ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از ممنوعیت واردات خودروهای ایرانی تا استعفای مخالفان اسد

۰۱ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۵:۰۳ کد : ۱۹۱۴۱۴۳ اخبار اصلی خاورمیانه
تجاوز 7 هندی به توریست سوئیسی، شکنجه ببرهای تامیل، تقاضای ایتالیا از شهروندانش برای سفر نکردن به هند، ممنوعیت واردات خودروهای ایرانی و چینی به عراق و استعفای مخالفان اسد از جریان ائتلافی از جمله ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی هستند.
از ممنوعیت واردات خودروهای ایرانی تا استعفای مخالفان اسد

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه تازه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد.

تجاوز 7 هندی به توریست سوئیسی

روزنامه دیلی تلگراف گزارش داد که 7 مرد هندی به یک توریست سوئیسی حدودا چهل ساله در ایالت برادیش در مرکز هند تجاوز کردند و همسرش را مورد ضرب و شتم قرار دادند.به نوشته این روزنامه این اتفاق موجی از خشم را در هند که از معضل تجاوز به زنان به شدت رنج می برد و اخیرا نیز در اعتراض به موردی مشابه علیه یک دانشجوی جوان شاهد تظاهرات خیابانی بود، ایجاد کرده است.این توریست زن سوئیسی به همراه همسرش برای تفریح و گردش به شهر اورتشا رفته بود که مورد حمله ای عده ای از اهالی بومی هندی قرار گرفت و بعد از ربوده شدن اموالش مورد تجاوز قرار گرفت.گفتنی است پلیس هند 13 نفر را در این رابطه دستگیر کرده و در حال بازجویی از آنها است.

شکنجه ببرهای تامیل

سازمان دیده بان حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که نیروهای امنیتی سریلانکایی با تجاوز جنسی، سوزاندن و استفاده از ابزارهای شکنجه افراد دستگیر شده متهم به عضویت در ببرهای تامیل را مورد آزار قرار می دهند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، بنا به این گزارش این سازمان دست کم 75 مورد از شکنجه جنسی و تجاوز بین سال های 2006 تا 2012 اتفاق افتاده است که شامل همه افراد زن و مرد می شود.سازمان دیده بان حقوق بشر از برخورد خشونت آمیز با مظنونان عضویت در گروه های شبه نظامی ببرهای تامیل ابراز نگرانی کرده و خواستار رسیدگی فوری به آنها شده است.

جنگ عراق اعتبار بریتانیا را از بین برد

در تازه ترین نظرسنجی ای که روزنامه انگلیسی ایندیپندنت، منتشر کرده، آماده است که بیش از نیمی از بریتانیایی ها معتقدند که با مشارکت انگلیس در جنگ عراق اعتبار این کشور در جهان به شدت خدشه دار شده است.

در این نظرسنجی که توسط دانشگاه لندن و با همکاری موسسه ایبسوسو موری انجام شده، آمده است که به رغم گذشت 10 سال از جنگ عراق مردم انگلیس همچنان معتقدند که لندن در این جنگ هیچ چیز به دست نیاورد و تنها هزینه داد و شکست خورده از عراق خارج شد.بنا به این نظرسنجی 52 درصد انگلیسی ها معتقدند که مشارکت انگلیس در جنگ عراق جایگاه آن را در جهان متزلزل کرد و 4 درصد نیز معتقدند که این جنگ باعث شد تا انگلیس خطرناک ترین نقطه در جهان شود.

محاکمه افسران اسلام گرا به اتهام کودتا علیه خارطوم

دادگاه نظامی سودان محاکمه شماری از افسران اسلام گرای این کشور را به اتهام کودتا علیه حکومت آغاز کرده است.به گزارش خبرگزاری فرانسه، در هفته گذشته دومین جلسه دادگاه این افراد برگزار شد در حالی که یکی از افراد مورد محاکمه یکی از ژنرال های رده بالای ارتش سودان بود.سودان از جمله کشورهای عربی است که در معرض ناآرامی های داخلی قرار دارد و دولت خارطوم از بابت وقوع اتفاقی شبیه مصر و لیبی در خاک خود بسیار بیمناک است.

هشدار ایتالیا به شهروندانش برای سفر به هند

دولت ایتالیا از شهروندان خود خواست که از سفر به هند تا اطلاع ثانوی خودداری کنند.به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از آن که دادگاهی در هند محاکمه دو سرباز ایتالیایی را به اتهام قتل دو صیاد هندی آغاز کرده، رم از شهروندان خود خواست که دیگر به هند سفر نکنند.

