برگزاری نخستین انتخابات چند حزبی در سوریه

اصلاحات وارد فاز اجرایی شد

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۸:۱۶ کد : ۱۹۰۱۰۲۲ اخبار اصلی
انتخابات مجلس نمایندگان سوریه روز دوشنبه در حالی برگزار شد که بسیاری از ناظران آن را نخستین انتخابات چند حزبی در 5 دهه اخیر سوریه دانسته‌اند.
اصلاحات وارد فاز اجرایی شد

دیپلماسی ایرانی: انتخابات مجلس نمایندگان سوریه روز دوشنبه در حالی برگزار شد که بسیاری از ناظران آن را نخستین انتخابات چند حزبی در 5 دهه اخیر سوریه دانسته‌اند. اگر چه مخالفان نظام اسد همچنان بر طبل مخالفت می‌کوبند و این انتخابات را به سخره گرفته‌اند و جوامع غربی نیز با اتخاذ مواضعی تند برخوردی سرسختانه با آن داشته‌اند.

درهای مراکز رای‌گیری روز دوشنبه راس ساعت 7 صبح به وقت محلی در حالی به روی رای دهندگان گشوده شدند که برخی از جریان‌های اپوزسیون شرکت در انتخابات را تحریم کرده و اعلام کرده بودند که شرکت در آن به مثابه تایید نظام است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین، به گفته مقام‌های وزارت کشور سوریه 14 میلیون نفر در سراسر کشور واجد رای دادن در این انتخابات بودند که می‌توانستند با رفتن به 12 هزار و 152 حوزه رای گیری 250 نماینده را از میان 7 هزار و 195 نامزد انتخاب کنند. در این انتخابات 7 حزب از 9 حزبی که از ابتدای صدور قانون جدید تنظیم احزاب ثبت نام کرده بودند، به همراه نامزدهای مستقل و فهرست وحدت ملی به رهبری حزب بعث سوریه شرکت کردند.

شهروندان سوریه امیدوارند که این انتخابات بتواند راه حلی برای پایان دادن به بحران جاری در کشورشان باشد. شبکه تلویزیونی سوریه با پخش برنامه‌های مختلف انتخاباتی و به تصویر کشاندن حوزه‌های رای‌گیری و مصاحبه با مردم تلاش بسیاری کرد تا مردم را به کشاندن پای صندوق‌های رای ترغیب کند.

شهبا کریم، شهروند 18 ساله سوری با خروج از یکی از مراکز رای‌گیری در میدان "سبع بحرات" در مرکز دمشق گفت: «امیدوارم که این انتخابات بتواند راه حل پایانی برای بحران جاری در کشور باشد. من در این انتخابات شرکت کردم چرا که همانند بسیاری از مردم سوریه اصلاحات را تایید می‌کنم و امیدوارم نمایندگان مجلس جدید بتوانند زمینه‌های لازم برای ایجاد فرصت شغلی برای کارگران را فراهم آورد تا جوانان مجبور نشوند برای یافتن کار به خارج از کشور مهاجرت کنند.»

لیث الحلاج، دانشجوی 22 ساله دانشگاه دمشق نیز در این باره گفت: «لازم است که این انتخابات مصداقیت لازم را داشته باشد تا رای‌دهندگان برای شرکت در آن تشویق شوند و نشان دهند که برای حل بحران جاری در کشور اهتمام می‌ورزند و به دنبال یافتن راه حلی هستند.»

این در حالی است که جریان‌های مخالف حکومت سوریه با صدور بیانیه‌ای خواستار تحریم انتخابات شدند و از مردم خواستند که در روز رای‌گیری دست به اعتصاب بزنند. هم‌صدا با آنها، کشورهای غربی نیز در برابر انتخابات سوریه موضع‌گیری کردند. وزارت امور خارجه فرانسه که این روزها طلیعه‌دار کشورهای غربی در برخورد با نظام حاکم بر سوریه شده است، انتخابات را کمدی فاجعه‌آمیزی خواند و خواستار حضور همه ناظران سازمان ملل در سوریه شد.

برنار والیرو، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در این باره گفت: «نظام دمشق به وضوح قطعنامه‌های 2042 و 2043 را زیر پا می‌گذارد و همچنین به سرکوب مخالفان ادامه می‌دهد به گونه‌ای که ظرف چند روز اخیر شاهد کشته شدن حداقل 30 نفر بوده‌ایم.»

وی همچنین تاکید کرد، ملت سوریه آمادگی دارد که از طریق عملیات سیاسی طرح عنان و اتحادیه عرب را پیگیری کند و کمک کند تا ملت سوریه خود آزادانه سرنوشت خود را تعیین کنند.

در حالی که وزارت امور خارجه فرانسه انتخابات سوریه را زیر سوال برد، چین در موضعی کاملا مغایر ابراز امیدواری کرد که این انتخابات بتواند روند اصلاحات در سوریه را تقویت کرده و پاسخ نیازهای به حق مردم سوریه را بدهد. هونگ لای، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این باره گفت: «امیدواریم که همه طرف‌های درگیر در سوریه به تعهدات خود عمل کنند و با اجرای طرح عنان آتش‌بس در کشور اجرا شده و نیروهای نظامی از شهرها عقب‌نشینی کنند.»

در اردن نیز حزب جبهه عمل اسلامی، شاخه جماعت اخوان المسلمین، مشارکت 6 نماینده اردنی برای نظارت بر برگزاری صحبح انتخابات در سوریه را محکوم کرد و با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این مشارکت "تلاشی برای زیباسازی نظام سوریه" بوده است. خلیل عطیه، نماینده این حزب در مجلس نمایندگان اردن در این باره گفت: «نمایندگانی که برای نظارت بر انتخابات سوریه به این کشور سفر کرده‌اند، نماینده پارلمان اردن محسوب نمی‌شوند و آنها فقط نمایندگان خودشان هستند.»

در همین رابطه محمد ابراهیم، وزیر کشور سوریه روند انتخابات را طبیعی توصیف کرد و گفت: «استقبال قابل توجهی از سوی رای‌دهندگان برای شرکت در انتخابات را شاهد بودیم.»

این در حالی است که برخی مناطق سوریه از جمله ادلب، در شمال غرب، درعا، در جنوب و حماه در مرکز این کشور شاهد اعتصاب عمومی در اعتراض به برگزاری این انتخابات بود. سازمان‌های حقوق بشری همچنین گزارش دادند که برخی از مناطق اطراف دمشق نیز شاهد اعتصاب عمومی بوده است. در استان‌های کردنشین نیز نهادهای کردی گفتند که در شهرهای الحسکه، قامشلی، الدبراسیه، عامودا، رایس العین، معبده، مالکیه، القطحطانیه، الهلول و الشدادی شاهد تحریم انتخابات توسط ساکنین بوده‌ایم.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :