تحلیل رسانه های عربی و غربی از حمله اسرائیل به غزه

این بار اشتباه کردید آقای نتانیاهو

۲۷ آبان ۱۳۹۱ | ۲۰:۳۹ کد : ۱۹۰۹۲۶۵ اخبار اصلی خاورمیانه
گاردین می‌نویسد: نگاهی به گذشته به ما نشان می‌دهد که تمامی دولت‌های اسرائیلی که در سال‌های 1996، 2008 و 2009 به قصد پیروزی در انتخابات نسخه حمله به غزه یا لبنان را تجویز کردند، همگی شکست خورده انتخابات شدند.
این بار اشتباه کردید آقای نتانیاهو

ديپلماسي ايراني: حمله اسرائيل به غزه كه عصر چهارشنبه با انجام عمليات تروريستي عليه يكي از رهبران شاخه نظامي حماس صورت گرفت، در صدر تحليل‌هاي بسياري از روزنامه‌ها و سايت‌هاي خبري تحليلي روز شنبه جهان بوده است. جنگي كه شايد اسرائيل گمان نمي‌كرده است كه تا اين اندازه قدرتش را به سخره بگيرد و يكپارچگي گسترده‌اي عليه آن، حداقل در جامعه عربي، ايجاد كند. بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل گمان مي‌كرد كه با بهره‌برداري از اين حمله نظامي مي‌تواند در شب انتخابات دستاورد قاطعي براي خود دست و پا كند، اما به گواه بسياري از تحليلگران گويا پيش‌بيني‌اش اشتباه از كار در آمده است و حتي امكان دارد در صورت ادامه روند كنوني شكست سختي بخورد.

روزنامه لبناني السفير، همانند بسياري از روزنامه‌هاي عربي ديگر رسيدن موشك‌هاي حماس به تلاويو را اتفاقي مهم دانسته و نوشته است كه با اين حمله حماس به نتانياهو ثابت كرد كه محاسباتش اشتباه از كار در آمده است. اين روزنامه در اين باره مي‌نويسد: نتانياهو گمان مي‌كرد كه با اين جنگ مي‌تواند به سرعت به دستاوردهاي مورد انتظارش برسد، اما با دفاع جانانه‌اي كه فلسطيني‌هاي غزه از خود كردند و پرتاب موشكي كه به تلاويو و شهرك‌هاي صهيونيستي بيت المقدس كردند، نشان دادند كه توان ناكام گذاشتن اسرائيل در اهدافش را دارند.

اين روزنامه در ادامه مي‌نويسد: اسرائيل در ابتدا فكر مي‌كرد با توانايي نظامي بالايي كه دارد مي‌تواند غزه را لگدمال كند ولي اكنون دريافته است كه به رغم اين كه 75 هزار سرباز خود را به حالت آماده باش در آورده است و حتي تاييد امريكا را هم براي حمله نظامي زميني به غزه گرفته است، نمي‌تواند تاب عواقب اين حمله را تحمل كند و پيش‌بيني مي‌كند كه هزينه‌هايي كه از اين لشكركشي متحمل خواهد شد مي‌تواند براي اسرائيل بسيار دردناك باشد، براي همين اوباما در تماس‌هاي مكرر خود با محمد مرسي، رئيس جمهوري مصر تلاش دارد تا هر چه سريع‌تر آتش‌بس را به مناطق درگيري باز گرداند تا شكستي سنگين متوجه اسرائيل، امريكا و غرب نشود. اكنون با واكنش جسورانه‌اي كه حماس از خود نشان داده همگان به اين باور رسيده‌اند كه معادلات منطقه به طور جدي تغيير يافته است و اسرائيل ديگر نمي‌تواند يكه‌تاز ميدان سياست در خاورميانه باشد و هر آن‌چه مي‌خواهد انجام دهد.

روزنامه القدس العربي، چاپ لندن نيز در سرمقاله امروز خود به قلم عبدالباري عطوان، سردبير اين روزنامه و با عنوان "اين همان مصري است كه انتظارش را داشتيم" مي‌نويسد: در طول چهار هفته گذشته دو بار از قدرت مقاومت شوكه شديم. يك بار زماني بود كه هواپيماي بدون سرنشين حزب الله بر فراز اسرائيل پرواز كرد و اطلاعات گرانبها و سري مناطق حساس اسرائيل را جمع‌آوري كرد ديگري پاسخ قاطعانه حماس و متحدانش در غزه به تحركات خصمانه اسرائيل در حمله روز چهارشنبه اين رژيم به غزه بود كه براي نخستين بار طي دو دهه اخير آرامش را از اهالي تلاويو گرفت. موشك‌هاي "فجر 5" آن چنان صهيونيست‌ها مقيم تلاويو را هراساند كه ميليون‌ها اسرائيلي مجبور شدند از ترس به پناهگاه‌هاي هلعا و رعبا پناه بگيرند. پس از سال 1991 كه صدام حسين در خلال جنگ عراق و كويت 39 موشك به سمت پايتخت اسرائيل شليك كرد، اين نخستين بار است كه تلاويو هدف حملات موشكي قرار مي‌گيرد. مقاومت فلسطيني در حالي اين دستاورد بزرگ را به دست آورده است كه كشورهاي عربي همچنان از ساخت يك ماكت جنگنده، چه با سرنشين چه بدون سرنشين، عاجزند. موشكي كه به تلاويو اصابت كرد، باعث شد تا غرب تحقير شود، نتانياهو ذليل شود و غرورش بشكند و دماغش به خاك ماليده شود. همچنين شانس پيروزي‌اش در انتخابات نيز به شدت كاسته شده است. اين در حالي است كه چهار موشك ديگر مقاومت به بيت المقدس اصابت كرده است، مقاومت با اين حمله ثابت كرد كه توانايي‌هايش بسيار بالا است و بسيار بيش از آن چيزي است كه اسرائيل و شهرك‌نشين‌هايش تصور مي‌كنند. در اين ميان از مصر نيز قدردانيم. قاهره سفير اسرائيل و تمامي ديپلمات‌هاي اين رژيم را اخراج كرد، سفيرش را از تلاويو فرا خواند و گمان هم نمي‌كنيم كه به اين زودي‌ها اين سفير به آن رژيم بازگردد. اين حركت اقدامي مقدماتي براي لغو معاهده كمپ‌ديويد محسوب مي‌شود.

