پرونده هسته ای تهران سوژه جدال رقبا شد

ایران در مناظره معاونان

پل رایان معاون کاندید جمهوری خواه رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده اعتقاد دارد که ایران در طول 4 سال گذشته به دلیل سهل انگاری های کاخ سفید به توانایی تولید 5 بمب دست یافته است
ایران در مناظره معاونان

دیپلماسی ایرانی : در تنها مناظره میان کاندیداهای معاونت که بین جو بایدن و پل رایان،پنجشنبه شب در دانویل کنتاکی برگزار شد،دو کاندیدا در رابطه با موضوعات مختلف داخلی و خارجی از جمله برنامه هسته ای ایران، تبادل نظر کردند.در ادامه تحلیل سی ان ان را در این رابطه مشاهده می کنید.

مناظره کاندیداهای معاونت رئیس جمهور
ترس از احتمال، وجود برنامه ی هسته ای نظامی ایران یکی از مسائل مطرح شده در مناظره پنجشنبه شب میان معاون رئیس جمهور جو بایدن و رقیب جمهوری خواهش، پل رایان بود.
رایان گفت: «وقتی باراک اوباما انتخاب شد،آن ها مواد شکافت پذیر و مواد هسته ای مورد نیاز برای ساخت یک بمب را داشتند،اما هم اکنون این میزان به پنج بمب رسیده است» «آن ها به سمت ساخت سلاح هسته ای می روند،آن ها چهار سال به توانایی ساخت سلاح هسته ای نزدیک تر شده اند»
نماینده کنگره از ایالت ویسکانسین همچنین گفت مسیر پیشرفت ایران سریع تر شده «چون این دولت (دولت اوباما) هیچ تصوری در باره این مسئله ندارد»
بایدن انتقادات رایان را این گونه پاسخ داد که رایان در این باره لاف می زند و شایعات غیر دقیقی را مطرح می کند، بایدن گفت تحریم های بین المللی برای اقتصاد ایران کمرشکن بوده است و مقامات آمریکایی و اسرائیلی معتقدند که ایران از دستیابی به سلاح هسته ای باز مانده است.

داده های  مورد ادعای غرب
ایران در چهار سال گذشته به خوبی توانسته است توانایی اش برای تولید سوخت هسته ای را گسترش دهد و در سال 2009، دومین مرکز غنی سازی اش را به کار انداخت. و همچنان در برابر تقاضاهای سازمان ملل، به منظور توقف فعالیت هایش تا زمانی که ابهامات در رابطه با اهدافش را برطرف کند، مقاومت می کند.
در این جا مباحث نسبتاً فنی وجود دارد : حدود سه چهارم از 1 درصد اورانیوم طبیعی کشف شده،اورانیوم – 235 می باشد.ایزوتوپ رادیواکتیو برای واکنش هسته ای استفاده می شود.برای تولید سوخت هسته ای برای نیروگاه ها،به 3 تا 5 درصد غنی سازی نیاز است.در حالی که برای سوخت راکتورهای تحقیقاتی به اورانیوم - 235 با غنی سازی حدود 20 درصد احتیاج است و برای ساخت سلاح هسته ای میزان غنی سازی به 90 درصد افزایش پیدا می کند.
براساس گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، تا ماه می، ایران حدوداً 6200 کیلوگرم اورانیوم در سطح نیروگاهی و 146 کیلوگرم  سوخت با میزان غنی سازی 20 درصد تولید کرده است.
براساس این ارقام، مؤسسه علم و امنیت بین المللی که در واشینگتن مستقر است، تخمین می زند که ایران با این میزان اورانیوم می تواند پنج سلاح هسته ای بسازد.این سازمان که تحت مدیریت،دیوید آلبرایت، بازرس سابق تسلیحاتی سازمان ملل می باشد، بیان می دارد که ایران می تواند با 20 تا 25 کیلوگرم اورانیوم غنی شده با میزان بالا،یک بمب ابتدایی بسازد.
با وجود این، ایران با غنی سازی 20 درصد،به بیش از دو ماه زمان برای تولید این میزان اورانیوم،احتیاج دارد. و با غنی سازی در حد پایین، برای رسیدن به میزان اورانیوم مورد نظر برای ساخت سلاح هسته ای، چندین ماه زمان می برد.که این مدت به جامعه جهانی، فرصت لازم، برای پیدا کردن عمل و پاسخ مناسب را می دهد.این نظر مؤسسه علم و امنیت بین المللی می باشد که در ماه ژوئن مطرح شد.
مؤسسه علم و امنیت بین المللی، هفته گذشته تخمین زد که ایران برای توسعه ابزاری که برای تست هسته ای صورت می گیرد به چند ماه اضافی دیگر احتیاج دارد و دسترسی به ساخت کلاهک هسته ای برای موشک های بالستیک به زمان طولانی تری نیاز دارد.
ایران هرگونه تحقیقات برای رسیدن به سلاح هسته ای را انکار می کند و مقاصد خود را اهداف غیرنظامی ذکر می کند.آژانس بین المللی انرژی اتمی هم اعلام کرده است که ایران هیچ گونه انحرافی در مراکز نگهداری اورانیومی که تاکنون علنی کرده،نداشته است.اما هشدار می دهد که ایران همکاری لازم را برای اثبات این که تمام فعالیت هسته ای اش صلح آمیز است، ندارد.
رژیم اسرائیل، ایران را متهم می کند که به سمت ساخت سلاح هسته ای می رود و این رژیم برای رفع این نگرانی اش احتمال دارد که حمله ی پیش دستانه به تأسیسات هسته ای ایران کند.رژیم اسرائیل دارای زرادخانه ی اتمی می باشد در حالی که هیچ وقت به طور آشکار اعلام نکرده است که بمب اتمی دارد. و ایران هم رژیم اسرائیل و ایالات متحده را به خرابکاری در تأسیسات هسته ای اش متهم می کند.
سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده معتقدند که ایران توانایی ساخت سلاح هسته ای را برای خودش در نظر دارد اما تصمیمی به ساخت سلاح هسته ای نگرفته است.این نظر را جیمز کلاپر، مدیر آژانس اطلاعات ملی در جلسه ی کمیته سنا در ماه ژانویه، گفته است.
نتیجه گیری : برطبق حداقل یک تخمین که به طور گسترده منتشر شده است،ایران توانایی تولید اورانیوم برای ساخت پنج بمب هسته ای را دارد،آن طور که رایان می گوید.اما طبق برآوردی مشابه،اگر این موضوع را قبول کنیم، در آن صورت این مرحله، تنها یک مرحله از دستیابی به بمب هسته ای می باشد.

کلید واژه ها: میت رامنی باراک اوباما انتخابات ریاست جمهوری امریکا


نظر شما :