متن کامل سخنرانی سالانه رئیس جمهوری آمریکا

۲۵ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۵:۰۰ کد : ۱۹۱۲۷۳۸ سرخط اخبار

ایسنا:  51 سال پیش جان اف کندی، رئیس جمهوری اسبق آمریکا در کنگره حاضر شد و اعلام کرد که قانون اساسی نه تنها ما را برای رسیدن به قدرت رقیب نمی کند بلکه ما را به شریکی برای روند پیشرفت تبدیل می کند. این وظیفه من است که با ارائه نطق سالانه خود اعلام کنم که این وظیفه تمام ماست.

امشب به لطف اراده مردم آمریکا پیشرفت های زیادی در این گزارش حاصل شده است. پس از یک دهه جنگ فرسایشی زنان و مردان شجاع یونیفرم پوش ما به خانه باز می گردند. پس از سال ها رکود، اقتصاد ما بیش از شش میلیون شغل ایجاد کرده است. اقتصاد ما در 20 سال گذشته به نفت خارجی کمتری نیاز پیدا کرد. وضعیت مسکن رو به شکوفایی است و معاملات بورس کشور افزایش یافته است. امشب با پشت سرگذاشتن بحران ها می توانم بگویم که نطق سالانه قوی تری را ارائه می کنم. اما ما اینجا جمع شدیم و می دانیم که فعالیت میلیون ها آمریکایی که خودشان را وقف کشور کرده اند در این پیشرفت ها بی حاصل نبوده است. اقتصاد ما شغل هایی را ایجاد کرده اما همچنان برخی از مردم نمی توانند شغل تمام وقت پیدا کنند. این وظیفه نسل ماست که موتور رشد اقتصاد آمریکا را روشن کند. مردم آمریکا از دولت انتظار ندارند تا همه مشکلات را حل کند. آنها از ما انتظار ندارند که در کنگره بر روی هر مساله ای با یکدیگر توافق داشته باشیم اما آنها از ما انتظار دارند که منافع کشور را بر منافع احزاب در اولویت قرار دهیم. آنها از ما انتظار دارند تا در مواقع ممکن توافق های منطقی با یکدیگر داشته باشیم چرا که آنها می دانند آمریکا زمانی رو به جلو حرکت می کند که متحد باشد و این وظیفه تمام ملت است. وظیفه ما باید با اتخاذ تصمیم های اولیه درخصوص بودجه آغاز شود؛ تصمیماتی که تاثیرات بسیاری بر بهبود اوضاع اقتصادی می گذارد. ظرف چند سال گذشته احزاب دموکرات و جمهوری خواه آمریکا با یکدیگر برای کاهش کسری بودجه 5 / 2 تریلیون دلاری همکاری کرده و این اقدام را از طریق کاهش هزینه ها و افزایش نرخ مالیات برای اقشار ثروتمند اجرا کردند. با این حال ما به نیمه راه رسیدن به کسری بودجه چهار تریلیون دلار رسیده ایم.

ما باید کار خود را به اتمام برسانیم اما سئوال اینجاست که این کار چگونه ممکن است؟ در سال 2011 کنگره قانونی را تصویب کرد که طبق آن چنانچه هر دو حزب آمریکا نتوانند درخصوص طرحی برای کاهش کسری بودجه به توافق برسند حدود یک تریلیون دلار به صورت خودکار از بودجه در سال جاری کاهش می یابد. این اتفاقات آمادگی ارتش آمریکا را به خطر می اندازد. این اقدام اولویت هایی از جمله آموزش، انرژی و تحقیقات پزشکی را به نابودی می کشاند. این اقدام همچنین بهبود اقتصادی ما را با کاهش مواجه می کند و به قیمت از بین رفتن صدها هزار شغل است. به همین دلیل است که دموکرات ها، جمهوری خواهان، رهبران تجاری و اقتصاد دانان اعلام کردند که این کاهش ها واقعا ایده بدی است. حال برخی در این کنگره پیشنهاد دادند که تنها با کاهش بودجه در بخش آموزش، کارآموزی، خدمات درمانی و مزایای بیمه اجتماعی، کسری بودجه را جبران کنیم. این ایده بسیار بدتر است. آن کسانی که نسبت به برنامه خدمات درمانی نگرانی دارند باید لزوم اصلاحات منطقی را بپذیرند، در غیر این صورت برنامه بازنشستگی سرمایه گذاری های آمریکا را برای کودکان ما در آینده تضعیف می کند و وعده های تحقق بازنشستگی را برای نسل های آتی به خطر می افکند. ما نمی توانیم فشار را تنها بر روی قشر کارگر جامعه وارد کنیم و انتظاری از اقشار ثروتمند و قدرتمند نداشته باشیم. ما نمی توانیم قشر متوسط جامعه را تحت فشار بگذاریم چرا که آنها هم اکنون برای مسائلی از جمله آموزش و خدمات درمانی تحت فشار قرار دارند.