خبرگزاري دويچه وله آلمان نيز به تحليل تحولات غزه پرداخته و در وب سايت خود مي‌نويسد: اسرائيل يك خطاي استراتژيك بزرگ كرد. اين رژيم در حالي تصميم به حمله به غزه گرفت كه فراموش كرد اوضاع با اواخر سال 2008 كاملا فرق مي‌كند، مصر دگرگون شده است و در غزه كساني در راس امورند كه از لحاظ ايدئولوژيك ريشه در اخوان المسلمين مصر دارند. سفر نخست وزير مصر به غزه ساعاتي پس از حمله اسرائيل به اين منطقه نشان مي‌دهد كه تا چه اندازه فلسطين براي مصري‌ها اهميت دارد و معادلات منطقه كاملا تغيير كرده است. اين حقيقت را بايد امريكا و اسرائيل و متحدان غربي‌شان به طور جدي باور كنند.

روزنامه آلماني زود دويچه تسايتونگ، نيز به قلم يكي از تحليلگران خود مي‌نويسد: هر جنگي نياز به يك سري ملزومات دارد تا حداقل بهانه جنگ را مهيا كند. در حالي كه اسرائيل بدون هيچ بهانه لازمي به صرف اين كه حماس به سمت شهرك‌نشين‌هاي اسرائيلي موشك پراني مي‌كند، اقدام به اين حمله كرده است. در حالي كه نمي‌خواهد اقرار كند كه اگر حماس به اسرائيل موشك پرتاب مي‌كند به اين دليل است كه قبل از آن جنگنده‌هاي اسرائيلي غزه را بمباران مي‌كردند.

وي در ادامه تحليل خود مي‌نويسد: بسيار روشن است كه جان مردم بي‌گناه فلسطين بازيچه دست تندروهاي اسرائيلي در شب انتخابات اين رژيم شده است. نتانياهو و يارانش مي‌خواهند در ايام انتخابات اين رژيم براي خود راي جمع كنند اما آنها اشتباه مي‌كنند، اين حمله هيچ دستاوردي براي آنها در بر نخواهد داشت.

روزنامه گاردين، چاپ لندن نيز مي‌نويسد كه عامل انتخابات يكي از دلايل اصلي اسرائيل به غزه بوده است. نتانياهو گمان مي‌كند كه با اين حمله مي‌تواند كه برنده انتخابات پيش روي اسرائيل شود. اما نگاهي به گذشته به ما نشان مي‌دهد كه تمامي دولت‌هاي اسرائيلي كه در سال‌هاي 1996، 2008 و 2009 به قصد پيروزي در انتخابات نسخه حمله به غزه يا لبنان را تجويز كردند، همگي شكست خورده انتخابات شدند. اسرائيل به اين حقيقت نيز توجه نمي‌كند كه در مصر، همسايه مهم و تاثيرگذار بر غزه، همه چيز تغيير كرده و اين تغيير مي‌تواند براي معاهده كمپ‌ديويد را كه حكم مرگ و زندگي براي اسرائيل دارد، به مخاطره بيندازد.

روزنامه الحيات، چاپ لندن نيز در تحليلي در اين زمينه مي‌نويسد: فلسطيني‌ها با واكنش قاطعانه خود به تحركات خصمانه اسرائيل به نوار غزه توانستند معادله جديدي را براي خاورميانه به خصوص براي تقابل فلسطيني – اسرائيلي تعريف كنند. به خصوص كه اسرائيلي‌ها با رسيدن موشك‌هاي كتائب القسام، شاخه نظامي حماس به شهرك‌هاي يهودي‌نشين بيت المقدس اشغالي و پس از آن تلاويو شوكه شدند. شوك اين حمله به اندازه‌اي سنگين بود كه دولت اسرائيل مجبور شد در پاسي از شب به تشكيل جلسه فوق‌العاده مبادرت ورزد و از جامعه جهاني بخواهد كه فكري براي بازگشت آرامش كنند.

 تحريريه ديپلماسي ايراني

کلید واژه ها: اسرائیل حماس تلاویو مصر حمله اسرائيل به غزه


نظر شما :