سیاست آمریکا در قبال ایران یا همان سیاست چماق و هویج

۱۲ آذر ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۳ کد : ۱۹۰۹۸۲۶ سرخط اخبار

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به تمایل آمریکا برای مذاکرات دوجانبه همزمان با تصویب تحریم‌های جدید علیه تهران گفت: در واقع آمریکایی‌ها به دنبال اعمال فشار به روش‌های گوناگون هستند و با همان سیاست چماق و هویج رفتار کرده و می‌خواهند بدین شکل ایران را وادار به مذاکره کنند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره‌ی اظهارات اخیر هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر آمادگی این کشور برای از سرگیری روابط دوجانبه با ایران گفت: نوع گفتار و رفتار مقامات آمریکایی در قبال ایران نشان می‌دهد که همان راهبرد قبلی را در پیش گرفته و بر همین اساس از یک سو تحریم‌ها و دادن ضرب‌الاجل‌ها را مطرح و از سوی دیگر موضوع مذاکره دوجانبه را بیان می‌کنند.

وی با بیان این‌که در طول 35 سال گذشته تاریخ نشان داده است که نوع طرح رابطه آمریکا با ایران نتیجه‌بخش نبوده است، اضافه کرد: اوباما زمانی که اعلام کرد صادقانه به دنبال مذاکره با ایران است در باطن این مساله را صادقانه اعلام نکرده است؛ زیرا اعمال تحریم‌ها از یک طرف و از طرف دیگر درخواست مذاکره بدین معنی است که آمریکایی‌ها به دنبال اعمال فشار به روش‌های گوناگون هستند و با همان سیاست چماق و هویج رفتار کرده و می‌خواهند بدین شکل ایران را وادار به مذاکره کنند.

 

این استاد دانشگاه با بیان این‌که اگر طرح مذاکره با ایران به عنوان یک مساله‌ سه مرحله‌ای مطرح شود، در این صورت می‌تواند مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد، اضافه کرد: مرحله‌ی اول این مساله اظهارات اوباما مبنی بر تمایل و آمادگی این کشور برای مذاکره با ایران است. مرحله‌ی دوم، رفتارهای عملی آمریکا مانند تعیین اولتیماتوم برای بازرسی مناطق ادعایی هسته‌یی، تداوم تحریم‌ها، طرح تحریم‌های جدید علیه ایران و ادعای کلینتون مبنی بر مذاکره با تهران است.

 

وی در ادامه‌ی اظهاراتش افزود: اگر این مساله در مرحله‌ی دوم قطع نشود، در این صورت می‌توان مشاهده کرد که رفتار آمریکا در آینده به چه شکل خواهد بود. مرحله‌ی سوم مذاکرات ایران با آژانس و مذاکرات 1+5 است. باید ببینیم که رفتار آمریکا در این مرحله به چه شکل خواهد بود.

 

این نماینده‌ی پیشین مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر در مذاکرات با 1+5 و آژانس نتیجه‌ای عملی شکل گیرد در این صورت می‌توان انتظار مذاکرات دوجانبه میان ایران و آمریکا را داشت. اما در حال حاضر آمریکایی‌ها سیاستی را در پیش گرفته‌اند تا فشاری قبل از مذاکرات ایران با آژانس و 1+5 اعمال کنند چراکه می خواهند این فشار باعث تضعیف ایران در میز مذاکره شود.

 

فلاحت‌پیشه ادامه داد: به نظر می‌رسد که طرف مقابل مذاکرات 1+5 می‌خواهند مسائل را در مذاکرات از موضع برتر بیان کرده و خود را موظف به اجرای سیاست اعمالی آمریکا بدانند که در این صورت مذاکرات وارد دوره‌ی رکود می‌شود.

 

این استاد دانشگاه اضافه کرد: اگر اوباما آگاهانه این سیاست‌های رادیکالی را اعمال می‌کند درواقع سعی دارد مانع از توافق ایران و آژانس شود و موضوع ایران را از حالت فنی و حقوقی خارج کند و این حالت موضوع ایران را برای آمریکایی‌ها پیچیده‌تر خواهد کرد.

کلید واژه ها: مذاکرات مذاکره آمریکا این صورت دوجانبه مذاکره با در این صورت مرحله ی


نظر شما :