید مراقب فتنه انگیزیهای رژیم صهیونیستی در منطقه باشند

مهمانپرست همچنین در پاسخ به سئوال دیگری در این باره که وزیر امور خارجه آمریکا در ترکیه از مقامات این کشور خواسته است روابط خود را با اسرائیل تحکیم بخشند، خاطر نشان کرد: در رابطه با بحث رژیم صهیونیستی در منطقه و اهدافی که دنبال می کند بارها اشاره کردیم مشکلات اساسی که در منطقه ما وجود دارد به دلیل وجود رژیم فاسد، جنگجو و جنگ پرست است و این رژیم در شرایطی که با بیداری اسلامی در منطقه و مشکلات داخلی روبروست سعی می کند در منطقه فتنه انگیزی کرده و مسئولین کشورهای منطقه باید با درایت مراقب فتنه انگیزیها و حضور ناامن کننده رژیم صهیونیستی در منطقه باشند.

مذاکرات آلماتی 2 جدی صریح و شفاف بود 

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره فضای مذاکرات آلماتی 2 و اینکه این فضا به طور محسوس با آلماتی 1 متفاوت بود، بیان کرد: همان طور که آقای جلیلی اشاره کردند مذاکرات خوبی انجام شد و این در اظهارات مقامات کشورهای 1+5 نیز قابل مشاهده است.

مهمانپرست ادامه داد: همگی اظهار داشتند مذاکرات جدی بوده و وارد جزئیات شدند. ما پیشنهادات خود را بر مبنای پیشنهادات جامع مسکو اعلام کردیم و طرف مقابل اعلام کردند که به وقت نیاز دارند تا موضوعات را با پایتخت هایشان مطرح کنند و پس از مذاکراتی که با خانم اشتون خواهند داشت ایشان در تماس تلفنی با آقای جلیلی نتیجه را اعلام کند.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: باقی تحلیل هایی که افراد مختلف و رسانه ها ارائه می دهند تحلیل شخصی است و به طور مشخص مذاکرات به صورت تفضیلی، مذاکرات جدی ، صریح و شفافی بوده است و ما منتظر اقدامات 1+5 هستیم.

وی تاکید کرد: آنها باید اراده و صداقت خود را برای اعتماد سازی ملت ما نشان دهند .

به گفته مهمانپرست دو محور اساسی مورد تاکید قرار گرفته که می تواند برای جلب حمایت ملت ما مورد توجه قرار گیرد.  

خواهان ثبات شرایط در مصر هستیم 

خبرنگاری درباره حمله به دفتر حافظ منافع ایران در مصر سئوال کرد و سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد در مصر بعد از انقلابی که صورت گرفته و مشارکت مردم در اداره کشور هنوز شرایط لازم مهیا نشده و طبیعی است گروه های مختلف نیز فعالیت دارند.

وی افزود: بعضی ها به دنبال دولت جدید مردمی حاکم در مصر هستند و نظرات خود را به شکل های گوناگون مطرح می کنند. ما خواهان ثبات شرایط در مصر هستیم اما مشخصا بعضی از جریانات سیاسی از نزدیک شدن کشورهای بزرگ منطقه مانند ایران و مصر خوشحال نیستند و اینها گروه های اندکی هستند که رفتارشان نشان دهنده اراده دولت و ملت مصر نیست.

مهمانپرست گفت: باید حتی این جریانات سیاسی با توجه به شرایط منطقه متوجه باشند که هر نوع عدم وحدت بین کشورهای منطقه باعث ناامنی می شود و هرج و مرج و بی ثباتی در منطقه ایجاد می کند.

وی در پاسخ به سئوال دیگری در این باره که وزیر گردشگری مصر از توقف سفرهای ایرانیان خبر داده است و آیا این موضوع با قرارداد بین دو کشور منافات ندارد، بیان کرد: توافقی که بین جمهوری اسلامی ایران و کشور مصر برای توسعه همکاری های گردشگری صورت گرفت می تواند نقطه ای برای شروع همکاری های بیشتر دو ملت و رفت و آمد آنها باشد تا از ظرفیت دو ملت بهره برداری و از تقویت همکاری ها استفاده کنند.

مهمانپرست افزود: دو نماینده برای همکاری های گردشگری دو کشور تعریف شده که باید همکاری های لازم را داشته باشند .

وی گفت: اولین سفر توسط شرکت دیگری صورت گرفت که برای پرواز چارتر اعلام آمادگی کرده بود. به هر حال در ایام نوروز استقبال از این سفرها مورد توجه شرکت های گردشگری قرار می گیرد و حتما بر اساس مناسبات و اقدامات لازم یک زمان کوتاهی برای برنامه ریزی لازم خواهند داشت. امیدواریم با ایجاد شرایط لازم شاهد رفت و آمد گردشگری دو کشور باشیم که باعث رشد و توسعه همکاری های ایران و مصر می شود.

