سلاح های آمریکایی، اسرائیلی ها را ترساند

ضربه واشنگتن به تلاویو

۱۶ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۱۳۶۲۷ اخبار اصلی خاورمیانه
اسرائیلی که بیش از 40 سال در امنیت و ثبات به سر می‌برد اکنون احساس ضعف می‌کند، تغییراتی که در منطقه به ویژه در مرزهای رژیم صهیونیستی و به خصوص در مرزهایش با مصر و سوریه رخ می‌دهد دیگر نمی‌تواند برای اسرائیل اطمینان بخش باشد.
ضربه واشنگتن به تلاویو

دیپلماسی ایرانی: پس از آن که حکومت اسرائیل توانست با فشار به واشنگتن و تحریک آن برای حمله به عراق ارتش این کشور را از هم متلاشی کند و باعث جنگی خونین در آن کشور شود و اشغال آن را توسط امریکایی ها موجب شود، و پس از آن که مطمئن شد که ارتش سوریه ضعیف شده و درگیر جنگ داخلی ویرانگرش شده است، اکنون نگرانی هایش بر دو مقوله اساسی متمرکز شده است:

1.  ارتش مصر که سلاح های امریکایی پیشرفته در اختیار دارد، از جمله جنگنده های پیشرفته اف 16 و تانک های پیشرفته و در عین حال عقیده ای نظامی که همچنان معتقد است که اسرائیل بزرگترین خطر برای امت عربی است.

2.  گسترش درگیری فعلی در سوریه به فراتر از مرزهای این کشور و باز شدن پای سازمان های جهادی مستقر در مرزهای سوریه، لبنان و اردن به این درگیری.

تغییر دموکراتیکی که به سقوط نظام محمد حسنی مبارک، رئیس جمهوری مخلوع در مصر انجامید همه محاسبات نظامی و امنیتی اسرائیل را دگرگون کرد و سایه ای از شوک و نگرانی را بر آن انداخت، جبهه مصری بیش از چهل سال بود که به برکت توافق نامه کمپ دیوید و همچنین پافشاری نظام سابق به حفظ احترام اسرائیل آرام بود.

نخستین انعکاس مستقیم این نگرانی اسرائیل را در دو جبهه مصری و سوری به روشنی می توان دید، مساله ای که سبب شد که این رژیم به فکر ایجاد دیوار امنیتی تا دورترین نقطه از مرزهای سینا بیفتد و دیوار امنیتی دیگری نیز در مرزهای خود در جولان بنا کند.

ساخت دیوارها اقدامی تنش زا و در عین حال بسیار مهم محسوب می شود، شاید بتوان گفت که اسرائیل با این اقدام می تواند جلوی ورودهای غیرقانونی از مرزهایش را بگیرد، آن طور که کارشناسان نظامی می گویند، اما مانع حملات موشکی مثل آن چه در نوار غزه و جنوب لبنان شاهد بودیم، نمی شود.

موشک های مقاومت فلسطینی که از غزه شلیک می شدند به تلاویو رسیدند و شهرک های ساخته شده در اطراف قدس اشغالی را به لرزه در آوردند، همچنین به آسانی از دیوار حائل اسرائیلی ها نیز گذشتند. این صحیح است که گنبد آهنین اسرائیل توانست جلوی بسیاری از این موشک ها را قبل از آن که به هدف اصابت کنند، بگیرند اما این هم صحیح است که بسیاری از این موشک ها نتوانستند از این گنبد عبور کنند، مانع ها را رد کنند و به اهداف اصابت برسند.

قاعدتا با انحلال ارتش عراق و تحلیل رفتن ارتش سوریه شاید از میزان هزینه های نهادهای نظامی اسرائیل در سایه این بحران اقتصادی کاسته شود اما آن چه اکنون در حال وقوع است کاملا با آن چه اسرائیل تصور می کرد، مغایرت دارد، اکنون دولت اسرائیل ناچار است که برای رفع نگرانی هایش بر بودجه دفاعی خود بیفزاید و به دنبال خرید سلاح های پیشرفته تر و مدرن تر باشد.

کارشناسان نظامی و امنیتی اسرائیل تحولات داخلی مصر را به خوبی زیر نظر دارند و از این نگران هستند که بی ثباتی فعلی امروز در مصر باعث شود تا بحران در سوریه به خارج کشیده شود و معاهده کمپ دیوید لغو شود و بحران با رسیدن به مرز انفجار جنگی تمام عیار را در منطقه به وجود آورد.

می توان گفت اسرائیلی که بیش از 40 سال در امنیت و ثبات به سر می برد اکنون احساس ضعف می کند، تغییراتی که در منطقه به ویژه در مرزهای رژیم صهیونیستی و به خصوص در مرزهایش با مصر و سوریه رخ می دهد دیگر نمی تواند برای اسرائیل اطمینان بخش باشد. سه حادثه ناخوشایندی که اسرائیل خود مسبب آن بود باعث شده تا عصر طلایی این رژیم دود شده و به هوا برود و به موازات آن فشارهای غربی به تلاویو باعث شود تا این رژیم رفته رفته از مواضع سرسختانه سابق خود عقب نشینی کند. به ویژه که نگاه شهروندان غربی نیز روز به روز به اسرائیلی ها بد و بدتر می شود و این وضعیت سبب شده تا فضای امنیت اجتماعی و سیاسی اسرائیل روز به روز وخیم تر شود.

منبع: القدس العربی/ تحریریه دیپلماسی ایرانی 

کلید واژه ها: اسرائیل سوریه مصر


نظر شما :