در دیدار کری و سعود الفیصل چه گذشت؟

۱۴ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۸:۰۸ کد : ۱۹۱۳۵۵۷ سرخط اخبار

 وزیر خارجه عربستان امروز (دوشنبه) در کنفرانس مشترک با وزیر خارجه آمریکا ضمن ادعای اینکه "بشار اسد سلطه خود در سوریه را از دست داده است"، بر اهمیت توانایی ملت سوریه در دفاع از خود به عنوان "حق قانونی" آنها تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، وزیران خارجه آمریکا و عربستان امروز کنفرانس مطبوعاتی مشترکی را در ریاض برگزار کردند.

در این کنفرانس مطبوعاتی سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان تاکید کرد: مردم سوریه باید توانایی دفاع از خود را در مقابل جنگی که نظام سوریه علیه آنها آغاز کرده داشته باشند و این حق قانونی مردم سوریه است.

وی در ادامه با ابراز امیدواری نسبت به حل و فصل بحران سوریه اعلام کرد: بشار اسد، سلطه خود را بر سوریه از دست داده است.

سعود الفیصل گفت: آنچه امروز در سوریه رخ می دهد در حقیقت فاجعه و کشتار مردم بی گناه است.

وی ادامه داد: به نظر عربستان آنچه امروز در سوریه اتفاق می افتد در حقیقت کشتار مردم سوریه است. هزاران زن و کودک بیگناه در جستجوی غذا و دارو قربانی می شوند لذا این مساله نمی تواند بیش از این ادامه داشته باشد.

فیصل هم چنین خاطرنشان کرد: از لحاظ اخلاقی کمک به مردم سوریه امری واجب است چرا که این حق مردم است که بتوانند از خود دفاع کنند.

وزیر خارجه عربستان همچنین با تاکید بر اینکه امکان سکوت در برابر کشتار مردم سوریه وجود ندارد، درخواست فراهم کردن سلاح برای مخالفان را ارائه داد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز به نوبه خود اعلام کرد: مساله سوریه برای آمریکا و همپیمانانش اهمیت دارد. آمریکا و شرکایش تلاشهایشان را برای حمایت از مخالفان سوریه ادامه می دهند.

کری افزود: به عقیده من همانطور که سعود الفیصل تاکید کرد بشار اسد کشور و ملتش را نابود می کند.

وی در ادامه افزود: ما با عربستان درخصوص اعمال فشار بیشتر علیه بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به توافق رسیده ایم.

وزیر خارجه آمریکا درباره مساله ارسال سلاح به مخالفان سوریه نیز اعلام کرد: ارسال سلاح به گروههای میانه رو در میان مخالفان سوریه باید تضمین شود اما باید بگویم ما به گروههای تندرو در سوریه سلاح نمی دهیم چرا که تندروها نیازی به تجهیزات جنگی و سلاح ندارند.

کری افزود: ما برای مبارزه با تندروی و خشونت و تحقق صلح در خاورمیانه تلاش می کنیم. اما هیچ تضمینی برای جلوگیری از دستیابی گروههای تندرو به سلاح وجود ندارد و باید تاکید کنم که سلاحها به گروه های میانه رو در سوریه ارسال می شود.

کری ادامه داد: ما در مذاکراتمان با سعود الفیصل درباره پاره از مسائل مشترک به ویژه مساله سوریه و روند صلح به توافق رسیدیم. باید بگویم همه این مسائل از جمله مساله تروریسم و ریشه کن کردن آن برای دو کشور آمریکا و عربستان حائز اهمیت است. ما همواره برای تقویت روابط دو جانبه با عربستان پایبندیم.

وی در ادامه مدعی شد که کشورش از صلح و ثبات خاورمیانه حمایت می کند.

وزیر خارجه عربستان هم چنین با تاکید بر اینکه عربستان و آمریکا هرگونه کمک تسلیحاتی به نظام سوریه از سوی سایر کشورها را محکوم می کنند خواهان ممنوعیت کمکهای تسلیحاتی به نظام سوریه شد.

وزیر خارجه آمریکا نیز تاکید کرد: آمریکا برای دستیابی مخالفان سوریه به راهکار مسالمت آمیز تلاش می کند اما فشارهایمان علیه بشار اسد را ادامه می دهیم.

در ادامه این کنفرانس خبری، وزیر خارجه عربستان ضمن ابراز امیدواری نسبت به حل و فصل مشکلات سوریه اعلام کرد که کشورش از ثبات یمن که در پی طرح شورای همکاری خلیج فارس از بحران خارج شده، حمایت می کند.

درباره پرونده هسته ای ایران نیز وزیر خارجه عربستان اظهار عقیده کرد: به عقیده ما ایران در مذاکرات با گروه 1 + 5 جدیت کامل را ندارد و هدف ایران از ورود به این مذاکرات به تاخیر انداختن خود مذاکرات است!

فیصل در ادامه اعلام کرد: ایران باید به شرطهای اساسی جامعه جهانی درخصوص مساله هسته ای پایبند باشد چرا که هر مذاکره ای زمان خاصی دارد.

وزیر خارجه آمریکا نیز در این خصوص با ادعای اینکه "برنامه های هسته ای ایران تهدیدی برای منطقه و جهان به شمار می رود" گفت: خطر انتشار سلاح های هسته ای در منطقه وجود دارد چرا که به دنبال این مساله مسابقه تسلیحاتی هسته ای به وجود می آید.

وزیر خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد: ایران می تواند انرژی هسته ای مسالمت آمیز در اختیار داشته باشد. اما ایران باید به قوانین و اصول مربوطه پایبند باشد.

وی افزود: واشنگتن و ریاض درباره استفاده از گزینه دیپلماتیک درباره پرونده هسته ای ایران توافق دارند.

جان کری همچنین گفت: امیدواریم ایران با پیشنهادات اخیر غرب درباره پرونده هسته ای با جدیت برخورد کند.

درباره مساله صلح خاورمیانه و مذاکرات میان فلسطین و رژیم صهیونیستی نیز وزیر خارجه عربستان اعلام کرد که کشورش معتقد است مذاکرات و تلاشها برای برقراری صلح در منطقه باید آغاز شود و توافقنامه های پیشین امضا شده باید به اجرا درآیند تا بدین وسیله بتوان به "راهکاری عادلانه" درخصوص مساله فلسطین دست یافت.

کلید واژه ها: سوریه عربستان آمریکا سلاح وزیر خارجه مذاکرات مردم سوریه الفیصل بشار اسد مخالفان سوریه کنفرانس وزیر خارجه عربستان


نظر شما :