با تشکیل دولت ائتلافی

نتانیاهو رسما در برابر ایران عقب نشست

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۸ کد : ۱۹۰۱۰۳۲ اخبار اصلی
موفاز که با حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران مخالف است، پیش بینی می شود که نقشی مهم در نرمش لحن اسرائیل در برابر تهدیدهایی که بر سر برنامه هسته ای ایران می کند، داشته باشد.
نتانیاهو رسما در برابر ایران عقب نشست
دیپلماسی ایرانی: ساعاتی پس از اعلام ائتلاف نتانیاهو با موفاز، رئیس حزب کادیما، نخست وزیر تندروی اسرائیلی خبر از تشکیل بزرگترین ائتلاف سیاسی در تاریخ اسرائیل داد که به گفته او می تواند مذاکرات جدی ای را برای تعامل با پرونده هسته ای ایران به دنبال داشته باشد.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، نتانیاهو در این باره گفت: «ائتلاف جدید شامل 94 نماینده از 120 عضو کنست است که می تواند به ثبات اسرائیل کمک کند و از برگزاری انتخابات زودهنگام جلوگیری کند. همچنین در عین حال در این فضا می توان تعامل بهتری با تهدیدهای بزرگ داشت.

نتانیاهو که این روزها بر خلاف ایهود باراک، وزیر دفاع کابینه اش کمتر درباره حمله به ایران صحبت می کند، گفت: «اسرائیل اگر احساس کند که از سوی کشوری مورد تهدید است آمادگی دارد که فورا دست به حمله بزند.»

نخست وزیر رژیم صهیونیستی همچنین گفت که مذاکرات فشرده و جدی ای را با شائول موفاز، رئیس حزب کادیما که از او به عنوان شریک جدید سیاسی اش نام برد، داشته است.

موفاز که با حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران مخالف است، پیش بینی می شود که نقشی مهم در نرمش لحن اسرائیل در برابر تهدیدهایی که بر سر برنامه هسته ای ایران می کند، داشته باشد.

در همین رابطه گلعاد اردان، وزیر محیط زیست اسرائیل گفت: «توافق تازه موفاز و نتانیاهو برای تشکیل دولت جدید ائتلافی می تواند کمک موثری در تصمیم گیری ها در برابر پرونده هسته ای ایران که اسرائیل احساس می کند حیات و وجود آن را مورد تهدید قرار داده است، بگذارد.»

وی در گفت و گو با رادیو اسرائیل همچنین گفت: «انتخابات برنامه هسته ای ایران را متوقف نمی کند. هنگامی که قرار باشد تصمیمی درباره حمله یا عدم حمله به ایران گرفته شود، وجود یک جبهه سیاسی فراگیر که بتواند در افکار عمومی وحدت ایجاد کند، بهتر می تواند در تصمیم گیری ها موثر باشد.»

شائول موفاز نیز درباره ورودش به ائتلاف با نتانیاهو گفت: «ورود من به این هم پیمانی می تواند در تعیین موقعیتی خاص که بتواند به فضای سرنوشت ساز اسرائیل کمک کند، موثر باشد. دولت وحدت ملی می تواند در برابر همه تهدیدهای امنیتی با مسئولیت پذیری بالا رفتار کرده، تمام راه ها را سنجیده و بر اساس این عوامل یک تصمیم واحد بگیرد.»

وی همچنین گفت: «یکی از مهمترین شرایط برای ورود به این ائتلاف که راستگرایان حزب حاکم دست برتر را در آن دارند، انجام مذاکرات صلح با فلسطینیان است و از طرف های فلسطینی می خواهم با مسئولیت پذیری دعوت به مذاکرات را بپذیرند.»

نتانیاهو نیز درباره مذاکرات صلح با فلسطینیان گفت: «دولت جدید ائتلافی می تواند مسیر مذاکرات مسئولانه صلح با فلسطینیان را تقویت کرده و به آن قوت قلب دهد.»

در پاسخ به این اظهارات مقام های اسرائیلی، مقام ها فلسطینی نیز اظهار نظر کرده و ابراز امیدواری کردند که اسرائیل بدین ترتیب بتواند از فرصت پیش آمده استفاده کرده و برای تحقق توافق نامه صلح با مردم و رهبران فلسطینی تلاش کند.

نبیل ابو ردینه، سخنگوی ریاست حکومت خودگرانی فلسطینی در این باره گفت: «آن چه از ائتلاف جدید انتظار می رود این است که ائتلاف صلح باشد نه ائتلاف جنگ. ما انتظار داریم که این ائتلاف باعث شود تا اسرائیل دست از تنش های خونینی که ایجاد می کند، بردارد و راهی سازنده برای ایجاد امنیت و ثبات ملت و کشورهای منطقه که با مخاطرات بزرگی که اسرائیل مسبب آن است، دست و پنجه نرم می کند، بسازد.»

این در حالی است که یوسف رزقه، مشاور سیاسی رئیس دولت حماس در غزه درباره تشکیل دولت ائتلافی در سرزمین های اشغالی گفت که این ائتلاف تهدید خطرناکی برای نوار غزه محسوب می شود. وی از محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی خواست که فریب این نیرنگ تازه اسرائیل را نخورد و تصمیمی برای مذاکره با آن نگیرد. رزقه که در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرده بود، در این باره گفت: «این دولت مشکلات بسیاری برای اعراب، کشورهای منطقه و ایران ایجاد خواهد کرد و باعث خواهد شد تا تهدیدهای اشغالگران اسرائیلی علیه نوار غزه بیشتر شود.»

وی یادآور شد، بسیاری از ترورهای بزرگ علیه رهبران فلسطینی به فرماندهی و توصیه شائول موفاز صورت گرفتند.

وی همچنین گفت: «جامعه اسرائیل و رهبران احزاب آن همگی به تندروی و کشتار متمایلند و به هیچ وجه به فکر حل عادلانه قضیه فلسطین نبوده اند.»

بر اساس توافق نامه ای که میان نتانیاهو با موفاز صورت گرفته، در قانون معافیت یهودی های ارتدوکس از سربازی که مورد انتقاد احزاب سکولار اسرائیل است، بازنگری می شود، مذاکرات صلح با فلسطینیان از سر گرفته خواهد شد و بودجه سالانه اسرائیل نیز به تصویب خواهد رسید. همچنین موفاز علاوه بر معاونت نخست وزیری عنوان وزیر بدون وزارت خانه را در دولت نتانیاهو بر عهده خواهد گرفت. البته خبرگزاری فرانسه گزارش داد که وی احتمالا جانشین ماتان فلنائی، وزیر جبهه داخلی که اخیرا به عنوان سفیر اسرائیل در چین تعیین شده، خواهد شد. همچنین قرار است اعضای حزب کادیما مسئولیت های مهمی در کمیسیون های خارجی، دفاع و امور اقتصادی کنیست بر عهده بگیرند.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :