ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از افزایش ایران‌ستیزی در جهان تا تظاهرات کویتی‌ها علیه حزب الله

۲۳ خرداد ۱۳۹۲ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۱۷۲۸۸ اخبار اصلی خاورمیانه
کنترل زندان‌های مصر به کمک حماس، حرکت هم‌گام ارتش عراق با ارتش سوریه، تظاهرات تندروهای کویتی علیه حزب الله، توقف همکاری‌های کره و ایران، خرید اعراب از اسرائیل و افزایش ایران ستیزی در تازه‌ترین نظرسنجی از جمله ناگفته های هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از افزایش ایران‌ستیزی در جهان تا تظاهرات کویتی‌ها علیه حزب الله

دیپلماسی ایرانی: ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد.

کنترل زندان های مصر به کمک حماس

منابع نزدیک به هیئت قضایی مصر اعلام کردند که محمود وجدی، وزیر سابق کشور مصر روز شنبه در برابر دادگاه شهر اسماعیل شرقی در استان قاهره گفته است که جنبش حماس که کنترل نوار غزه را در اختیار دارد، در دوران انقلاب علیه حکومت محمد حسنی مبارک، رئیس جمهوری مخلوع مصر به کمک اخوان المسلمین آمده و کنترل تعدادی از زندان های مصر را بر عهده گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دادگاه جناحی مصر که این روزها مشغول بررسی اتفاقات پیش آمده در دوران انقلاب این کشور است، اطلاعاتی را درباره همکاری نزدیک اخوان با جنبش حماس در روز جمعه "غضب" (چهارمین روز تظاهرات علیه مبارک) به دست آورده است که نشان می دهد در آن روز این دو گروه به کمک هم کنترل شماری از زندان های مصر را به دست گرفته بودند.

حرکت هم گام ارتش عراق با ارتش سوریه

هم زمان با آغاز عملیات نظامی ارتش سوریه برای تسلط بر شهرهای تحت کنترل مخالفین، ارتش عراق خیزی بلند برای به کنترل در آوردن مرزهای خود با سوریه برداشته است.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لندن، طی روزهای گذشته شهرهای موصل، کرکوک و دیالی در شمال بغداد شاهد عملیات تروریستی متعدد بود که گفته می شود تلاشی از سوی شبکه القاعده برای کاستن از فشارها بر خود در الانبار و موصل است.

ارتش عراق از چند روز پیش عملیاتی موسوم به عملیات "شبح" در صحرای الانبار با هدف کنترل بر مرزهای خود با سوریه آغاز کرده است.

جنگ غیر مستقیم اعراب با اسد در القصیر

بثینه شعبان، مشاور امور سیاسی و رسانه ای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه اعلام کرد، اسنادی در اختیار دارد که نشان می دهد در جنگ های القصیر که در نهایت به پیروزی ارتش سوریه انجامید، تعدادی از کشورهای عربی دخالت مستقیم داشته اند.

به گزارش دی پرس، وی همچنین گفت که جنگی جهانی علیه سوریه در خاک این کشور در جریان است.شعبان تاکید کرد، افشای این اسناد نشان می دهد که تغییر اتحادیه عرب امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

تندروهای کویتی علیه حزب الله

مجموعه های تندروی اسلامی در کویت روز سه شنبه شب در تظاهراتی مقابل سفارت لبنان در کویب علیه حضور حزب الله در سوریه شعار دادند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، شیخ شافی العجمی، که دو سال است خود را مسئول حمایت از مخالفان سوری در کویت می داند، در این باره می گوید: «تجمعی که در برابر سفارت لبنان انجام شده برای دادن این پیام است که ما از خرید کالاهایی که نسبت به تولیدکنندگان آن شک داریم، خودداری می کنیم.»او همچنین از مردم کویت خواست که دیگر کالاهای لبنانی به بهانه این که ممکن است توسط تولیدکنندگان حزب الله ساخته شده باشد، خریداری نکنند.

توقف همکاری های کره و ایران

در راستای تحریم های یک جانبه اعمال شده از سوی غرب علیه ایران کره جنوبی اعلام کرد، کشتی هایش دیگر کالاهای ایرانی را بارگیری نمی کنند.به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت کره جنوبی اعلام کرده است، دو شرکت بزرگ حمل و نقل دریایی این کشور، یعنی شرکت هانجین و هیوندای اعلام کرده اند که دیگر به طور مستقیم کالایی را از ایران بارگیری نمی کنند و از ماه می نیز کشتی ای را به سمت ایران نفرستاده اند.

اتریش تهدید خود را عملی کرد

در پی تصویب طرح ارسال سلاح از اروپا به سوریه در اتحادیه اروپا، دولت اتریش که پیش از این تهدید کرده بود در صورت تصویب این طرح نیروهای خود را از جولان خارج خواهد کرد، تهدید خود را عملی کرد.

به گزارش روزنامه النهار، نیروهای اتریشی بیشترین شمار نیروهای خارجی مستقر در مرز جولان محسوب می شد. این کشور 378 سرباز در این منطقه داشت. بنا به این گزارش بعد از آغاز خروج نیروهای اتریشی از بلندی های جولان جیپ های حامل سربازان اسرائیلی و نیروهای سوری به این منطقه گسیل شده اند.

