مرزهای جدید ترکیه از بوسنی تا دمشق، از بنغازی تا گرجستان

۱۵ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۲:۵۵ کد : ۱۹۱۳۵۹۴ سرخط اخبار

وزیر خارجه ترکیه در اظهاراتی کم سابقه و مهم اعلام کرد که ترکیه بدون جنگ تلاش دارد تا  بوسنی را به دمشق و بنغازی (لیبی) را به بندر باتومی (گرجستان) وصل کند.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری رسمی ترکیه (آناتولی) ،  احمد داوود اوغلو که در گردهمایی حزب حاکم عدالت و توسعه در شهر "بورسا" سخن می گفت افزود:" به خاک هیچ کشوری چشم طمع نداریم و بدون جنگ و خونریزی دوباره شهر بوسنی را به دمشق و بنغازی را به شهر ارزروم (جنوب شرقی ترکیه) و بندر باتومی (در ساحل دریای سیاه گرجستان) وصل می کنیم.
 


اشارات داوود اوغلو دقیقا سرحدات سابق امپراتوری عثمانی را یادآوری می کند.  از نظر بسیاری از تحلیلگران سیاست خارجی دولت رجب طیب اردوغان به دنبال احیای دوباره امپراتوری عثمانی ( نو عثمانی گری) در قالب های جدید و امروزین خود است و این اظهارات داوود اوغلو می تواند به عنوان نشانه تاییدی بر این مدعا باشد.

داوود اوغلو در ادامه با اشاره به تجزیه امپراتوری عثمانی در اوایل قرن گذشته ، گفت:" قرن گذشته (بیستم) برای ما مثل یک پرانتز عمل کرد. ما می خواهیم این پرانتز را ببندیم . ما بدون جنگ با هیچ کشوری،بدون دشمن اعلام کردن هیچ کشوری و بدون نقض هیچ خط مرزی،دوباره بوسنی را به دمشق و بنغازی را به ارزروم و بندر باتومی وصل خواهیم کرد."

داوود اوغلو افزود:" این ریشه قدرت ماست و وقتی ما این حرف را می زنیم ما را متهم به نوعثمانی گری می کنند. چرا آنهایی که دنبال وحدت تمامی اروپا هستند (اتحادیه اروپا) متهم به "نو رومی گری" نمی شوند اما آنهایی که به دنبال وحدت دوباره جغرافیای سیاسی خاورمیانه هستند به " نو عثمانی گری" متهم می شوند؟! البته ما  از اینکه ما را با عناوینی چون عثمانی ، سلجوقی ، ایوبی و... بخوانند افتخار می کنیم و مایه مباهات ما است اما ما در هیچ دوره تاریخی به وجبی از خاک هیچ کشوری چشم طمع نداشتیم و از این پس هم نخواهیم داشت."

داوود اوغلو که از او به عنوان تئوریسین سیاست خارجی حزب حاکم ترکیه نام می برند در ادامه به انتقادهایی که در سال گذشته از سیاست خارجی دولت ترکیه درباره سوریه و انقلاب های عربی در خاورمیانه شده اشاره کرد و ضمن دفاع دوباره از سیاست خارجی دولت آنکارا در قبال سوریه افزود که سامان دوباره دادن به جغرافیای منطقه خاورمیانه (نو عثمانی گری) یک وظیفه و رسالت تاریخی است که دولت ترکیه آن را بر دوش خود احساس می کند.

کلید واژه ها: عثمانی اوغلو ترکیه سیاست خارجی خارجی هیچ کشوری


( ۴ )

نظر شما :