وزارت خارجه ایتالیا همچنین با صدور بیانیه ای در وبسایت خود در اینترنت از شهروندان خود خواست که از نزدیکی به تجمعات عمومی خودداری کنند و به خصوص به ایالت کرالا که یکی از مهمترین شهرهای توریستی هند است، سفر نکنند.

ممنوعیت واردات خودروهای ایرانی و چینی به عراق

دولت عراق در تازه ترین تصمیم خود تصمیم به توقف واردات خودروهای ایرانی و چینی به دلیل آن چه کیفیت پایین این خودروها دانسته، کرده است.به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، این در حالی است که گفته می شود برخی از سیاستمداران عراقی با عقد قراردادهایی پشت پرده از واردات خودروهای ایرانی به عراق سودهای بسیاری به جیب زده اند.

وزارت بازرگانی عراق خواستار توقف واردات خوردهای ایرانی در 30 دسامبر گرفت و اعلام کرد از دیگر کشورهای معتبر نیاز خود را در این زمینه تامین خواهد کرد.

فابیوس: اسد کنار نمی رود

لورن فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه در تازه ترین اظهار نظر خود ضمن تاکید مجدد بر لزوم مسلح ساختن مخالفان سوری تاکید کرد، بشار اسد از قدرت کنار نمی رود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی در مصاحبه با کانال تلویزیونی سراسری "فرانسه 3" بار دیگر بر تصمیم خصمانه فرانسه بر مسلح ساختن جریان های مخالف سوری تاکید کرد و گفت که باید مخالفان اسد میدانی دست برتر در جنگ با اسد داشته باشند.وی اعتراف کرد که دیگر کشورهای اروپایی از جمله آلمان با مسلح ساختن مخالفان اسد مخالفند.

خسارت میلیاردی هواپیمایی مصر

به دلیل کاهش گردشگر به مصر، هواپیمایی این کشور دست کم 1.3 میلیارد دلار خسارت متحمل شده است.به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لندن، مدیریت نمایندگی های خارجی شرکت هواپیمایی مصر نسبت به ورشکستگی کامل این هواپیمایی هشدار داده و گفته است که باید فورا راه حلی برای کاهش خسارت ها یافت شود.در همین رابطه شرکت هواپیمایی مصر برای کاهش هزینه ها تصمیم به بستن تعدادی از شرکت های خود در خارج از مصر کرده است.در عین حال هواپیمایی تاکید کرده است که درصدد یافتن مقاصدی تازه برای جبران خسارت های خود و تقویت صنعت گردشگری مصر است.

نظر منفی امریکایی ها نسبت به مصر

بر اساس تازه ترین نظرسنجی ای که در امریکا انجام شده، 53 درصد از شهروندان امریکایی نگاهی منفی نسبت به مصر دارند.به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس اینترنشنال، در این اساس نظرسنجی ای که توسط موسسه گالوپ انجام شده نگاه منفی امریکایی ها به مصر نسبت به مدت مشابه سال قبل که 47 درصد بود، شش درصد رشد کرده است.نظر مثبت شهروندان امریکایی به مصر نیز از 47 درصد در سال گذشته میلادی به 40 درصد کاهش یافته است.از سال 2011 تا کنون این نخستین بار است که نسبت نگاه منفی شهروندان امریکایی به یک کشور خارجی تا این اندازه رشد پیدا می کند و نگاه مثبتشان کاهش می یابد.

انتخاب نخست وزیر و آغاز استعفاها از جریان ائتلافی

پس از اعلام غسان هیتو، بازرگان ثروتمند کرد تبار ساکن امریکا به سمت نخست وزیر ائتلاف مخالفان اسد، شماری از چهره های بارز اپوزسیون از این ائتلاف جدا شدند.به گزارش خبرگزاری فرانسه، دست کم 12 شخصیت بارز از ائتلاف مخالفان سوری در اعتراض به انتخاب غسان هیتو، به عنوان نخست وزیر از عضویت در این ائتلاف استعفا داده اند. از جمله این چهره ها می توان به سهیر الاتاسی، نائب دوم ریاست ائتلاف، ولید البنی، سخنگوی رسمی ائتلاف، کمال البوانی، مروان حاج رفاعی، یحیی الکردی و احمد العاصی جربا اشاره کرد و پیش بینی می شود باز هم افراد بیشتری از این ائتلاف جدا شوند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: مصر عراق هند انگلیس


نظر شما :