توافق چین و امریکا برای صدور بیانیه علیه کره شمالی

۳۰ دی ۱۳۹۱ | ۱۲:۲۱ کد : ۱۹۱۱۷۱۷ سرخط اخبار

دیپلمات ها در سازمان ملل روز جمعه گفتند امریکا و چین به توافقی دست یافته اند که بر اساس آن شورای امنیت سازمان ملل متحد تحریم های کنونی علیه کره شمالی را به علت آزمایش موشک بالستیک توسط پیونگ یانک تشدید می کند.
به گفته دیپلمات ها، این توافق بعد از هفته ها مذاکره فشرده بین مسئولان امریکایی و چینی، به ویژه وزیران امور خارجه این دو کشور، به دست آمده است.
کره شمالی در دوازدهم دسامبر گذشته به آزمایش یک موشک بالستیک مبادرت ورزید.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک، دیپلمات ها گفتند چینی ها سرگرم مطالعه پیش نویس پیشنهادی قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه کره شمالی هستند. این پیش نویس قرار است به زودی در میان پانزده عضو شورای امنیت توزیع شود.
به دنبال آزمایش موشکی اخیر کره شمالی ، امریکا خواستار صدور قطعنامه شدید و جدید شورای امنیت علیه پیونگ یانگ شد، اما چین با تشدید تحریم ها علیه کره شمالی مخالف کرد و اکنون تنها خواستار صدور بیانیه شورای امنیت علیه پیونگ یانگ است.
یک دیپلمات نزدیک به مذاکرات گفت: «این یک مصالحه است. امریکا قطعنامه ای رسمی را به تصویب شورای امنیت خواهد رساند و اعمال تحریم های کنونی را گسترش خواهد داد و چین نیز می تواند بگوید از تحریم های جدید علیه کره شمالی اجتناب ورزیده است.»
یک دیپلمات دیگر گفت: «سند نهایی تنها منتظر تایید چین است.»
دیپلمات ها می گویند هر دو کشور امریکا و چین خواستار آن هستند که این قطعنامه تا پیش از آغاز ریاست دوره ای کره جنوبی بر شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب برسد.
کره جنوبی از اول فوریه ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل متحد را به مدت یک ماه بر عهده خواهد گرفت.
دیپلمات های امریکایی و چینی هنوز درباره این مذاکرات اظهار نظری نکرده اند. با این حال، یک دیپلمات در سازمان ملل متحد گفت کشورهای کره جنوبی و ژاپن بر امریکا فشار می آورند که اقدامات جدی در برابر کره شمالی انجام دهد.
شورای امنیت سازمان ملل متحد در ماه آوریل گذشته نیز بعد از آزمایش موشکی ناموفق کره شمالی به صدور بیانیه ای اکتفا کرد و از صدور قطعنامه الزام آور در خصوص این کشور خودداری ورزید.
در آن بیانیه نیز بر تشدید تحریم های موجود علیه کره شمالی تاکید شده بود.
یک دیپلمات دیگر گفت: «این احتمال وجود دارد که نگرانی و ترس چین از احتمال روی آوردن کره شمالی به آزمایش هسته ای دولتمردان چین را به اتخاذ چنین رویکردی وادار کرده باشد.»

کلید واژه ها: کره شمالی امنیت شورای امنیت چین سازمان ملل متحد دیپلمات آزمایش امریکا علیه کره قطعنامه امنیت سازمان ملل متحد امنیت سازمان ملل امنیت سازمان علیه کره شمالی تحریم شورای امنیت سازمان ملل شورای امنیت سازمان


نظر شما :