هدف کلینتون از سفر به هند از پیش محقق شده بود؟

جایگزینی ایران با عراق

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۵:۴۰ کد : ۱۹۰۰۹۳۲ اخبار اصلی
در بحبوحه نگرانی ها در این خصوص که عربستان سعودی جای خالی ایران را در بازار پر می کند، اینک گزارش ها نشان می دهد که کشوری که جای خالی ایران را در بازار هند پر کرده نه عربستان، بلکه عراق، کشور دوست و همسایه ایران است.
جایگزینی ایران با عراق

دیپلماسی ایرانی: در حالی که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا همچنان در هند به سر می برد تا مقامات دهلی نو را به کاهش بیش از پیش واردات نفت از ایران ترغیب کند، شماری از کارشناسان بر این باورند که هدف وی حتی پیش از سفر به هند محقق شده بود.

فشار تحریم های آمریکا بر ایران پالایشگاه های هند را بر آن داشته تا به دنبال منابع جایگزین برای تامین نفت باشند و با وجود تکذیب های فراوان از سوی مقامات هند، آمار نشان می دهد که این کشور واردات نفت از ایران را به طور چشمگیری کاهش داده است.

نکته قابل توجه این است که در بحبوحه نگرانی ها در این خصوص که عربستان سعودی جای خالی ایران را در بازار پر می کند، اینک گزارش ها نشان می دهد که کشوری که جای خالی ایران را در بازار هند پر کرده نه عربستان، بلکه عراق، کشور دوست و همسایه ایران است که به تازگی توانسته سطح تولید خود را باز یابد.

به گزارش بیزینس لاین، آمار سال 2012-2011 نشان می دهد که منابع نفتی صادراتی از سوی عراق و کویت به هند به طور ملموسی افزایش یافته و عراق جایگاه ایران به عنوان دومین تامین کننده بزرگ نفت برای هند را به خود اختصاص داده است. البته عربستان همچنان در جایگاه نخست در بین صادر کنندگان نفت به هند قرار دارد. گفتنی است تا کنون ایران 12 درصد از منابع مورد نیاز هند را تامین می کرد اما اکنون عراق این اقدام را انجام می دهد.

از سوی دیگر پالایشگاه های بزرگ هند نیز دست کم 10 درصد از واردات نفت ایران را کاهش داده اند و اکنون عراق تامین منابع نفتی مورد نیاز آنها را بر عهده دارد.

این در حالی است که پس از ماه ژوئن، زمانی که تحریم های جدید آمریکا علیه ایران اعمال می شوند، کاهش بیشتری در واردات نفت هند از ایران ایجاد می شود مگر اینکه یک ابتکار دیپلماتیک در مورد مساله ایران اتفاق بیافتد.

مشکل پرداخت

در حالی که سفر کلینتون به هند به سفر هیاتی اقتصادی از ایران که در جستجوی موقعیت های تجاری در روابط تهران – دهلی نو هستند، همزمان شده است، تحریم ها همچنان دردسر های زیادی را برای پرداخت پول منابع انرژی وارداتی از ایران ایجاد می کنند. اکنون ترکیبی از پرداخت با روپیه و پرداخت از طریق کشور ثالث یعنی ترکیه بین ایران و هند انجام می شود اما با توجه به تحریم های جدید گزینه کشور ثالث دیگر عملی نخواهد بود و پرداخت با روپیه نیز تنها 45 درصد هزینه 11 میلیارد دلاری واردات نفت هند از ایران را شامل می شود. گفتنی است در سیستم پرداخت با روپیه نیز مساله مالیات برای پالایشگاه ها هزینه زیادی دارد و به این ترتیب واردات نفت از ایران را گران تر می کند.

معافیت مالیاتی

دولت هند در بودجه سال 2013 – 2012 ، برای پرداخت هایی با روپیه که از طریق یک شرکت خارجی در بخش نفت دریافت می شود، معافیت مالیاتی در نظر گرفته است. اما پیش از اینکه شرکتی بتواند از معافیت مالیاتی بهره مند شود باید شرایط ویژه ای داشته باشد.

اما هدف کلینتون در کاهش منابع وارداتی نفت هند از ایران در حالی محقق شده که هنوز اخباری از روند مذاکرات هیات اقتصادی ایران در دهلی نو منتشر نشده است. مقامات آمریکایی در ماه های گذشته بارها به هند سفر کرده اند و با وجود نشانه های مثبت باز هم سفر های دیگری از سوی دیگر مقامات آمریکا انجام خواهد شد تا از پیشرفت هند در کاهش واردات نفت از ایران اطمینان حاصل شود.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 


نظر شما :