سیزدهمین بخش از برنامه بی‌نهایت سری الجزیره درباره حوادث 11 سپتامبر

حادثه‌ای که بهانه‌ای برای حمله به عراق شد

۰۳ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۷:۱۹ کد : ۱۹۰۵۸۴۳ اخبار اصلی آمریکا 11 سپتامبر از دریچه دیگر
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
کسانی که پژوهشگران را متهم می‌کنند که برای کشف حقیقت و نه چیزی غیر از حقیقت نظریه توطئه را مطرح می‌کنند ساده‌ترین مساله این است که آنها اعصابشان را خورد می‌کنند.
حادثه‌ای که بهانه‌ای برای حمله به عراق شد

دیپلماسی ایرانی: واقعه 11 سپتامبر را می توان مهم ترین واقعه هزاره سوم تاریخ بشریت تا کنون دانست. چه از این بابت که ابعاد فاجعه آمیز آن بسیار بالا بود و چه از این بابت که زمینه ساز ایجاد و اعمال سیاست های بعدی جامعه جهانی شد. حادثه ای که حمله به افغانستان و عراق را به دنبال داشت و بسیاری از نگرش ها و سیاست های کلان جامعه بین المللی را تغییر داد. اتفاقی که تبعات آن به رغم گذشت بیش از یک دهه همچنان ادامه دارد و پیش بینی می شود که همچنان نیز ادامه داشته باشد. بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران آن حادثه را ابزار و وسیله ای برای انجام فجایع بزرگ تر مثل حمله به افغانستان و عراق که جان صدها هزار نفر را گرفت، می دانند.

این در حالی است که ابعاد وقوع آن حادثه بزرگ همچنان سوال برانگیز و برای بسیاری مشکوک است. از جمله این که هنوز برای عده ای عوامل به وجود آورنده حوادث 11 سپتامبر مجهول باقی مانده است. اگر چه شمار بسیاری به دلیل دست داشتن در آن حادثه کشته یا حبس شدند و زندان مشهور گوانتانامو نیز به همین دلیل برای آنها ساخته شد و اسامه بن لادن، رهبر القاعده پس از نزدیک به 15 سال تحت پیگرد بودن کشته شد.

شبکه خبری الجزیره در سلسله برنامه تلویزیونی مفصلی تحت عنوان "بی نهایت سری" برنامه ای را تهیه کرده که در آن به دلایل و ابعاد 11 سپتامبر پرداخته و نظرات شماری از کارشناسان و صاحب نظران بین المللی را نیز جویا شده است. همچنین نگرش ها و سوال های بسیاری را که در این زمینه وجود دارد، مورد واکاوی قرار داده و تلاش کرده است که به بسیاری از پرسش ها پاسخ دهد. طبیعتا نمی توان بسیاری از این پاسخ ها را پاسخ نهایی این پرسش ها دانست ولی واکاوی و بررسی آنها می تواند نوری به زوایای تاریک حوادث 11 سپتامبر بتاباند. دیپلماسی ایرانی در نظر دارد هر هفته به طور مرتب این برنامه ها را ترجمه و منتشر کند. اکنون سیزدهمین بخش از سلسله برنامه های "بی نهایت سری" در ارتباط با حوادث 11 سپتامبر پیش رویتان قرار می گیرد. تهیه کننده، مجری و مدیریت برنامه نیز بر عهده یسری فوده است. میهمانان این بخش از برنامه؛ عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه القدس العربی، پیتر برگن، مشاور سی ان ان در امور مبارزه با تروریسم، جیمز بامفورد، نویسنده کتاب بهانه ای برای جنگ، کرویگ انگر، نویسنده کتاب خاندان بوش و خاندان آل سعود و بات لانگ، عضو سابق سازمان امنیت نظامی امریکا.

عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه القدس العربی: امریکا به دلیل این عملیات ده ها میلیارد دلار از دست داد، جایگاهش در دنیا به لرزه در آمد، امنیتش به لرزه در آمد، یعنی امنیتش از نظر امریکایی ها نیز متزلزل شد و معتقدم برای عملیاتی به این عظمت امریکایی ها برای رویارویی با آن آماده نبودند، یعنی فکر نمی کردند که هزینه ای به این گزافی پرداخت کنند، هم هزینه روانی، هم هزینه معنوی، هم هزینه امنیتی، هم هزینه مادی یعنی این همه هزینه بپردازند که بخواهند بر خاورمیانه مسلط شوند مثل همان تسلطی که بر جنوب شرق آسیا یافتند، آنها اگر بخواهند بر خاورمیانه مسلط شوند که نیازی به این همه بهانه و بهانه تراشی ندارند.

یسری فوده: این در حالی است که دموکرات ها می رفتند تا آینده امریکا را به دست جمهوریخواهان بسپارند، یکی از مقام های بلندپایه در کاخ سفید دوران کلینتون در این باره می گوید که آنها به هم پیمانانشان هشدار دادند که تروریسم بدترین خشونتی است که در انتظار آنها است.  

پیتر برگن، مشاور سی ان ان در امور تروریسم: به همه آن چه که ضبط شده مراجعه کردم ولی هیچ چیز نیافتم که اشاره ای به القاعده کرده باشد، نه ولفوویتس نه چنی نه رایس هیچ کدام هیچ اشاره ای چه علنی چه در کاخ سفید، قبل از حادثه، هیچ اشاره ای به حوادث ]11 سپتامبر[ نکردند، و هیچ جلسه ای غیر از یک جلسه درباره تروریسم برگزار نکردند.

جیمز بامفورد، نویسنده کتاب بهانه تراشی ها برای جنگ: کاخ سفید دوران بوش پس از آن که قدرت را به دست گرفت در کنار سیاست خارجی اش بر سامانه های دفاعی متضاد متمرکز شد، احتمالا به فکر حملات موشکی خارج بود، علاوه بر آن اولین نشست شورای امنیت ملی که در 30 ژوئن 2001 برگزار شد درباره این موضوع و به خصوص بر عراق تمرکز داشت.

کریگ انگر، نویسنده کتاب خاندان بوش و خاندان آل سعود: پس از آن سه قدرت اصلی پشت این ماجرا مطرح شدند یعنی نفت، فراموش نکنیم که دیک چنی، معاون رئیس جمهوری، رئیس شرکت هالی برتون بود، همچنین بوش نیز ریاست یک شرکت نفتی دیگر را بر عهده داشت، کاندولیزا رایس، عضو هیئت رئیسه شرکت های نفتی شفرون و تکسکو بود، علاوه بر آن نومحافظه کارانی مثل ولفوویتس از حامیان اسرائیل بودند، عامل سوم، مسیحی های راست افراطی بودند که برای خود دلایل دینی می آوردند، آنها می خواستند که اسرائیل بر اساس اصول دینی تشکیل شود یعنی این که بر سرزمین مقدس به طور کامل حکمرانی کند.

یسری فوده: اما هیچ کدام از این ها از سیاره مریخ نیامده بودند همه آنها می دانستند که حداقل بن لادن علیه کشورشان اعلام جنگ کرده است؟ کسانی که پژوهشگران را متهم می کنند که برای کشف حقیقت و نه چیزی غیر از حقیقت نظریه توطئه را مطرح می کنند ساده ترین مساله این است که آنها اعصابشان را خورد می کنند.

بات لانگ، عضو سابق سازمان امنیت نظامی امریکا:  من می گویم که تو باید به حرف من گوش کنی، تو دوست داری صحبت کنی و می خواهی که مرا عصبانی کنی، در حالی که نه تو مرا در محدودیت گذاشته ای و نه من تو را تنها رها کرده ام، شاید این استمرار سیاسی که اکنون این کاخ سفید پیش گرفته برای این بود که به امور عراق نظری داشتند و هنگامی که این اتفاق افتاد در برابرشان بهترین بهانه برای اتخاذ آن تصمیمی که از ابتدا آن را اتخاذ کرده بودند، به وجود آمد.

یسری فوده: اجازه بده بپرسم که آیا 11 سپتامبر به هر حال هدف دیگری هم داشت؟

بات لانگ: من الآن مجبورم تو را رها کنم.

 

ادامه دارد..

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: 11 سپتامبر عراق


نظر شما :