سفر رئیس جمهور به آفریقا دستاوردهای خوبی خواهد داشت 

مهمانپرست درباره سفر هفته آینده رئیس جمهور کشورمان به آفریقا تصریح کرد: کشورهای آفریقایی همیشه برای ما جایگاه ویژه ای داشته اند و فکر می کنیم شرایط اقتصادی کشور ما یک ظرفیت بزرگ برای آفریقاست که با به کارگیری این ظرفیت ها می توانیم برای توسعه آفریقا و کشور خود بهره برداری کنیم. سفر رئیس جمهور به این کشورها می تواند دستاوردهای خوبی را به همراه داشته باشد.

زمینه اصلی برای رشد هر کشوری تسلط به دانش روز دنیاست

خبرنگاری سئوال کرد پیش از مذاکرات آلماتی 2 بعضی رسانه های خارجی عنوان کردند که هزینه های مادی و سیاسی هسته ای شدن برای ایران به گونه ای بوده که با پیشرفت ها در این زمینه متناسب نبوده است. نظر شما در این باره چیست، که مهمانپرست پاسخ داد: در رابطه با دسترسی هر کشور مستقلی به دانش های پیشرفته روز حتما باید توجه کرد که این دانش ها زمینه ساز پیشرفت هر کشور و مسلط شدن مردم آن کشور به ابزار پیشرفت و توسعه است.

وی افزود: در دنیای آینده که وارد آن شده ایم زمینه اصلی برای رشد هر کشوری تسلط به دانش روز دنیاست و طبیعتا همه این دانش ها باید در جهت اهداف صلح آمیزبه کار گرفته شود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: با توجه به اتمام منابع فسیلی نیاز کشورها به دانش هسته ای یک نیاز ضروری است اما چند کشوری که بر دانش هسته ای تسلط دارند با تسلط سایر کشورها مخالف هستند و شکستن این انحصار و ورود کشورهای مستقل به این حوزه برای تقویت استقلال کشورهاست.

وی افزود: ما دانش هسته ای را یک افتخار برای جوانان کشور و در جهت پیشرفت و توسعه تلقی می کنیم و آن را مبنایی برای رشد کشور در دانش روز دنیا می دانیم.

مهمانپرست در پاسخ به سئوالی در این باره که برای بار دیگر شاهد بازرسی از یک هواپیمای ایرانی در خاک عراق بوده ایم، بیان کرد: هواپیمای ایرانی عازم دمشق در عراق فرود اجباری داشت . ما ضمن اینکه این حرکت را قابل قبول نمی دانیم و نسبت به آن اعتراض داریم اعتراض خود را از طرق مختلف اعلام و تاکید می کنیم جوسازی ها در منطقه از سوی آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای منطقه صورت می گیرد که این اقدامات به منظور پروژه ایران هراسی است و علی رغم اقدام غیر قابل قبول در عراق برای هواپیمای باربری ایرانی روشن شد همه این فضاسازی ها بی اساس است و آنها برای دشمن کردن کشورهای منطقه دست به هر نوع اتهامی می زنند.

عربستان باید خسارات تصادف دیپلمات عربستان در ایران را جبران کند

وی همچنین درباره تصادف دیپلمات عربستانی در تهران که منجر به مرگ یک شهروند کشورمان شد، بیان کرد: حادثه ای که متاسفانه اتفاق افتاد و یکی از دیپلمات های عربستان مقیم تهران در هنگام رانندگی با اتومبیل تصادف کرده و این حادثه منجر به مرگ یکی از هموطنان و مجروح شدن نفر دیگر شد از همان لحظه اتفاق در دستور کار وزارت امور خارجه قرار گرفت.

مهمانپرست تاکید کرد: در اقدام اول از خروج این دیپلمات از کشور جلوگیری شد . این مسئله باید از طرف مقامات مسئول بررسی می شد و گزارش های نیروی انتظامی و سایر نهادها را آماده کردیم .

وی بیان کرد: تخلفاتی توسط این دیپلمات صورت گرفته ، سرعت غیر مجاز ، رانندگی هنگام عدم تعادل و تخطی از مقررات که منجر به مرگ شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود:این مسئله دارای دو بعد است که یکی مربوط به تعیین مقصر و میزان خسارات واقعه است که عربستان باید مسئولیت این مسئله را بپذیرد و اقدامات لازم را در جهت جبران خسارات صورت دهد.