سخنرانی سالانه اوباما

بسیاری از آمریکایی ها (دموکرات ها، جمهوری خواهان و گروه های مستقل) می دانند که ما از طریق این اقدام نمی توانیم به سعادت برسیم. آنها می دانند که رشد اقتصادی متعادل نیازمند رویکردی منطقی برای کاهش کسری بودجه است که باید شامل کاهش هزینه ها و درآمدها باشد و هر کس باید در این راه سهم خود را اجرا کند و این رویکردی است که من امشب ارائه می دهم. برای مقابله با مابقی کسری بودجه باید کاری را انجام دهیم که رهبران در دو حزب هم اکنون ارائه کردند و آن افزایش نرخ مالیات است. با این اقدام دیگر نیازی به کاهش شدید بودجه آموزشی و خدمات درمانی نیست. ما می توانیم با توافق دو حزبی اصلاحات مالیاتی جامع را که منجر به ایجاد شغل و کاهش کسری بودجه شود انجام دهیم. من کاملا درک می کنم که اصلاحات مالیاتی و مابقی اصلاحات آسان نخواهد بود. سیاست برای هر دو طرف دشوار است. هیچ کدام از ما نمی توانیم صد درصد به آنچه می خواهیم برسیم. اما باید در نظر داشته باشیم که هر جایگزینی به قیمت از دست رفتن مشاغل، تضعیف اقتصاد و فشار به اقشار کارگر جامعه آمریکا تمام خواهد شد. بنابراین اجازه دهید که منافع حزبی را کنار بگذاریم و برای تصویب بودجه ای که جایگزین کاهش های وحشتناک خواهد شد و منجر به سرمایه گذاری های خلاقانه در آینده می شود، تلاش کنیم. کشوری با اقتدار آمریکا نمی تواند پایه اقتصاد خود را بر گذشتن از بحرانی به بحرانی دیگر پایه ریزی کند. اجازه دهید هم اکنون توافق حاصل شود. هم اکنون اکثر ما موافق هستیم که کاهش کسری بودجه بخشی از دستور کار ما قرار دارد اما بگذارید صریحا اعلام کنم که کاهش کسری بودجه به تنهایی یک طرح اقتصادی نیست؛ طرحی که از آن انتظار رشد اقتصادی که به افزایش شغل و ارتقاء وضعیت طبقه متوسط بیانجامد. یک سال و نیم گذشته من قانون مشاغل آمریکا را مطرح ساختم که اقتصاددان های مستقل اعلام کردند این طرح به ایجاد یک میلیون شغل جدید می انجامد. من از کنگره پیشین برای تصویب بخشی از آن تشکر می کنم و از این کنگره نیز می خواهم که مابقی آن را تصویب کند.

