جولان هدف بعدی است؟

نقشه کشی تلاویو برای جنگی دیگر

۲۴ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۱۲۶۶۱ اخبار اصلی خاورمیانه
در مقابل نظام سوریه و هم‌پیمانانش اصرار دارند تا به حملات اسرائیل به منطقه جمرایا پاسخ دهند و معتقدند که اسرائیل باید تاوان این حمله را بپردازد تا درک کند که خط قرمزها چیست و نباید از آن خطوط تجاوز کند.
نقشه کشی تلاویو برای جنگی دیگر

دیپلماسی ایرانی: اسرائیلی ها چه بخواهند چه نخواهند مجبورند که کابوس جنگ ببینند. یک روز کابوس حمله به غزه، روز دیگر کابوس جنگ با حزب الله، یک روز کابوس حمله به ایران و یک روز هم کابوس جنگ با سوریه یا مصر. اما آن چه این روزها برای آنها بیش از هر زمانی امکان وقوعش محتمل شده، جنگ با سوریه است. جولانی که مدت ها آرام بود دیگر برای هیچ کدام از دو طرف درگیری، جبهه آرامی نیست، تحولاتی که طی روزهای گذشته در این منطقه صورت گرفته دلیلی بر این ادعا است. اسرائیل روز به روز بر تقویت توان نظامی اش در این منطقه می افزاید و این در حالی است که در زمانی که قصد حمله به منطقه تحقیقاتی سوریه موسوم به جمرایا را داشت نیز توان نظامی خود را در این منطقه تقویت کرده بود. در ابتدا موشک های دفاعی خود را در جولان افزایش داد و سپس بر تعداد سربازان خود در این منطقه افزود.  

به گزارش روزنامه الاخبار، چاپ لبنان، روزنامه صهیونیستی یدیعوت احرونوت گزارش داد که نیروهای ذخیره اسرائیلی مستقر در جولان جای خود را به کماندوهای ویژه موسوم به "گولانی" و "ناحال" داده اند. به نوشته این روزنامه این تقویت نظامی در راستای انتظاری که اسرائیل از واکنش سوریه نسبت به حمله به منطقه جمرایا داشت، صورت گرفته است. اما منابع آگاه امنیتی و نظامی می گویند که این تحرکات با هدف آمادگی برای حمله نظامی انجام شده است. به ویژه در سایه تحرکاتی که اخیرا ارتش سوریه انجام داده و درگیری های سنگینی که در اطراف دمشق با مخالفان اسد صورت گرفته است، این نگرانی نزد اسرائیلی ها به وجود آمده که سوریه بیش از پیش ناامن شود و آنها تصور می کنند که به این بهانه می توانند به سوریه حمله کنند.  

در مقابل نظام سوریه و هم پیمانانش اصرار دارند تا به حملات اسرائیل به منطقه جمرایا پاسخ دهند و معتقدند که اسرائیل باید تاوان این حمله را بپردازد تا درک کند که خط قرمزها چیست و نباید از آن خطوط تجاوز کند. از زمان حمله جمرایا، برخی اداره های هشدار خطر در تیم مستقر در جولان تغییر کرده اند که به اعتقاد بسیاری این تغییر با تقویت توان نظامی اسرائیل در جولان کاملا مرتبط است. از این رو گفته می شود اگر چه این منطقه آرام به نظر می رسد اما این آرامش نمی تواند چندان دوام داشته باشد و احتمال این که این وضعیت به یک جنگ تمام عیار تبدیل شود، وجود دارد.

بنا به این گزارش حمله به جرمایا می تواند مقدمه یک جنگ تمام عیار شود و به گفته اسرائیلی ها آن چه اکنون مطرح است، فقط زمان حمله به ایران است.

منابع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود، در این باره می گویند که آرامش جولان متزلزل است، به رغم آرامشی که اخیرا در طرف سوری به وجود آمده به این معنا که هیچ نشانه ای دال بر آغاز تحرکی جدید از سوی ارتش سوریه برای حمله به اسرائیل دیده نمی شود، اما ارتش اسرائیل بر این اعتقاد است که احتمالا این آرامش به زودی از بین خواهد رفت و احتمال این که جبهه جولان باز شود، وجود دارد.

در این میان گفته می شود روستاهای هم مرز با اسرائیل به مکانی برای "فعالان تروریستی" تبدیل شده و آنها می توانند مستقل از اتفاقات جاری در منطقه هر لحظه وارد اسرائیل شده و علیه این رژیم دست به فعالیت بزنند. گفته می شود ارتش اسرائیل توانسته تعدادی از این افراد را دستگیر کرده و به تخلیه اطلاعات میدانی از آنها بپردازد.

بنا به ارزیابی های ارتش در سایه تهدیدهای نظامی مناطق مرزی، بعد از دعوت هایی که برای انتقام از حمله به منطقه جمرایا صورت گرفته است، بسیاری از جریان های غیر دولتی سوری که حتی برخی از آنها ممکن است با جریان های مخالف اسد در ارتباط باشند آماده استفاده از فرصتی برای انجام حمله نظامی به اسرائیل هستند.  

به همین دلیل و در سایه همین ناآرامی ها ارتش اشغالگر همه تلاش خود را می کند تا بتواند تحولات جدید منطقه ای را درک کند و خود را برای رویارویی احتمالی با آن آماده سازد. برای همین واحدهای نظامی اولویت های خود را تغییر داده و نیروهای ذخیره خود را از منطقه خارج کرده و کماندوهای ویژه را جایگزین آنها کرده است.  

بنا به این گزارش به دلیل امکان نفوذی که این روزها منطقه جولان پیدا کرده، این منطقه می تواند فورا به محل جنگ تبدیل شود و جنگی پیش بینی نشده در آن رقم بخورد.

ایال زیسر، تحلیلگر مسائل سوریه در این باره می گوید: «در حال حاضر به طور غیر مستقیم گفت وگوهایی با جریان های غیر رادیکال شورشی سوری از طریق کشورهای غربی در حال انجام است. اما با این حال تا به این لحظه خطر و نگرانی به قوت خود باقی است. بنا بر گزارش ها هزاران فعال تروریستی از عربستان و یمن و عراق به سوریه سرازیر شده اند و تحت فرماندهی القاعده در خاک این کشور فعال هستند. آنها اکثرا در بخش جنوبی جولان در منطقه درعا و اسرائیل مستقر شده اند.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: اسرائیل سوریه جولان جمرایا


نظر شما :