سیاستی که کویت در هماهنگی با عربستان پیش می‌برد

نزدیکی به بغداد با هدف دور شدن از تهران

۲۹ آذر ۱۳۹۱ | ۱۳:۳۳ کد : ۱۹۱۰۵۴۰ اخبار اصلی خاورمیانه
کشورهای عربی معتقدند که حکومت فعلی عراق بیش از همه به ایران نزدیک است و تهران از خاک عراق نفوذ خود در دیگر کشورهای عربی را دنبال می‌کند. مساله‌ای که سال‌ها است کام عرب‌ها را تلخ کرده است.
نزدیکی به بغداد با هدف دور شدن از تهران

دیپلماسی ایرانی: سیاست "آغوش باز" که این روزها کویت در قبال عراق پیش گرفته است، به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران با هدف بازگرداندن عراق به جمع کشورهای عربی و دور کردن آن از نفوذ ایرانی صورت می گیرد. نفوذی که کاملا روشن است که عراق را به جمع کشورهای ایستاده در کنار ایران تبدیل کرده است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، صباح الخالد احمد الصباح، وزیر امور خارجه کویت در تازه ترین اظهار نظر خود گفت که کویت با نرمش با عراق تعامل می کند تا بدین ترتیب زمینه های خروج عراق از منشور 7 سازمان ملل فراهم شود. وی تاکید کرد، کویت آمادگی کامل دارد تا هر گونه کمکی که لازم باشد در اختیار عراق قرار دهد و حتی پرونده های اسیران کویتی و مایملک کویت که در زمان صدام حسین به یغما رفتند را سریع تر به یک مرحله روشن برساند تا این پرونده ها هیچ سریع تر بسته شوند و دیگر مشکلی میان کویت با عراق باقی نماند.

ناظران مسائل سیاسی می گویند که رویکرد دوستانه ای که کویت در قبال عراق اتخاذ کرده و تلاش دارد تا تمامی پرونده های مورد اختلاف دو طرف هر چه سریع تر حل و فصل شوند تا عراق هر چه سریع تز از منشور 7 سازمان ملل خارج شود، زیر فشار کشورهای عربی دیگر به خصوص کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی صورت می گیرد تا بدین ترتیب بغداد از دامن ایران بیرون آمده و به آغوش کشورهای عربی باز گردد. آغوشی که پس از سرنگون نظام بعثی و به روی کار آمدن حکومتی جدید که در آن شیعیان دست برتر را دارند، بسته شده بود.

کشورهای عربی معتقدند که حکومت فعلی عراق بیش از همه به ایران نزدیک و حتی وابسته است و ایران از خاک عراق نفوذ خود در دیگر کشورهای عربی را دنبال می کند. مساله ای که سال ها است کام عرب ها را تلخ کرده و تا کنون نیز نتوانسته اند چیزی بیابند که این تلخکامی را برطرف کند. به اعتقاد کارشناسان، رهبران و سیاستمداران کشورهای عربی در حال حاضر به این باور رسیده اند که در صورتی که اوضاع در سوریه تغییر کند حضور و نفوذ ایران در عراق بیش از پیش افزایش خواهد یافت و این کشور که بیشترین مرز زمینی را با ایران دارد خیلی سریع به جایگزینی مطمئن به جای سوریه در منطقه تبدیل خواهد شد.

این در حالی است که روابط بغداد با ریاض نیز اخیرا رو به بهبود گذاشته است. دو طرف پذیرفته اند که در برخی زمینه ها با یکدیگر به تفاهم برسند و در همین راستا بر تبادل زندانیان موجود در خاک یکدیگر توافق کرده اند.

چند روز پیش نیز منابع آگاه اعلام کردند که عربستان سعودی قصد دارد به زودی هیئتی عالی رتبه به عراق بفرستد تا پرونده زندانیان عربستانی موجود در این کشور را بررسی کرده و برای بستن این پرونده تلاش کند. منابع رسمی می گویند که دو طرف در حدود 20 زندانی محکوم به اعدام در اختیار دارند.

درباره بهبود روابط کویت و عراق، وزیر امور خارجه کویت همچنین گفت: «عراق به بسیاری از تعهدات بین المللی ای که داده بود، عمل کرده است و دیگر اکنون موضوعات چندانی به غیر از چند مورد جزئی باقی نمانده است، تنها بحث اسناد، آرشیو و مایملک کویت باقی مانده که بر سر آن نیز تلاش داریم به عراق کمک کنیم تا به همه تعهداتش در این زمینه عمل کند.»

وی همچنین به مطالبات سازمان ملل از کویت برای تسهیل پرونده عراق در خروج از منشور 7 سازمان ملل اشاره کرد و گفت: «بان کی مون چندین بار و در مناسبت های مختلف از ما خواسته است که پرونده عراق را در اولویت خود قرار دهیم و برای بسته شدن پرونده های موجود کمک کنیم. به زودی جابر المبارک الحمد الصباح، نخست وزیر کویت به عراق سفر خواهد کرد و طی این سفر 10 تفاهم نامه در زمینه های مختلف با بغداد امضا خواهد کرد.»

در همین رابطه فواد الدورکی، نماینده مجلس عراق از ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی، نخست وزیر عراق نیز گفت: «هیئتی مطبوعاتی اخیرا از کویت به عراق سفر کرد و به ما اعلام داشت که دولتشان تصمیم دارد که به تمامی پرونده های معلق میان دو طرف از جمله پرونده اسرا که اکنون به یکی از پرونده های باز موجود میان دو طرف تبدیل شده، رسیدگی کند. کویت همه تلاش خود را می کند تا بحران های سیاسی موجود میان خود با بغداد را حل و فصل کند. آْن چه کویتی ها می خواهند جزئیات و محل دفن اسرای کویتی اعدام شده در زمان صدام حسین در خلال حمله کویت به عراق است که ما به آنها اطلاع داده ایم که این موضوع چند ماهی شاید هم یک سالی زمان ببرد تا ما بتوانیم محل دفن این افراد را کشف کنیم و اطلاعات مربوطه آن را در اختیارشان قرار دهیم.»

اخیرا هیئتی مطبوعاتی شامل 14 روزنامه نگار و خبرنگار کویتی به عراق سفر کردند و ضمن دیدار با مقام های عراقی درباره چگونگی گسترش روابط کشورشان با بغداد به بحث و تبادل نظر پرداختند. آنها همچنین بر چگونگی همکاری مشترک رسانه ای با همتایان عراقی شان با بغداد به توافق رسیدند.  

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: عراق کویت کشورهای عربی عربستان و عراق كويت و عراق


نظر شما :