هر آنچه که من پیشنهاد می دهم نباید منجر به افزایش کسری بودجه ما شود؛ ما به دولتی بزرگ احتیاج نداریم بلکه به دولتی کوچک نیاز داریم که اولویت های خود را مشخص کرده و در سطح وسیعی سرمایه گذاری کند. اولویت اول ما تبدیل آمریکا به قطب مشاغل جدید و تولید است. من امشب تاسیس سه قطب تولیدی بزرگ کشور را علاوه بر موسسه ابتکاری که در اوهایو وجود دارد، اعلام می کنم. اگر بخواهیم بهترین تولید را داشته باشیم باید بر روی ایده های برتر سرمایه گذاری کنیم. سرمایه گذاری های ما در بخش تحقیقات پزشکی، تولید دارو، احیای اعضا و سایر موارد درآمدهای بسیاری را به اقتصاد کشور تزریق کرده است. هم اکنون ما باید با توسعه سرمایه گذاری های خودمان در بخش انرژی بیشتر تلاش کنیم. پس از سال ها رایزنی در این خصوص ما سرانجام تلاش کردیم تا آینده اقتصاد خودمان را کنترل کنیم. ما نسبت به 15 سال گذشته نفت بیشتری را در آمریکا تولید می کنیم. ما همچنین نسبت به گذشته گاز طبیعی بیشتری را وارد چرخه تولید کرده ایم و همچنین ظرف چهار سال گذشته تهدید افزایش آلودگی کربنی را که سیاره ما را تهدید می کرد، از بین بردیم. اما به خاطر آینده کودکان خود باید تلاش بیشتری را برای مبارزه با تغییرات آب و هوا انجام دهیم. ما با افزایش روز افزون وزش بادهای گرم، خشکسالی، آتش سوزی و سیل رو به رو هستیم. ما می توانیم باور کنیم که طوفان سهمگین "سندی" و یا خشکسالی ها طی 10 سال گذشته تنها یک اتفاق بود یا با اتفاق نظر باور کنیم که می توان با تکیه بر علم پیش از آنکه دیر شود جلوی آن را بگیریم. خبر خوب این است که ما می توانیم پیشرفت معناداری در این خصوص در کنار رشد اقتصادی قوی داشته باشیم. در همین حال افزایش تولید گاز طبیعی به انرژی های پاک تر و استقلال بیشتر در حوزه انرژی منجر شده است. من پیشنهاد می دهم که ما از برخی از منابع نفت و گاز خود برای سرمایه گذاری بر روی تامین امنیت در بخش انرژی استفاده کنیم که این امر منجر به تحقیقات جدید و ارتقاء فناوری ها می شود. حوزه انرژی آمریکا یکی از آن بخش هایی است که جزو زیرساخت های در حال فرسایش است و نیازمند اصلاحات فوری. ارتقاء زیرساخت ها به ایجاد شغل بیشتر منجر می شود، من پیشنهاد می دهم تا هر چه سریعتر این اصلاحات انجام شود. ما به بنادر مدرن برای انتقال کالاها، خط لوله های مقاوم تر در مواجهه با طوفان و مدارس مدرن تر برای کودکان نیاز داریم. بگذارید ثابت کنیم که هیچ مکانی برای سرمایه گذاری بهتر از ایالات متحده آمریکا نیست و آن را از هم اکنون آغاز کنیم.

سخنرانی سالانه اوباما

بخشی از تلاش های بازسازی کشور باید در حوزه مسکن انجام شود. تحقیقات نشان می دهد زمانی که یک کودک در روند آموزش قرار می گیرد تنها سه کودک از هر 10 کودک می توانند هزینه های کلاس های خصوصی پیش از تحصیل رسمی در مدارس را تقبل کنند و همین امر در تمام طول زندگی، آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. من پیشنهاد می دهم تا مذاکراتی در همه ایالت ها برای اجازه دسترسی هر کودک آمریکایی به این آموزش ها برگزار شود. هر دلاری که ما در این راه سرمایه گذاری کنیم بعدها هفت دلار منافع در پی خواهد داشت که با افزایش نرخ سواد و کاهش نرخ جرایم همراه خواهد بود. ما باید این فرصت ها را در اختیار هر دانش آموز آمریکایی قرار دهیم. برای ارتقای شرایط زندگی قشر متوسط شهروندان ما باید به آموزش و کارآموزی مناسب دسترسی داشته باشند. زمانی ما اقتصادی قوی خواهیم داشت که بتوانیم از نخبگانی که پرورش داده ایم، استفاده کنیم. اصلاحات گسترده به معنای ایجاد امنیت بیشتر و درآمد بیشتر است. اصلاحات واقعی همچنین به معنای تغییرات در سیستم مهاجرت قانونی، کاهش بروکراسی و افزایش جذب کارآفرینان برای ایجاد شغل و ارتقای اقتصاد خواهد بود. به معنای واقعی کلمه می دانیم که اصلاحات باید انجام شود. در همین جا که ما صحبت می کنیم گروه هایی از احزاب اصلی آمریکا برای تدوین لایحه ای در این خصوص تلاش می کنند. آنها قرار است ظرف چند ماه آتی لایحه اصلاحات بخش مهاجرت را مطرح کنند. اما نباید فراموش کنیم که ما زمانی اقتصادی قوی خواهیم داشت که زنان، مادران و دختران ما بتوانند در محیط شغلی ای بدون تبعیض و آزاد از هرگونه ترس از خشونت داخلی فعالیت کنند. امشب من اعلام می کنم که در ثروتمندترین کشور روی زمین هیچ فردی که به صورت تمام وقت کار می کند نباید در فقر زندگی کند و باید حداقل 9 دلار در ساعت حقوق دریافت کند. این گام کوچک منجر به افزایش درآمد میلیون ها خانواده شاغل می شود. ما با خانواده های قوی تر، جامعه ای مقتدر خواهیم داشت و همین به آمریکای قدرتمند ختم می شود.

