انتخابات امریکا زیر ذره بین دیپلماسی ایرانی

تقابل مرد عاشق اسلحه با رقیب حملات هوشمند

واکاوی موضع گیری های باراک اوباما دموکرات و میت رامنی جمهوری خواه در حوزه استراتژی دفاع در کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا.
تقابل مرد عاشق اسلحه با رقیب حملات هوشمند

دیپلماسی ایرانی: هزینه های دفاعی که تقریبا از سال 2001 دو برابر شده است، در بحث بر سر بدهی رو به رشد امریکا تبدیل به محل نزاع شده است. گسترش بودجه های دفاعی در طول ده سال گذشته بازتاب جنگی ده ساله در عراق و افغانستان است و همچنین نشان می دهد قانونگذاران این کشور نمی خواهند به عنوان کسانی که در دفاع ملی کم گذاشته اند دیده شوند.

باراک اوباما به دنبال پایان دادن به جنگ در عراق و سرعت بخشیدن به فرایند انتقالی در افغانستان است تا از آن هزینه های دفاعی بکاهد. او پیشنهاد کاهش چندین پروژه دفاعی در دهه آینده و تمرکز دوباره بر استراتژی دفاعی در قبال منطقه آسیا پاسیفیک را داده است. میت رامنی، جمهوری خواهان ضمن انتقاد از برنامه ریزی برای کاهش هزینه های نظامی، آن را "از میان تهی کردن" نیروهای مسلح توصیف کرد. در سطح وسیع تر در مبارزات انتخاباتی، نامزدها نشان داده اند تفاوت های فلسفی بر سر استفاده مناسب از قدرت نظامی ایالات متحده و وضعیت هسته ای این کشور دارند.

qgnkfetb478ylrg5du4j.jpg

باراک اوباما/ نامزد دموکرات ها، همراه انتخاباتی: جو بایدن

دوران ریاست جمهوری اوباما با آرام شدن اوضاع جنگ در عراق و افغانستان، افزایش تهدیدها از سوی چین و ایران، و جهت گیری دوباره بر تمرکز روی منطقه آسیا-پاسفیک همراه بوده است. وی در ژانویه 2012 یک استراتژی ذفاعی که بازتاب این اولویت ها با وجود  بحران مالی بود را ترسیم کرد. اوباما در سخنرانی خود در پنتاگون در ژانویه 2012 گفت: "میزان و ساختار بودجه نظامی امریکا باید بر اساس یک استراتژی ترسیم شود نه از راه های دیگر.".

اوباما 21 اکتبر 2011، در سخنرانی خود برای اعلام پایان جنگ در عراق گفت که پایان ماموریت نظامی در عراق با خروج کامل نیروهای امریکایی تا پایان سال 2011 یکی از "بالاترین اولویت های امنیت ملی" وی بوده است. وی همچنین تغییر نقش امریکا در افغانستان به عنوان هم یار امنیتی  را با اعلام پایان ماموریت نظامی در اواسط سال 2013 سرعت بخشیده است.

اوباما منتقد میزان و همینطور رشد سریع بودجه دفاعی امریکا در دهه گذشته بوده است. اخرین بودجه پیشنهادی وی روند افزایشی این بودجه در دهه آینده را کند کرده، اما میزان کلی آن کاهش نیافته است.

اوباما همانگونه که در نوامبر 2011 اشاره کرد منطقه آسیا-پاسیفیک را به عنوان یکی از با اهمیت ترین مناطق استراتژیک نظامی می داند: " ایالات متحده نقش پررنگ تر و طولانی مدت تری را برای شکل گیری این منطقه و آینده آن ایفا خواهد کرد."

وی به عنوان رئیس جمهور امریکا چندین طرح ابتکاری منع گسترش سلاح های هسته ای را هم پیگیری کرده است از جمله پیمان استارت جدید با روسیه در سال 2010 که در سال 2011 به تصویب رسید و هدف آن کاهش ذخایر هسته ای هر دو کشور امریکا و روسیه است. دولت اوباما همچنین گزارش بازنگری وضعیت هسته ای امریکا را مطرح کرد که شامل تعهد به عدم استفاده از سلاح هسته ای علیه هیچ کشوری مطابق با پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای است.

سخنرانی ماه می جان برنان، مشاور ارشد ضد تروریسم کاخ سفید که در آن برای اولین بار اقرار کرد که دولت اوباما برای تعقیب و کشتار تروریست ها از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می کرده است، بحث در مورد حملات پهپادها را به مناظره های انتخاباتی کشاند.

کاندید دموکرات ها در جولای 2012 در مقاله ای که در وال استریت ژورنال منتشر شد درباره اهمیت اینترنت به عنوان یک میدان نبرد و اولویت های جدید جنگ سایبری نوشت و گفت که با وجود چنین وابستگی ایالات متحده به شبکه های کامپیوتری متعلق به بخش خصوصی که برق، آب، حمل و نقل، بانکداری و سیستم های ارتباطی را در دست دارند، به نفع کشور است که استاندارد ها و نظارت هایی برای محافظت از آنها داشته باشیم.