ابراز تمایل انگلیس به پیروزی ولایتی

روزنامه النهار، چاپ لبنان گزارش داد که وزارت امور خارجه انگلیس ابراز تمایل کرده در میان نامزدهای فعلی انتخابات ریاست جمهوری ایران علی اکبر ولایتی پیروز انتخابات شود.به گزارش دیپلماسی ایرانی، وزارت امور خارجه انگلیس گفته است که در میان نامزدهای موجود انتخابات ایران علی اکبر ولایتی را بیش از همه مناسب جامعه غربی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ایران می داند.

تمرد سربازان کرد عراقی از اوامر فرماندهان ارتش

یک هزار سرباز عراقی در منطقه کرکوک از اوامر وزارت دفاع عراق تمرد کرده و به نیروهای پیشمرگ در کردستان پیوستند.به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، این نیروها که وابسته به لشکر 16 ارتش عراق بودند خواستار عدم اجرای اوامر صادر شده درباره برخورد با اعتراض های شهرهای طوزخورماتو و سلیمان بیک شدند و در همین چارچوب از حضور در پادگان آموزشی خود نیز خودداری کرده و به نیروهای پیشمرگه مستقر در کرکوک پیوستند. این حرکت موجی از اعتراض ها را در عراق علیه کردها به وجود آورده است.

خرید اعراب از اسرائیل

روزنامه عبری هاآرتص افشا کرد که کشورهای پاکستان، مصر، الجزایر، امارات متحده عربی و مغرب ظرف پنج سال گذشته از اسرائیل اسلحه خریده اند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، این روزنامه گفته است که این اطلاعات را از منابع رسمی مرتبط با دولت انگلیس در اختیار گرفته است.

وزارت کشور دولت انگلیس نیز اعلام کرد که این کشور بر فروش تسلیحات اسرائیل و کشورهای هم پیمان با غرب نظارت کامل می کند و ظرف پنج سال گذشته کشور مسلمان پاکستان و کشورهای عربی مصر، الجزایر، مغرب و امارات متحده عربی از اسرائیل مقادیر متنابهی اسلحه خریداری کرده اند.

افزایش ایران ستیزی در تازه ترین نظرسنجی

نظرسنجی انجام شده در میان 39 کشور جهان نشان می دهد که همچنان افکار عمومی جامعه جهانی بیم آن دارند که ایران به سلاح هسته ای دست یابد.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس اینترنشنال، بیشترین رویکرد ایران ستیزی در میان کشورهای شرکت کننده در این نظرسنجی نزد اسرائیل، اکثر کشورهای اروپای شرقی و ایالات متحده امریکا بوده است.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که به هیچ وجه به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نیست و هدفش از تداوم برنامه هسته ای اش صرفا استفاده صلح آمیز از آن است.

بنا به این گزارش 88 درصد از فرانسوی ها، 59 درصد بریتانیایی ها، 69 درصد امریکایی ها و 70 درصد کانادایی ها رویکردی منفی در قبال ایران دارند. این رویکرد در امریکای جنوبی نیز شامل برزیل و ونزوئلا می شود که به ترتیب میزان ایران ستیزی آنها 72 و 51 درصد است.

این رقم برای کشورهای خاورمیانه وشمال آفریقا نیز به ترتیب در اسرائیل 92 درصد، اردن 81 درصد، مصر 78 درصد، ترکیه 68 درصد، لبنان 60 درصد، سرزمین های فلسطینی 55 درصد و پاکستان 69 درصد است. در کشور آسیایی اندونزی نیز این رقم 55 درصد گزارش شده است.

کشف شهری غرق شده در دریای مدیترانه

گروه باستان شناسی مصر به تازگی شهری باستانی را در اعماق دریای مدیترانه کشور کرده است که به دوران فراعنه این کشور باز می گردد.

به گزارش روزنامه لبنانی النهار، این شهر گمان می رود که در قرن هشتم میلادی در دریا غرق شده باشد.بنا به این گزارش در پی این کشف هزاران قطعه باستانی کشف شده که باستان شناسان در حال خارج کردن آنها از اعماق دریا هستند.این شهر "هرقلیون" نام دارد که در 30 پایی عمق دریای مدیترانه کشف شده است.

اعمال تحریم های جدید علیه حزب الله در آفریقا

وزارت خزانه داری امریکا علیه چهار شهروند لبنانی وابسته به حزب الله که در غرب آفریقا زندگی می کردند، تحریم هایی را وضع کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این افراد متهم هستند که به حزب الله برای نفوذ در منطقه کمک می کرده اند. این چهار نفر در کشورهای سیرالئون، سنگال، ساحل عاج و گامبیا به سر می برند. بنا به این تصمیم هر فرد، نهاد یا موسسه ای که با این افراد مراودات مالی داشته باشد مورد تحریم دولت امریکا قرار می گیرد.   

ترکیه عراق را هم متهم کرد

احمد داوداغلو، وزیر خارجه ترکیه، برخی کشورهای منطقه را به حمایت از اعتراضات مردمی در کشورش متهم کرد.

به گزارش پایگاه خبری نهرین، اوغلو گفته که برخی کشورها به علت مواضع ترکیه در حمایت از مردم مظلوم کشورشان از اعتراضات مردم در ترکیه حمایت می کنند و افزوده که نیروهای امنیتی ترکیه چند شهروند عراقی و سوریه ای را که از سوی حکومت هاشان مأمور به اشوب در ترکیه شده بودند دستگیر کرده است.

او از نوری مالکی، نخست وزیر عراق، نیز خواست که به حمایت آنچه او گروه های خرابکار خواهان ویرانی ترکیه توصیف کرد، پایان دهد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: مصر سوریه عراق ترکیه حزب الله اسرائیل انگلیس لبنان سوئیس


نظر شما :