سوریه محور مذاکرات صالحی و مرسی

۲۸ شهریور ۱۳۹۱ | ۲۰:۵۲ کد : ۱۹۰۶۹۸۹ سرخط اخبار

 وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در نشست چهارجانبه حل چالش امنیتی سوریه به قاهره سفر کرده است، قبل از ظهر امروز با «محمد مرسی» رئیس جمهور مصر دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه الیوم السابع، «علی اکبر صالحی» پیش از ظهر امروز در مقر ریاست جمهوری مصر در مصر الجدیده با مرسی دیدار و گفت وگو کرد.

در این دیدار دو طرف تحولات سوریه و نیز تحولات بین المللی و منطقه خاورمیانه را مورد بحث و بررسی قرار دادند. از جزئیات محتوای این دیدار گزارش بیشتری منتشر نشده است.

در این دیدار همچنین «محمد کامل عمرو» وزیر امور خارجه مصر حضور داشت.

شب گذشته وزیران خارجه ایران، مصر و ترکیه نشست سه جانبه ای را در قاهره تشکیل دادند و در این نشست عربستان غایب بود.

طرفین در این نشست تاکید کردند که هفته آخر ماه جاری در نیویورک در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل نشست چهارجانبه دیگری برگزار شود.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز رویکرد و نقشه راه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران برای برون رفت از بحران سوریه را در نشست قاهره ارائه کرد.

صالحی در این چارچوب، اعلام توقف درگیری و خشونت به طور همزمان توسط طرفین، تاکید بر ضرورت حل مسالمت آمیز بحران بدون دخالت خارجی، توقف هرگونه حمایت های مالی، نظامی و آموزشی از گروه های مسلح، آغاز گفت وگو بین دولت سوریه و معارضه، تشکیل کمیته آشتی ملی با مشارکت همه جریانات و گروه ها، اعزام ناظرین از چهار کشور برای نظارت بر روند توقف خشونت و انجام گفت وگوها، تاکید بر لزوم حفظ یکپارچگی، وحدت ملی و وحدت ارضی سوریه و کمک به روند انجام اصلاحات ریشه ای و تحقق رویکرد مردمسالاری و دموکراتیک با محوریت سوری – سوری را جهت بحث و بررسی به نشست قاهره پیشنهاد کرد.

کلید واژه ها: مصر سوریه


نظر شما :