وی گفت: مسئله دوم مربوط به عمل دیپلمات عربستانی است . همه دیپلمات ها در کشوری که فعالیت می کنند موظف به رعایت قوانین آن کشور هستند و اگر دیپلماتی قوانین کشوری را زیر سئوال ببرد بر اساس میزان سابقه درباره توقف ماموریت و بازگشت وی به کشورش تصمیم گیری می شود.

عربستان از مرگ زائران ایرانی عذرخواهی کرد

مهمانپرست همچنین درباره مرگ دو زائر ایرانی در جده نیز گفت: حادثه مرگ دو زائر ایرانی در فرودگاه جده توسط سرکنسول گیری ایران و مقامات عربستانی دنبال شد. یکی از شرکت ها که مسئولیت خدمت به حجاج را به عهده دارد با تانکر آبی که نمی تواند آن را کنترل کند وارد می شود و دو زائر ایرانی فوت کرده و دو نفر دیگر مجروح می شوند.

وی افزود: عربستان بلافاصله مسئولیت قضیه را پذیرفت و عذرخواهی کرد و همکاری بین نمایندگان سیاسی کشورمان و مقامات مسئول در عربستان در حال انجام است.

مهمانپرست در پاسخ به سئوال دیگری در این باره که برخی از رسانه ها اعلام کرده اند قرار است نتیجه مذاکرات ایران و 1+5 در دولت آینده اعلام شود، اظهار داشت: این گونه اظهارنظرها تحلیل های شخصی افراد است و ما برای نظرات شخصی پاسخی نداریم.

اگر 1+5 صادق باشد راه پیچیده ای وجود ندارد 

خبرنگاربلومبرگ از مهمانپرست سئوال کرد محور اصلی در مذاکرات آلماتی 2 همچنان دو محور مورد تاکید کشورمان بود آیا ادامه مذاکرات با توجه به اینکه کشور ما همچنان بر این موارد تاکید می کند و نتیجه مثبتی نیز در بر نداشته و همچنان به رسمیت شناخته نشده ضروری است که مهمانپرست پاسخ داد: هر گونه اظهارنظر در رابطه با اینکه گفتگوها می تواند مفید باشد و نتایج قابل قبولی داشته باشد یا خیر بستگی به رفتار کشورهای غربی عضو 1+5 دارد.

وی افزود: آنها اعلام کردند که آمادگی داریم از فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران حمایت کنیم و گفته اند نگرانی ما از این است که شاید گرایشی به سمت اهداف غیر صلح آمیز وجود داشته باشد و به دنبال رفع این نگرانی هستند.

مهمانپرست با اشاره به اینکه اگر آنها در این مسیر صادق باشند به نظر نمی آید راه پیچیده ای وجود داشته باشد اظهار داشت: حق غنی سازی باید برای هر کشوری طبق ان پی تی وجود داشته باشد و اگر این مسئله از طرف 1+5 مورد قبول باشد به این معناست که می توان طبق یک توافق روشن حرکت کرد و هر گونه اقدامی در جهت محدود کردن و فشار آوردن و اقدامات غیر قانونی بر علیه ایران هیچ زمینه ای نخواهد داشت.

وی گفت: این مسیر باید توسط طرفین دنبال شود و برای رسیدن به هدف روشن باید گام هایی به صورت هم وزن برداشته شود. اینکه طرفین شفاف در مذاکرات صحبت کنند نیز مورد تاکید ما بوده است و همان طور که 1+5 اعلام می کند ما باید اعتماد سازی کنیم آنها نیز باید اعتماد ملت ما را جلب کنند.

سخنگوی وزارت خارجه خاطر نشان کرد: اعتماد ملت ما در چارچوب حق غنی سازی صلح آمیز است و آنها گفته اند مذاکرات را دنبال می کنند و آماده گفتگو هستند. باید رایزنی ها را ادامه دهند و نتیجه را به اطلاع آقای جلیلی برسانند.

وی در پاسخ به خبرنگاری که درباره اظهارات وزیر امور خارجه افغانستان مبنی بر فراهم کردن زمینه مهاجرت افغان ها به سوریه مطرح کرده است، گفت: اگر واقعا چنین صحبتی را سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفته باشد باید مفهوم آن دقیقا مشخص شود.

مهمانپرست افزود: اگر افرادی که تبعه سایر کشورها هستند در سوریه حضور دارند و در حال جنگ با دولت و ارتش و ملت سوریه هستند این یک تخلف آشکار است و نشان دهنده آن است که وضعیت سوریه محدود به افراد سوری نیست.

