انتخابات مهم‌ترین بخش از اصلاحات وعده داده شده اسد

امید سوری‌ها زنده می‌شود؟

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۲۱:۴۰ کد : ۱۹۰۰۹۱۲ اخبار اصلی
بیش از 7 هزار نفر برای تصحاب 250 کرسی پارلمان سوریه رقابت می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود این انتخابات بتواند تا اندازه‌ای جایگاه متزلزل سوریه که در یک سال گذشته به واسطه وجود بحران‌های داخلی به وجود آمده است، بهبود ببخشد.
امید سوری‌ها زنده می‌شود؟
دیپلماسی ایرانی: اگر اروپایی‌ها پای صندوق‌های رای رفته‌اند تا در فرانسه، یونان، ارمنستان و صربستان به نامزدهای انتخاباتی خود رای دهند تا آینده سرنوشت کشورشان را تعیین کنند، در همسایگی آنها در سوریه بحران‌زده نیز مردم پای صندوق‌های رای می‌روند تا شاید بتوانند با استفاده از شیوه‌های دموکراتیک حداقل تا اندازه‌ای از بحران پیش آمده در کشورشان بکاهند.

به گزارش روزنامه لبنانی دیلی استار، بیش از 7 هزار نفر برای تصحاب 250 کرسی پارلمان سوریه رقابت می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود این انتخابات بتواند تا اندازه‌ای جایگاه متزلزل سوریه که در یک سال گذشته به واسطه وجود بحران‌های داخلی به وجود آمده است، بهبود ببخشد.

فضای چند قطبی در سوریه از سال گذشته آغاز شده است اما تنش‌های داخلی و وجود فشار خارجی از یک سو و شکل گرفتن جریان مخالف حکومت در خارج از سوریه از سوی دیگر باعث شده تا این کشور نتواند تبلور حضور فضای چند قطبی در عرصه سیاسی کشور را احساس کند.

اگر چه شهروندان سوریه همچنان نمی‌توانند به راحتی درباره نامزد مورد تایید خود تصمیم بگیرند و فرد مورد تایید خود را به پارلمان بفرستند اما با این حال انتظار می‌رود که این انتخابات آزادتر از همیشه برگزار شود و به رغم نظارت کامل حکومت بر آن شاهد تفاوت‌هایی میان این انتخابات با انتخابات گذشته سوریه باشیم.

یک نظر کلی به آن‌چه در روی زمین در سوریه می‌گذرد، نشان می‌دهد که به دلیل وضعیت استثنایی سیاسی سوریه و فشارهایی که از این ناحیه وجود دارد، کنترل انتخابات توسط حکومت کمتر از همیشه است. حکومت سوریه مدت‌ها است که وعده برگزاری این انتخابات را داده بود و آن را در راستای اصلاحات سیاسی اسد می‌دانست.

این انتخابات از ناحیه دیگری نیز برای حکومت سوریه بسیار بااهمیت است؛ این انتخابات در فضایی برگزار می‌شود که طرح عنان که در آن وعده توقف کامل خشونت‌ها داده شده بود، سایه انداخته است. اگر چه آتش‌بسی که انتظار آن می‌رفت هنوز اعمال نشده است و خشونت‌ها همچنان ادامه دارند و هر روز تلفات تازه‌ای را در سوریه شاهدیم.

بشار اسد، هم‌زمان با روز انتخابات دستور آزادی 275 نفر که در طول تظاهرات اعتراضی یک سال گذشته دستگیر شده‌اند را داده است اما همچنان به دلیل ادامه خشونت‌ها در سوریه موج دستگیری‌ها ادامه دارد. در عین حال هم حکومت و هم مخالفان این واقعیت را خوب می‌دانند که اوضاع بحرانی است و هر چه بر طبل خشونت بکوبند بیش از همه خودشان متضرر خواهند شد و وضعیت اضطراری حاکم بر کشور اوضاع را به جاهای باریک‌تر خواهد کشاند.

اگر چه برخی معتقدند که کار از برگزاری انتخابات توسط حکومت گذشته و کشور همانند یک فنر فشرده شده، در وضعیت بسیار حساسی قرار دارد و هر آن بیم آن می‌رود که اوضاع از کنترل خارج شده و راهی غیر قابل بازگشت را بپیماید اما با این حال بسیاری نیز معتقدند که در بسیاری از موارد باید همچنان با حکومت مماشات کرد تا کشور از وضعیت موجود عبور کند و اصلاحات به ثمر بنشیند. برای همین شاهدیم که بسیاری از مخالفان حکومت اسد پذیرفته‌اند که به نوعی این انتخابات را به رسمیت بشناسند و فرصتی مجدد به حکومت دهند. برای همین در بسیاری از پوسترهای تبلیغاتی شاهدیم که برخی نامزدها صحبت از پایان دادن به وضعیت مضحک حاکم بر کشور و پایان یافتن بحران از طریق شرکت در انتخابات کرده‌اند.

با این حال المان‌هایی نیز وجود دارند که مخالفان حکومت اسد تلاش می‌کنند با استناد به آنها انتخابات سوریه را ناکام بگذارند. گروه‌های مخالف خارج از کشور تلاش بسیاری می‌کنند که انتخابات را بایکوت کرده و آن را بی‌اهمیت جلوه دهند در حالی که بسیاری از افراد حتی کسانی که مخالف اسد هستند در پاسخ به این حرکت آنها می‌گویند که این جزئی از اصلاحاتی است که اسد وعده آن را داده بوده و نباید این روند را مخدوش کرد. در مقابل آنها پاسخ می‌دهند که اصلاحات در سوریه به پایان راه خود رسیده و به دلیل خشونت‌هایی که شده و همچنان هم ادامه دارد، نمی‌توان انتظار تغییرات گسترده داشت. آنها حتی می‌گویند به احترام خون کسانی که در طول 13 ماه گذشته در خشونت‌‌ها جان خود را از دست داده‌اند نباید در انتخابات شرکت کرد تا مشروعیتی به حکومت داده شود و عاملان این کشتار فراموش شوند. اما آنها در پاسخ می‌گویند، کسی حقیقت را پنهان نمی‌کند، این درست است که خشونت‌ها جان بسیاری را گرفته است اما نباید فراموش کرد که اگر اصلاحات به درستی پیش نرود و ناکام بماند روزهای سختی در انتظار سوریه خواهد بود که آن‌گاه حسرت خواهیم خورد که چرا به اصلاحات تن ندادیم تا کشور به این وضعیت بغرنج نرسد. اشاره آنها به نگرانی شدیدی است که در سراسر سوریه از وقوع جنگ داخلی ایجاد شده است. به اعتقاد آنها اصلاحات اسد بسیار بهتر و کارسازتر از آن است که کشور وارد جنگ داخلی شود و بخواهد تغییر را بدین ترتیب تجربه کند.

به هر حال در خیابان‌های دمشق که قدم می‌زنید وضعیت متفاوتی را احساس می‌کنید. در سراسر شهر پوسترهای تبلیغاتی نامزدها نصب شده که از چشم بسیاری از افراد خیره شده در عکس می‌توان دریافت که امید به مجلسی اصلاح‌ طلب وجود دارد. یکی از نامزدهای انتخاباتی می‌گوید: «باید از این مرحله به سرعت عبور کرد قبل از آن که دیگر توانایی برای عبور نباشد.»

انتخابات سوریه ممکن است آخرین بخش از کتاب اصلاحات وعده داده شده اسد باشد که به هر نحوی قطعا صفحه‌ جدیدی در عرصه سیاسی سوریه خواهد گشود.

 

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی


نظر شما :