تاثیری که انقلاب عربی بر رژیم صهیونیستی گذاشت

قطع ارتباطات امنیتی، دغدغه تازه تلاویو

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۲۱:۵۲ کد : ۱۹۰۰۹۶۷ اخبار اصلی
بسیاری از کسانی که در اداره‌های امنیتی مصر کار می‌کردند پس از انقلاب برکنار شدند و بسیاری نیز مجبور شدند از این کشور بگریزند. برای همین بسیاری از کانال‌های ارتباطی اسرائیلی‌ها قطع شد.
قطع ارتباطات امنیتی، دغدغه تازه تلاویو
دیپلماسی ایرانی: بهار عربی که سراسر جهان عرب را در نوردیده به زودی دیگر مناطق عربی را که هنوز متاثر از آن نشده‌اند نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. علاوه بر تغییر ساختار حکومت‌های استبدادی که در برخی از آنها مانند لیبی بنیان حاکمان مستبد را از اساس ریشه‌کن کرد، تغییرات شگرفی در بسیاری از تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی نیز ایجاد کرد. یکی از عمده‌ترین این تغییرات تغییراتی است که در تعاملات امنیتی منطقه حاصل شده است. مثلا تا پیش از این تعاملات بسیار نزدیکی میان اسرائیل با مصر دوران مبارک وجود داشت که البته کلید آن دست عمر سلیمان، رئیس سابق سازمان امنیت مصر بود که اینک این روابط به کلی دست خوش تغییر شده و دیگر ارتباطی میان آنها برقرار نیست. یا اسرائیل ارتباطات شگرفی با تونسی‌ها داشت که به واسطه همکاری‌های پشت پرده بن علی با اسرائیل، تلاویو اطلاعات بسیاری درباره فعالیت‌های مبارزان فلسطینی و اسلام‌گرایان به دست آورده بود.

روزنامه القدس العربی، چاپ لندن یادداشتی را در این زمینه منتشر کرده که در آن به نگرانی‌های شدید اسرائیل از تغییرات شگرفی که در همکاری‌های امنیتی آْن با کشورهای عربی حاصل شده، اشاره کرده است. این روزنامه در این باره می‌نویسد: لرزه‌ای که بر خاورمیانه عربی افتاده و به آن نام بهار عربی می‌نهند در نوع خود بی‌سابقه است، اما همچنان اسرائیل از فهم صحیح آن‌چه رخ داده عاجز مانده است. شاید پیش از این پیش‌بینی می‌کردند که تحولی در کشورهای عربی حاصل شود اما هیچ گاه نه از ابعاد آن خبر نداشتند نه از عمق تحولی که این حادثه به دنبال داشته است، اگر چه ترمز این تحولات در سوریه کشیده شده است. در این میان آن‌چه بیش از همه تغییرات ایجاد کرده همکاری‌های امنیتی است.

در ادامه این گزارش آمده است: در طول زمانی که رهبران دیکتاتور بر کشورهای عربی حکومت می‌کردند، سازمان‌های امنیتی اسرائیلی از جمله موساد بر همکاری با آنها و اطرافیانشان تمرکز کرده بودند. برخی از آنها ژنرال‌هایی بودند که تنها در حلقه تنگ آن رهبران حضور داشتند. از جمله این افراد حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر بود که ارتباطات شگرفی میان او و حلقه نزدیک اطرافیانش با سازمان‌های امنیتی اسرائیل به وجود آمده بود. هنگامی که حوادث میدان التحریر رخ داد، تمامی این روابط تحت تاثیر قرار گرفتند. بسیاری از کسانی که در اداره‌های امنیتی مصر کار می‌کردند پس از انقلاب برکنار شدند و بسیاری نیز مجبور شدند از این کشور بگریزند. برای همین بسیاری از کانال‌های ارتباطی اسرائیلی‌ها قطع شد.

القدس العربی سپس می‌نویسد: یکی از شاخه‌های مهم این نهادهای امنیتی، بخش پژوهش‌های آنها است که نیروهای بسیاری در آن فعال بودند ولی در حال حاضر تحت تاثیر انقلاب بهار عربی، به شدت تحت فشار قرار گرفته است. یکی از مهم‌ترین مساله‌ای که در این مقطع پیش آمده، تغییرات افراد است، افرادی که پس از انقلاب مصر درصدد تصاحب چنین نهادهایی بر آمده‌اند. از این رو رقابت‌های سنگینی نیز به وجود آمده تا چه کسی جانشین آنها شود. یکی از این واحدهای رقیب موسوم "واحد مرکزی جمع‌آوری اطلاعات" در شعبه سازمان امنیت بوده که 8200 کارمند داشته است. حقیقت این است که کسی نمی‌داند این افراد با این حجم در این سازمان چه می‌کرده‌اند و چرا این رقم ثابت بوده و هیچ گاه کم یا زیاد نشده است. ولی یکی از اطلاعاتی که به دست آمده این است که مشابه همین نهاد با همین تعداد در اسرائیل نیز وجود دارد که در آن‌جا نیز این نهاد زیر نظر مستقیم سازمان امنیت فعالیت می‌کند.

در ادامه این یادداشت آمده است: یکی از تخصص‌های ویژه این نهاد علوم تکنولو‍ژیک است که باعث شده هم متخصصان بسیاری در آنها کار کنند و هم افراد بسیاری در زمینه‌های مختلف علوم به ویژه الکترونیک و یارانه در آن آموزش ببینند. یکی دیگر از مشکلات این نهاد برکناری بسیاری از مقام‌های رده بالای امنیتی است که اکنون دیگر در آنها کار نمی‌کنند و باعث شده است تا ارتباطات نزدیک اسرائیل با مصر کاملا قطع شود. برای همین است که سرهنگ افیف کوخافی، رئیس شعبه امنیتی اسرائیل در اولین تصمیم با کارمندان و کارشناسان اداره پژوهش‌های رسانه خود دیدار می‌کند و از آنها می‌پرسد که باید برای آینده روابط با دستگاه‌های امنیتی مصر و دیگر کشورهای عربی انقلاب دیده، چه باید کرد. اکثر افراد فعال در این نهاد سنین 20 تا 30 سال دارند که همگی آنها در نهادهای امنیتی فعالیت دارند. برخی از افرادی که در این نهاد فعالیت می‌کنند کسانی هستند که تخصصی ویژه تنها بر یک منطقه خاص دارند، مثلا افرادی هستند که فقط مختص امور ایرانند یا این که فقط در امور غزه تخصص دارند.

در پایان این یادداشت آمده است: اسرائیل در حال حاضر با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند. برای جبران این مشکل اسرائیل فراخوان جذب نیروی جدید داده است. برای برخی از بخش‌ها حتی محدودیت سنی قرار داده است. موساد همچنین در مصر فعالیت تازه‌ای را آغاز کرده و قصد دارد نیروهای تازه‌ای را به ویژه در بخش‌های الکترونیکی، رایانه و فضای مجازی استخدام کند تا از تحولات مصر عقب نماند. مصر برای اسرائیل اهمیت بسیاری دارد، چرا که این کشور تاثیر مستقیمی بر دیگر تحولات کشورهای عربی به خصوص بر فلسطین به ویژه غزه دارد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :