انتخابات امریکا زیر ذره بین دیپلماسی ایرانی

سناریوهایی برای جنجالی شدن انتخابات آمریکا

نویسنده خبر: حسین هوشمند
انتخابات ریاست جمهوری امسال آمریکا می تواند جنجالی شود و اتفاقات انتخابات سال 2000 باز هم تکرار شود و یا این که برای اولین بار رئیس جمهور و معاونش از یک حزب نباشند،امکان اتفاق افتادن این سناریوها را بررسی می کنیم.
سناریوهایی برای جنجالی شدن انتخابات آمریکا

دیپلماسی ایرانی: انتخابات ریاست جمهوری امسال آمریکا می تواند جنجالی شود و اتفاقات انتخابات سال 2000 باز هم تکرار شود و یا این که برای اولین بار رئیس جمهور و معاونش از یک حزب نباشند،امکان اتفاق افتادن این سناریوها را بررسی می کنیم.

امکان مساوی شدن انتخابات :

آیا امکان دارد دو کاندیدا الکترال کالج (Electoral College) مساوی به دست بیاورند؟ بله این امکان وجود دارد.در سیستم انتخابات آمریکا هر ایالت با توجه به جمعیتش تعدادی الکترال کالج دارد.تعداد کل الکترال کالج ها 538 عدد است که ترکیب تعداد کرسی های مجلس نمایندگان (435) و مجلس سنا (100) و 3 الکترال کالج منظقه کلمبیا که واشینگتن دی سی، پایتخت در آن قرار دارد،می باشد.ایالت کالیفرنیا بیشترین الکترال کالج را دارد یعنی 55 عدد، و این نشان دهنده ی این است که این ایالت 53 نماینده دارد و 2 سناتور،که همه ی 50 ایالت 2 سناتور دارند.به این ترتیب کم جمعیت ترین ایالات، 3 الکترال کالج خواهند داشت.مانند مونتانا،داکوتای شمالی وآلاسکا.

هر کاندیدا که اکثریت آراء یک ایالت را به دست بیاورد و در آن پیروز شود، کل الکترال کالج های آن ایالت را به دست می آورد و هر کاندیدایی که به 270 الکترال کالج دست یابد برنده انتخابات می شود.با این وضع اگر دو کاندیدا در عدد 269 - 269 الکترال کالج، مساوی شوند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در این وضعیت مجلس نمایندگان رئیس جمهور را انتخاب خواهد کرد.در انتخابات امسال در چه صورت دو کاندیدا مساوی می شوند؟

اگر اوباما علاوه بر ایالاتی که مطمئناً در آن ها پیروز خواهد شد،در ایالات متغیر و رقابتی، اوهایو،ویسکانسین و نیوهمشایر پیروز شود و رامنی در ایالات فلوریدا،ویرجینیا،کارولاینای شمالی،آیووا،کلرادو و نوادا پیروز شود هردو به 269 الکترال کالج دست پیدا می کنند.

وقتی نتایج مساوی شد مجلس نمایندگان برنده را تعیین می کند.اما چگونه؟ در آن صورت هر ایالت یک رأی دارد، یعنی 50 رأی به جای 435 رأی وجود خواهد داشت و هر حزبی که تعداد ایالت های بیشتری را داشته باشد می تواند کاندیدایش را انتخاب کند هم اکنون اکثریت مجلس نمایندگان در اختیار جمهوری خواهان است،حتی اگر دموکرات ها اکثریت را داشتند باز هم نمی توانستند، چون جمهوری خواهان در 33 ایالت اکثریت نمایندگان را دارند و این یعنی آن ها رامنی را انتخاب می کنند. اما نکته ی جالب در انتخاب معاون رئیس جمهور اتفاق می افتد که انتخاب آن به عهده ی سنا خواهد بود و هر نفر یک رأی خواهد داشت.اکثریت سنا هم اکنون در اختیار دموکرات ها است و اگر دموکرات ها بتوانند اکثریت سنا را حفظ کنند می توانند بایدن را انتخاب کنند،اگر اکثریت 50 -50 بشود در آن صورت رأی معاون رئیس جمهور رأی نهایی خواهد بود که باز هم دموکرات ها خواهند برد.

با این وضعیت رامنی رئیس جمهور می شود و بایدن معاونش،در این صورت، برای اولین بار یک رئیس جمهور و معاون غیر هم حزبی به قدرت خواهند رسید که شرایط بسیار عجیب و دشواری برای دولت رقم خواهد زد.این نتیجه قابل رخ دادن است ولی امکان کمی برای آن وجود دارد.

امکان پیروز شدن در صورت در اختیار نداشتن اکثریت آرای مردمی :

 سناریو دیگر این است که یکی از کاندیداها الکترال کالج را ببرد ولی نتواند آرای مردمی (Popular Vote)  را ببرد. 4 بار در تاریخ این اتفاق افتاده است که کاندیدای پیروز نتوانسته است هردو آرای الکترال و رأی مردمی را ببرد.یک بار مربوط به ازدست دادن اکثریت الکترال کالج است(1824) و سه بار مربوط به از دست دادن آرای مردمی (1876،1888،2000)

1-  در 1824، چهار کاندیدا از حزب دموکرات- جمهوری خواه در انتخابات حضور داشتند،در آن زمان حزب فدرالیست منحل شده بود و فقط یک حزب وجود داشت و مجلس نمایندگان هم در اختیار حزب دموکرات-جمهوری خواه بود.( در آن دوران هنوز احزاب کنونی شکل نگرفته بودند).اندرو جکسون 99 الکترال کالج به دست آورد،جان کوئینسی آدامز،84 الکترال،ویلیام کرافورد،41 الکترال و هنری کلی،37 الکترال به دست آوردند.چون هیچ کدام از کاندیداها نتوانسته بود به حد نصاب الکترال کالج دست پیدا کنند، مجلس نمایندگان پیروز را اعلام کرد و درحالی که اندرو جکسون آرای الکترال و مردمی بیشتری داشت،جان کوئینسی آدامز انتخاب شد.این انتخابات تنها انتخاباتی است که برنده نتوانسته بود اکثریت آرای الکترال را به دست بیاورد.

2- در  1876، رادرفورد هایس جمهوری خواه و ساموئل تیدن دموکرات با هم رقابت می کردند که تیدن توانست اکثریت آرای مردمی را به دست بیاورد ولی با هایس با اختلاف یک رأی الکترال پیروز شد.

3-  در 1888 ، در رقابت میان بنجامین هریسون جمهوری خواه و گروور کلیولند دموکرات،کلیولند اکثریت آرای مردمی را پیروز شد ولی هریسون، اکثریت آرای الکترال را برد و توانست برنده انتخابات شود.

4- در 2000، در رقابت بین جورج دبلیو بوش و ال گور رقابت بسیار نزدیکی وجود داشت.در ایالت فلوریدا در شمارش آرا مشکلاتی به وجود آمد و وضعیتی به وجود آمد که هرکدام از کاندیداها، اگر در این ایالت پیروز می شد،در کل انتخابات پیروز می شد،چون هر دو کاندیدا با گرفتن 25 الکترال ایالت، به 270 الکترال می رسند.بازشماری آرا هفته ها طول کشید در حالی که هنوز برنده اعلام نشده بود و کشور در شرایط بدی به سر می برد.بازشماری در بعضی از حوزه ها به حدی انجام شد که برگه های رأی کاملاً سوراخ شده بودند و قابل بازشماری نبودند.

در نهایت دیوان عالی که اکثریتش در اختیار جمهوری خواهان بود رأی به توقف بازشماری داد و در آن موقع براساس آخرین نتایج بازشماری،بوش جلو بود و توانست فلوریدا را ببرد و به همین دلیل با 271 رأی الکترال در برابر 266 رأی الکترال ال گور،بوش پیروز انتخابات شد در حالی که اکثریت آرای مردمی در اختیار ال گور بود.اگر ال گور فلوریدا را می برد با 291 الکترال در برابر 246 الکترال بوش، پیروز می شد.بعضی از دموکرات ها اعتقاد دارند که چون جب بوش برادر جورج،فرماندار فلوریدا بود این مشکلات در فلوریدا به وجود آمد.

در انتخابات امسال به دلیل جلو بودن رامنی در بعضی از نظرسنجی ها و جلو بودن اوباما در آرای الکترال، بعضی از کارشناسان پیش بینی کردند که امکان دارد رامنی آرای مردمی را ببرد ولی اوباما در آرای الکترال پیروز شود.مارک مک کینون معتقد است احتمال وقوع این حالت 50 درصد است.ویلیام گالستون می گوید اگر انتخابات فردا انجام شود حتماً این امر به وقوع خواهد پیوست.اسکات راسموسن هم معتقد است با وضعیت فعلی امکان دارد، رامنی نیم درصد آرای مردمی بیشتری نسبت به اوباما به دست بیاورد و آرای الکترال را اوباما ببرد ولی اگر رامنی با اختلاف 2 یا 3 درصدی پیروز شود،آرای الکترال را هم می برد.

اوباما در ایالت های متغیر و مهم،اوهایو،ویسکانسین،نیوهمشایر،آیووا،نوادا،میشیگان و پنسیلوانیا جلوتر است.در کلرادو و ویرجینیا رقابت برابر است و رامنی در فلوریدا و کارولاینای شمالی جلوتر است،حتی اگر اوباما کلرادو و ویرجینیا را هم از دست دهد بازهم با 290 الکترال پیروز است.

 اگر آرا در ایالتی خیلی نزدیک باشد،امکان وقوع مشکلی که در فلوریدا در 2000 افتاد هم وجود دارد، به طور مثال در اوهایو که رقابت خیلی نزدیک است و ایالتی مهم با 18 رأی الکترال می باشد امکان دارد اوهایو،فلوریدای امسال انتخابات باشد.این درحالی است که چند روز قبل، تعدادی از گروه های لیبرال، به نفوذ طرفداران رامنی و چند نفر از ثروتمندان حامی وی در ماشین های رأی گیری این ایالت اظهار نگرانی کردند.البته اگر اختلاف رأی اوباما در این ایالت از رامنی زیاد باشد این مشکل پیش نمی آید.

حسین هوشمند

نویسنده خبر

عضو هيئت تحريريه ديپلماسي ايراني

hossein. houshmand@gmail.com

 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: انتخابات ریاست جمهوری امریکا میت رامنی باراک اوباما


( ۱ )

نظر شما :