موافقت چین با قطعنامه آمریکایی

۰۳ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۶:۰۴ کد : ۱۹۱۱۸۸۳ سرخط اخبار

آمریکا پس از به دست آوردن موافقت چین پیش نویس قطعنامه ای را علیه کره شمالی تقدیم شورای امنیت کرد تا براساس آن تحریم ها علیه پیونگ یانگ گسترش یابد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، یک منبع دیپلماتیک در سازمان ملل که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد که آمریکا پس از مذاکرات فشرده با چین پیش نویس قطعنامه ای را در محکومیت اقدام اخیر کره شمالی در آزمایش موشک بالستیک به 14 عضو شورای امنیت ارائه کرده که قرار است فردا (چهارشنبه) به رای گذاشته شود.

بنا به گفته این دیپلمات سازمان ملل آمریکا پس از بدست آوردن رضایت چین این قطعنامه را که شامل گسترش تحریم ها علیه پیونگ یانگ است و نه تحریم های جدید علیه این کشور، به شورای امنیت ارائه می کند.

بنا به گفته منبع مذکور در این قطعنامه آزمایش موشکی کره شمالی به شدت محکوم شده و در آن شورای امنیت از کره شمالی می خواهد تا از برنامه های هسته ای نظامی خود دست بردارد و دیگر موشک جدیدی آزمایش نکند.

دیپلمات سازمان ملل همچنین اعلام کرد که تحریم ها شامل موسسات و نهادهای دولتی کره شمالی از جمله سازمان هوا و فضای این کشور است که مسئولیت پرتاب موشک را به عهده داشته است.


در لیست تحریمی پیش نویس قطعنامه آمریکا اسامی برخی از شخصیت های نظامی و سیاسی کره شمالی نیز به چشم می خورد و تکنولوژی های هسته ای و موشک های بالستیک هدف اصلی این قطعنامه است.


پیشتر روسیه با حمایت از تصویب قطعنامه علیه کره شمالی اعلام کرده بود که اقدام اخیر پیونگ یانگ در آزمایش موشکی نقض قطعنامه های سازمان ملل است و باید اقدامی در این خصوص انجام شود.


پس از آزمایش موشکی کره شمالی در دوازدهم دسامبر، شورای امنیت با برگزاری نشستی تنها به محکوم کردن این اقدام اکتفا کرد و دلیل آن نیز مخالفت های چین با اعمال هرگونه تحریم علیه پیونگ یانگ بود.
 

کلید واژه ها: قطعنامه کره شمالی تحریم امنیت آزمایش شورای امنیت یانگ پیونگ یانگ موشک پیونگ چین


نظر شما :