من همچنین از سربازان و غیر نظامیانی که خود را فدای حمایت از ما کرده اند، تقدیر می کنم. به خاطر آنها با اطمینان می توانیم بگوییم که آمریکا ماموریت خود را در افغانستان به اتمام خواهد رساند و به هدف اصلی خود که از ریشه کن کردن هسته اصلی القاعده است، می رسیم. هم اکنون ما 33 هزار تن از زنان و مردان سرباز خود را به خانه آورده ایم، در بهار نیز نقش نیروهای ما به نقش حمایتی تبدیل می شود چرا که نیروهای امنیتی افغانستان مسئولیت های امنیتی را برعهده می گیرند. من می توانم اعلام کنم که ظرف سال آتی 34 هزار سرباز آمریکایی دیگر از افغانستان به آمریکا باز می گردند. این روند خروج نیروها همچنان ادامه خواهد یافت و تا پایان سال آتی میلادی جنگ ما در افغانستان تمام خواهد شد. پس از 2014 تعهد ما به افغانستانی متحد ادامه پیدا خواهد کرد اما ماهیت تعهدات ما تغییر می کند. ما در حال رایزنی با دولت افغانستان بر روی دو عملیات هستیم که شامل آموزش و تجهیز نیروهای افغانستان است. بنابراین افغانستان بار دیگر دچار بحران نمی شود و تلاش های مبارزه با تروریسم به ما اجازه خواهد داد تا مابقی هسته القاعده و گروه های وابسته به آنها را از بین ببریم. امروز القاعده که به ما در 11 سپتامبر 2001 حمله کرد رو به زوال است. گروه های مختلفی وابسته به این گروه ظهور کردند که از شبه جزیره عربستان به آفریقا آمده اند. تهدیدی که این گروه ها ایجاد می کنند رو به کاهش است اما برای مقابله با این تهدید ما نیاز نداریم که ده ها هزار از دختران و پسران خود را اعزام کنیم و یا سایر کشورها را اشغال کنیم.

در عوض ما نیاز داریم تا به کشورهایی از جمله یمن، لیبی و سومالی کمک کنیم تا بتوانند امنیت را برقرار سازند. ما همچنین باید به متحدان خود در مبارزه با تروریست ها کمک کنیم و این دقیقا همان کاری است که ما در کشور مالی انجام می دهیم. همین طور در هر کجا که لازم باشد ما با استفاده از توانایی های خود اقدام مستقیمی را علیه تروریست هایی که تهدید جدی برای آمریکا هستند، انجام می دهیم. ما باید ارزش های خود را در مبارزه با تروریسم در اولویت قرار دهیم. به همین دلیل است که دولت من به صورت خستگی ناپذیری برای ارائه چارچوب سیاست های حقوقی در مبارزه با تروریسم فعالیت می کند. ما کنگره را کاملا در جریان اقدامات خود قرار داده ایم. من ظرف چند ماه آتی کنگره را در جریان روند هدف گیری، بازداشت و بازجویی تروریست ها قرار می دهم چرا که می خواهم سیستمی شفاف به مردم آمریکا و جهان ارائه کنم. البته چالش های ما به القاعده ختم نمی شود. آمریکا همچنان به تلاش های خود برای پیشگیری از گسترش سلاح های خطرناک در جهان ادامه خواهد داد. رژیم کره شمالی باید بداند که تنها زمانی به امنیت و سعادت می رسد که مقررات بین المللی را رعایت کند. تهدیدی که کره شمالی با انجام سومین آزمایش هسته ای خود انجام داد تنها آنها را منزوی تر می کند. ما در کنار متحدان خود دفاع موشکی خود را مستحکم تر می کنیم. کره شمالی باید بداند که در مقابل این تهدیدها با واکنش شدیدی رو به رو خواهد شد.

از سوی دیگر رهبران ایران نیز باید درک کنند که هم اکنون زمان راه حل دیپلماتیک است؛ چرا که جامعه جهانی به صورت یکپارچه از ایران می خواهد که به وظایف خود عمل کند و ما هر اقدامی را که لازم باشد انجام خواهیم داد تا از دسترسی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری کنیم. در همین حال ما همکاری های خود را با روسیه ادامه خواهیم داد تا زرادخانه های هسته ای خودمان را هر چه بیشتر کاهش دهیم و به رهبری تلاش های جهانی برای تامین امنیت موادهای هسته ای که می تواند در دست افراد بی صلاحیت قرار گیرد، ادامه می دهیم.

آمریکا همچنین با تهدید روز افزون حملات سایبری رو به روست. ما می دانیم که هکرها هویت افراد را به سرقت می برند و به پست های الکترونیکی خصوصی نفوذ می کنند. هم اکنون دشمنان ما به دنبال آن هستند تا به نهادهای مالی، تاسیسات انرژی و سیستم های کنترل ترافیک هوایی نفوذ کنند. ما نمی توانیم تنها نظاره گر باشیم تا چندین سال بعد شگفت زده شویم که چرا در مواجهه با این تهدیدات که خطری برای امنیت و اقتصاد ما بود اقدامی انجام نداده ایم. برای همین است که من یک حکم اجرایی جدید را به تازگی به امضا رساندم تا دفاع سایبری خود را در زمینه اطلاعات و ارتقاء استانداردها برای حمایت از امنیت ملی، مشاغل و حیطه امور خصوصی انجام دهیم. هم اکنون کنگره نیز باید کار خود را به خوبی انجام دهد و این حکم را تایید کند تا دولت ما توانایی بیشتری برای حمایت از شبکه ها و مقابله با حملات داشته باشد.

همانطور که ما از مردم خود حمایت می کنیم باید به یاد داشته باشیم که جهان امروز نه تنها شاهد تهدیدات است بلکه شامل فرصت ها نیز می شود. برای افزایش صادرات آمریکا، حمایت از مشاغل آمریکا و افزایش سطح حضور آمریکا در بازارهای آسیا ما تلاش داریم تا مذاکرات جامعی را داشته باشیم.

آمریکا همچنین با شرکای خود در اروپا همکاری خواهد کرد تا فقر گسترده را ظرف دو دهه آتی از بین ببرد. این کار با اتصال مردم به اقتصاد جهانی و آموزش زنان و ارائه فرصت ها به جوانان انجام خواهد شد. ما همچنین حمایت از کودکان جهان را برای پیشگیری از مرگ و میر آنها انجام می دهیم و به تعهدات خود برای نسلی عاری از ایدز پایبندیم.

از همه مهمتر آمریکا به کشورهایی که دچار تغییرات تاریخی شده و یا به دلیل حرکت به سمت آزادی، در مسیر تغییر قرار دارند، کمک می کند. من در سفر خود به میانمار در سال 2012 و دیدار با آنگ سان سوچی، رهبر دموکراسی خواه این کشور دریافتم که این کشور نیازمند یاری ماست. در خیابان های برمه هزاران تن از مردم صف کشیده بودند که پرچم های آمریکا را در دست داشتند. یکی از آنها گفت: عدالت و قانون در آمریکا وجود دارد. من می خواهم که کشورمان شبیه آمریکا شود.

ما باید در حوزه دفاع از آزادی به عنوان عاملی پایدار از آمریکا تا آفریقا و از اروپا تا آسیا باشیم. ما همچنین در کنار مردم خاورمیانه که خواستار حقوق جهانی خود هستند، ایستاده ایم و از روند انتقال مسالمت آمیز قدرت به سوی دموکراسی حمایت می کنیم. این روند پیچیده خواهد بود و ما نمی توانیم روند تغییرات را در کشوری همانند مصر دیکته کنیم. اما می توانیم و باید به حقوق اساسی مردم مصر احترام گذاشته و بر آن تاکید کنیم. ما همچنین فشار خود را بر رژیم سوریه ادامه خواهیم داد چرا که آنها مردم خود را قتل عام می کنند. در همین حال از رهبران اپوزیسیون سوریه که به حق هر شهروند سوری احترام می گذارند، حمایت می کنیم. این ها پیام هایی است که من در سفر ماه مارس خود به خاورمیانه مطرح خواهم کرد.