وی در سخنرانی خود در کنوانسیون دموکرات ها در سپتامبر، میان تعهدهای نظامی و وعده های کاری ارتباط ایجاد کرد. وی گفت: "تا زمانی که من فرمانده کل قوا هستم ما قوی ترین ارتشی را که دنیا به خود دیده خواهیم داشت. وقتی شما یونیفورم خود را در می آورید، ما به شما خدمت خواهیم کرد همانطور که شما به ما خدمت کردید؛ زیرا هر کسی که برای این کشور جنگیده نباید برای یک شغل ، یا برای اینکه سقفی بالای سرش باشد، یا برای مراقبت زمانی که به خانه بازگشته مبارزه کند.

yviu3iohaylp38r3p1i.jpg

میت رامنی/ نامزد جمهوری خواهان، همراه انتخاباتی: پاول رایان

کمپین رامنی در پستی در مورد دفاع ملی که روی وبسایت انتخاباتی وی منتشر شد پیشنهاد افزایش هزینه های دفاعی را داد که می تواند ارتش را به پایه بودجه ای که در 2010 مقرر شده بود بازگرداند، با هدف اینکه هسته بودحه دفاعی را حداقل معادل 4 درصد تولید ناخالص داخلی قرار دهد. رامنی در مناظره ژانویه 2012 گفت: " این کاملا اشتباه است که بار متعادل کردن بودجه  را بر پشت ارتش بگذاریم. ما به ارتشی قدرتمند نیاز داریم، انقدر قدرتمند که هیچ کسی در دنیا فکر امتحان کردن آن را هم نکند."

در رابطه با این افزایش، رامنی در عوض پرسنل غیر نظامی وزارت دفاع  را کاهش خواهد داد. وی از سال 2000 این موضوع را اعلام کرده است. " کارمندان غیرنظامی پنتاگون 20 درصد رشد داشته است این در حالی است که نیروی فعال مبارز ما تنها 3.4 درصد رشد کرده است. این عدم توازن باید اصلاح شود."

رامنی همچنین گفت که او زیرساخت ها را تقویت خواهد کرد از جمله افزایش نرخ کشتی سازی نیروی دریایی را از نه کشتی در سال به حدود 15 عدد در سال افزایش خواهد داد. علاوه بر آن "متعهد می شوم که سیستم ملی چند لایه دفاعی موشک بالستیکی را برای بازدارندگی و دفاع در برابر حملات هسته ای به امریکا و متحدانش تقویت کنم." او همچنین گفت که به دنبال تصویب بودجه کافی است که به وزارت دفاع و پیمانکاران اجازه می دهد بدون تاخیر و اخلال برای پروژه های چند ساله برنامه ریزی کنند.

رامنی در مناظره انتخاباتی جمهوری خواهان در دسامبر 2011 گفت که وی به دنبال این است که نیروی هوایی را مدرنیزه کرده و 100 هزار نیروی جدید را به آن اضافه کند. وی گفت: " الان زمانی برای ماست که دوباره تصدیق کنیم یک ارتش نیرومند جنگی خلق نمی کند. یک امریکای قدرتمند مردم دنیا را از اینکه ما را امتحان کنند باز می دارد. رامنی در مناظره اولیه جمهوری خواهان هم گفت وی از اینکه برای شکار تروریست ها از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می شده است راضی بوده به خصوص اینکه ایالات متحده قرارداد مناسبی برای انجام این کار منعقد کرده است. رامنی به دولت اوباما به علت عدم بازپس گیری پهپاد سقوط کرده در ایران هشدار داد و از ایران خواست که آن را به امریکا برگرداند.

نامزد جمهوری خواهان  در مقاله ای که ماه می در شیکاگو تریبون منتشر شد، از قصد اوباما برای کاهش هزینه های نظامی امریکا، با توجه به امکان تاثیرگذاری که می تواند برای ناتو داشته باشد انتقاد کرد. رامنی با اشاره به اینکه با متحدانش برای تقویت ناتو کار خواهند کرد، نوشت: "در حالی که ایالات متحده در مسیر تضعیف ارتش قرار گرفته است، ما در موقعیتی قرار گرقته ایم که اعمال رهبری برای متقاعد کردن متحدانمان به هزینه بیشتر در مورد امنیت دشوار است. من اجازه نمی دهم بودجه مستحق هزینه های دفاعی را ببلعند همانطور که در اروپا این اتفاق افتاد و همانطور که اوباما اجازه داده است که این جا رخ دهد."

رامنی در سخنرانی جولای خود در جمع سربازان آسیب دیده در جنگ،  بار دیگر کاهش هزینه های دفاعی را مورد انتقاد قرار داد. وی گفت: " ما تنها چند ماه با یک کاهش خودسرانه بودجه که یک تریلیون دلار از هزینه های ارتش می کاهد، ساختار نیروی نظامی ما را به شدت منقبض خواهد کرد و توانایی ما را برای پاسخگویی و جلوگیری از تهدیدات مختل خواهد کرد، فاصله داریم. خودتان را برای پیدا کردن دلیل نظامی جدی برای این کارها اذیت نکنید مگر نه اینکه آن دلایل افکاری پوچ است."

رامنی در آگوست 2012 در جمع جانبازان در کنوانسیون لژیون امریکایی بار دیگر کاهش هزینه های ارتش را مورد انتقاد قرار داد و گفت که این نه تنها به اشتغال آسیب خواهد رساند بلکه فشار بیشتری بر سیستم اداره جانبازان وارد خواهد کرد و تعهد ما برای مراقبت از جانبازان را دچار اختلال خواهد کرد." او در ماه سپتامبر دوباره این اظهارات را در جمع رای دهندگان اوهایو تکرار کرد و گفت که این اقدام می تواند ویرانگر باشد.

کلید واژه ها: انتخابات ریاست جمهوری امریکا باراک اوباما سیاست دفاعی میت رامنی


نظر شما :