وی ادامه داد: اگر افرادی از جمله افغان ها بر علیه ملت و دولت سوریه می جنگند این مسئولیتی برای دولت افغانستان است که باید اقداماتی در این زمینه انجام دهد. سیاست ما در قبال سوریه مشخص است و به دنبال ثبات و توقف درگیری ها در سوریه هستیم. معتقدیم برای حمایت از حقوق دولت و ملت سوریه باید درگیری ها متوقف و گفتگوهای ملی شکل بگیرد و مردم سوریه از طریق انتخابات آزاد برای آینده کشور خود تصمیم بگیرند.

مهمانپرست تصریح کرد: امیدواریم سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در بیان مطلب خود اشتباه کرده باشد یا این موضوع از طریق رسانه ها به اشتباه منتقل شده باشد.

دانشجواین ایرانی برای نماز وحدت مقابل دفتر حافظ منافع مصر تجمع می کنند

خبرنگاری درباره تجمع ظهر امروز در مقابل دفتر حافظ منافع مصر در ایران سئوال کرد که مهمانپرست گفت: دانشجویان ایرانی قرار است امروز جلوی دفتر حافظ منافع در تهران نماز وحدت برگزار کنند و پیام دوستی خود را به ملت مصر اعلام کنند و نشان دهند که دولت ملت به یکدیگر علاقه مندند و اقدامی که در مصر صورت گرفته خواست مردم مصر نیست.

وی افزود: دانشجویان کشور ما به عنوان نمادی از ملت برای وحدت بیشتر و تحکیم دوستی ها در این مسیر پیش قدم شده اند.

خبرنگاری درباره علت تشدید اختلافات در آلماتی 2 سئوال کرد و مهمانپرست پاسخ داد: در اجلاس آلماتی 1 چارچوب های کلی برای برداشتن گام های موثر مطرح شد و تاکید کلی از طرف 1+5 برای حل مسئله بود و بر این اساس نیز فضا مثبت بود .

وی افزود: برای ادامه مذاکرات باید جدای از چارچوب های کلی وارد جزئیات می شدیم که نشست کارشناسی استانبول در همین راستا بود و در آلماتی 2 نیز وارد جزئیات شدیم و ورود به این مباحث نیز مورد توجه نمایندگان ما و 1+5 قرار گرفت.

مهمانپرست گفت: در اظهارات هر دو طرف نفس وارد شدن به اظهارات صریح و جدی یک گام مثبت تلقی شده اما برای اینکه به یک گام صحیح دسترسی پیدا کنیم مقامات ما اظهارات خود را مطرح کردند و 1+5 باید جواب بدهد . آنها اکنون درخواست وقت کرده اند.

برای مقابله با این سلاح های شیمیایی تلاش جدی انجام داده ایم

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: اظهاراتی که صورت می گیرد می تواند جدای از آن چیزی که در مذاکرات گذشته توسط افراد و شخصیت ها تنها نظرات آنها باشد .

وی درباره پیام ایران به کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی گفت: بارها اعلام کردیم با به کارگیری هر گونه سلاح کشتار جمعی مخالفیم و در زمینه سلاح های شیمیایی پیشگام مقابله با آن هستیم و خودمان قربانی این سلاح ها در جنگ تحمیلی بوده ایم.

مهمانپرست با اشاره به اینکه برای مقابله با این سلاح ها تلاش جدی انجام داده ایم، بیان کرد: فتوای مقام معظم رهبری در عدم بکارگیری سلاح های هسته ای و کشتار جمعی کاملا روشن و سندی است که ما با هر گونه اقدام در این زمینه کاملا مخالفیم. دررابطه با بحرانی که در مناطق مختلف اتفاق می افتد از جمله اقدامات کره مواضع خود را کاملا روشن اعلام کرده ایم و با به کارگیری سلاح هسته ای از سوی هر کشوری مخالفیم.

وی تصریح کرد: از بین بردن سلاح هسته ای باید بدون تبعیض و قید و شرط توسط هر کشوری صورت گیرد. مواضع کشور ما کاملا شفاف و اصولی برای مبارزه با سلاح های هسته ای، میکروبی و شیمیایی بارها اعلام شده و لازم است کشورها به مسیر حرکت بین المللی مقابله با این سلاح ها بپیوندند و جهانی عاری از سلاح هسته ای ایجاد کنند.

 

کلید واژه ها: مذاکرات مصر سلاح آلماتی سوریه دیپلمات 2 آلماتی 2 بیان کرد: مرگ مهمانپرست وزارت خارجه وزارت امور خارجه عربستان


نظر شما :