اعراب منفعل باقی ماندند

کارت های سوریه و غزه در دست ایران

۰۵ آذر ۱۳۹۱ | ۲۰:۱۶ کد : ۱۹۰۹۴۳۷ ترجمه برگزیده خاورمیانه
المانتیور به نقل از منابع ایرانی اعلام کرده است که تحریم های فزاینده علیه ایران بر موضع تهران در قبال مساله هسته ای، بحران سوریه ، مساله فلسطین و دیگر گزینه های مقاومت تاثیرگذار نخواهد بود.
کارت های سوریه و غزه در دست ایران

دیپلماسی ایرانی: در حالی که اسرائیل گزینه نظامی به منظور مقابله با برنامه های هسته ای ایران را روی میز نگاهداشته است، راکت های فلسطینی که برخی از آنها تولید ایران است یا تجربه تهران در ساخت آن دخیل بوده، در اورشلیم و تل آویو فرود می آیند. نشانه ای واضح از سوی تهران حاکی از آنکه محور مقاومت به طور کلی تفکیک ناپذیر است. محوری که از فلسطین تا حزب الله لبنان و بشار اسد در سوریه بسط یافته است.

این در حالی است که اعراب که به دنبال مهار نقش ایران در منطقه بوده و از نفوذ استراتژیک جمهوری اسلامی در غزه انتقاد می کنند اخیرا در واکنش به بحران اخیر، بیانیه ای با لحنی ملایم منتشر کردند.

این تناقض از این واقعیت ناشی می شود که برخی کشور های عربی نیز در بحران اخیر دخیل بوده اند. آنها نتوانستند یا نخواستند که به قدرتمند شدن فلسطین کمک کنند. اما اگر آنها از نفوذ ایران در غزه نگرانند باید به جای انتقاد از ایران خود به فکر نقش آفرینی پررنگ تر در فلسطین باشند.

این در شرایطی است که اکنون توانمندی های نظامی ایران به غزه رسیده است و ایرانیان ثابت کرده اند که در درگیری با اسرائیل به عنوان یک دشمن مشترک می توانند از گروه های نیابتی مانند حماس و حزب الله استفاده کنند.

ایران با تاکید بر فرضیه حمایت از محور مقاومت، همچنان به پشتیبانی از بشار اسد در سوریه ادامه می دهد و در ضمن راه گفت و گو با معارضان را نیز باز گذاشته است. در حال حاضر ایرانیان بر این باورند که اسد با استفاده از زور سقوط نخواهد کرد و قالب زمان اهمیتی ندارد. مقامات تهران تاکید دارند که سوریه یک بخش حیاتی از محور مقاومت است و به همین دلیل بشار اسد تحت حمایت سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی قرار دارد. این در حالی است که حمایت بخشی از مردم سوریه از اسد قابل انکار نیست و تهران نیز با توجه به این واقعیت پیشنهاد می کند در پایان دوره ریاست جمهوری اسد انتخاباتی برگزار شود تا از طریق آن مردم در تعیین سرنوشت سیاسی سوریه نقش آفرینی کنند. در این بین جمهوری اسلامی با کنار گذاشتن اسد با استفاده از زور مخالفت می کند چرا که بر این باور است از این طریق امنیت منطقه ای و بین المللی را حفظ می کند.

المانیتور به نقل از منابع ایرانی می نویسد، این برای آمریکا بهتر است که از تجربه ناموفق حمله به عراق و افغانستان درس بگیرند و سابقه همکاری با اسرائیل در حمله به لبنال در سال 2006 را به یاد بیاورند. به گفته این منابع آمریکا و متحدانش باید بدانند که در سوریه به آخر رسیده اند و برای کاهش ریسک هایی که با آن مواجه هستند باید شرایط را درک کنند. همچنین گروه های مسلح در سوریه نیز باید متوجه باشند که سقوط رژیم با استفاده از زور امکان پذیر نیست و در واقع جنگ زمانی در سوریه پایان می یابد که این گروه ها به این درک برسند.

در پایان المانتیور به نقل از منابع ایرانی اعلام کرده است که تحریم های فزاینده علیه ایران بر موضع تهران در قبال مساله هسته ای، بحران سوریه ، مساله فلسطین و دیگر گزینه های مقاومت تاثیرگذار نخواهد بود.به بیان دیگر برخی تحریم ها پیامد هایی را به همراه داشته اند اما این به معنی سوق داده شدن حکومت جمهوری اسلامی به سوی گزینه های جایگزین نیست. 

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10


انتشار اولیه : چهارشنبه 1 آذر 1391 / بازانتشار: یکشنبه 5 آذر 1391

کلید واژه ها: سوریه فلسطین جمهوری اسلامی مقاومت


نظر شما :