تمامی این اقدامات به شجاعت و جانفشانی نیروهایی که در مکان های خطرناک فعالیت می کنند از جمله دیپلمات ها، افسران اطلاعاتی و نیروهای مسلح آمریکا بستگی دارد. تا زمانی که من فرمانده کل قوا باشم هر آنچه لازم باشد برای حمایت از نیروهای خود در کشورهای دیگر انجام خواهم داد و ما بهترین ارتش جهان را حفظ خواهیم کرد. ما بر روی قابلیت های جدید همزمان با کاهش هزینه های دوران جنگ سرمایه گذاری می کنیم. همچنین اطمینان حاصل می کنیم که تمام اعضای نیروهای مسلح از آموزشی برابر و مزایایی برابر برخوردار باشند. ما همچنین بر روی افزایش مهارت های خواهران و دختران خود متمرکز خواهیم شد چرا که زنان ثابت کرده اند که در میادین نبرد آماده مبارزه هستند. ما همچنین از ارائه کمک های خود به کهنه سربازان دریغ نخواهیم کرد. اما با این حال دفاع از آزادی تنها وظیفه ارتش ما نیست، ما همه باید سهم خود را ایفا کنیم و این شامل حفظ حقوق اساسی برای شهروندان و از جمله حق رای می شود. زمانی که هر آمریکایی این حق را نادیده می گیرد چرا که نمی تواند چهار، پنج و یا شش ساعت در صف رای گیری بایستد و رای خود را بیاندازد در واقع ما به آرمان های خود خیانت می کنیم. برای همین است که من اعلام کردم که یک کمیسیون غیر حزبی برای ارتقای وضعیت رای گیری در آمریکا تشکیل شود. در این کمیسیون دو کارشناس که از وکلای ارشد در تیم انتخاباتی میت رامنی بودند، حضور دارند.

در صورتی که ما برای حفظ سرمایه های اصلی خود که همان کودکان هستند متحد نشویم تمام گفته های من ارزش چندانی نخواهد داشت. حدودا دو ماه از زمان کشتار در شهر نیوتاون می گذرد. می دانم که این اولین باری نیست که این کشور تلاش می کند تا خشونت های مسلحانه را کاهش دهد اما این بار متفاوت است. اکثریت مردم آمریکا از اصلاحات جدید از جمله بررسی سابقه خریداران سلاح حمایت می کنند. سناتورهایی از احزاب دموکرات و جمهوری خواه بر روی قوانین جدید سخت گیرانه کار می کنند تا از خریده شدن سلاح توسط مجرمان پیشگیری کنند. نیروهای پلیس از ما درخواست کردند تا در مبارزه با جرایم مجرمانه خشاب هایی با ظرفیت بالا را از خیابان های آمریکا جمع کنیم چرا که آنها نیز در مبارزه مداوم و فرسایشی خود خسته شده اند. تمامی این پیشنهادات باید به تصویب کنگره برسد. اگر می خواهید رای منفی بدهید این انتخاب شماست اما این پیشنهادات لایق گرفتن رای مثبت است. ما باید به خاطر کودکان بی گناهی که در مدرسه ابتدایی در نیوتاون کشته شدند و سایر خانواده های قربانیان به این پیشنهادات رای مثبت دهیم.

ما باید این بار کاری متفاوت انجام دهیم. ما "شهروند" هستیم، این کلمه تنها توصیف کننده ملیت یا وضعیت حقوقی نیست، این کلمه نشان دهنده شخصیت و باورهای ماست. این کلمه نشان دهنده آن است که آمریکا تنها زمانی پیشرفت می کند که هر کدام از ما وظایف خودمان را در قبال یکدیگر و نسل آینده اجرا کنیم. این وظیفه تمامی ماست تا به عنوان شهروندان آمریکا نویسنده فصل آتی آمریکا باشیم.

کلید واژه ها: آمریکا بودجه اقتصاد سرمایه اصلاحات کسری هم اکنون کنگره سرمایه گذاری کسری بودجه شغل دهیم. ما به بر روی اقتصادی


( ۴ )

نظر شما :