5 کشوری که نفت ایران را می خرند

۳۰ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۳:۲۵ کد : ۱۸۹۸۱۲۴ سرخط اخبار
روزنامه کریستین ساینس مانیتور نوشت: ایران سومین صادرکننده بزرگ نفت خام در جهان پس از عربستان و روسیه است. اقتصاد این کشور به شدت وابسته به صادرات نفت است. تحریم‌های اخیر غرب صنعت نفت ایران را با امید به تحت فشار گذاشتن ایران برای پاسخ به نگرانی‌های بین‌المللی درباره برنامه‌ی هسته‌یی هدف گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این روزنامه در گزارشی با عنوان " کدام تحریم؟ پنج کشور بزرگ نفت ایران را می‌خرند" با اشاره به این موضوع افزود:‌ در هر حال تاثیر تحریم‌های ایران در صورتی که مشتریان بزرگ ایران همچنان به خرید نفت ادامه دهند یا حتی واردات‌شان را افزایش دهند، ممکن است محدود باشد.

طبق محاسبات انجام گرفته در ژوئن ‌٢٠١١ پنج وارد کننده بزرگ نفت ایران کشورهای زیر هستند:

‌١- چین: چین ‌٢٢ درصد صادرات نفت ایران را در نیمه اول سال گذشته خریداری کرده و به این ترتیب به بزرگترین وارد کننده نفت ایران تبدیل شده است.

در حالی‌که دیگر کشورها از جمله ایتالیا و انگلیس میزان تبادلات‌شان را کاهش دادند، طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، چین واردات نفت از ایران را افزایش داده است. صادرات نفت خام ایران و دیگر محصولات نفتی این کشور به چین در کل نزدیک به ‌٥٤٠ هزار بشکه در روز در سال گذشته بوده است که در مقایسه با ‌٤٢٦ هزار بشکه در روز که سال پیش از آن آنجام شد، افزایش داشته است.

‌٢- هند: هند از ژانویه تا ژوئن ‌٢٠١١ حدود ‌١٣ درصد از صادرات نفت ایران را خریداری کرد. در پایان آن دوره، هند واردات را تا متوسط ‌٣٤٠ هزار بشکه در روز افزایش داده و به دومین وارد کننده بزرگ نفت ایران تبدیل شد. هند در ماه ژانویه به بزرگ‌ترین واردکننده نفت ایران تبدیل شد. این کشور ‌٢/٢ میلیون تن نفت خام ایران را خریداری کرد که بنا به اعلام وال استریت ژورنال نزدیک به ‌٥٥٠ هزار شبکه در روز بوده است.

‌٣- ژاپن: ژاپن ‌١٤ درصد صادرات نفت ایران را بین ژانویه و ژوئن ‌٢٠١١ خریداری کرد که یک درصد بیش از هند است که جایگاه دوم را در اختیار دارد، اما واردات در نیمه دوم آن دوره بر اساس گزارش رویترز، به ‌٢٥١ هزار بشکه کاهش داشت و این باعث شد به جایگاه سوم نزول کند.

ژاپن بر اساس گزارش بلومبرگ واردات از ایران را نزدیک به ‌٤٠ درصد از سال ‌٢٠٠٧ تاکنون کاهش داده است.

با این حال با وجود ترغیب آمریکا حاضر نیست این واردات ا به طور کامل قطع کند. ژاپن اخیرا آمریکا را برای معافیت از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران تحت فشار قرار داد.

‌٤- کره جنوبی: کره جنوبی ‌١٠ درصد صادرات ایران بین ژانویه و ژوئن ‌٢٠١١ را به خود اختصاص داده چهارمین وارد کننده بزرگ با میانگین ‌٢٤٤ هزار بشکه در روز تبدیل شد.

کره‌ی جنوبی که متحد بلند مدت آمریکا است تحت فشار دولت برای کاهش واردات از ایران قرار داشته است. بر اساس گزارش بلومبرگ اوایل سال جاری آمریکا دو مقام عالی رتبه را به کره‌ی جنوبی فرستاد تا سئول را به کاهش وابستگی به نفت ایران متقاعد کند.

‌٥- ترکیه: ترکیه هفت درصد صادرات نفت ایران را بین ژانویه و ژوئن ‌٢٠١١ به خود اختصاص داد و درست بعد از ایتالیا قرار داشت اما در سه ماهه دوم ‌٢٠١١ ، ترکیه نزدیک به ‌٢١٧ هزار بشکه نفت را در روز از ایران وارد کرد و بر اساس گزار ش رویترز به پنجمین وارد کننده بزرگ نفت ایران تبدیل شد. ترکیه همچنان مشتری وفادار نفت ایران است و احتمالا به این دلیل یکی از وابسته‌ترین کشورها به نفت ایران است.

گاردین گزارش می‌کند که بیش از ‌٥٠ درصد نفت وارداتی ترکیه از طریق ایران تامین می‌شود.

مقامات نفتی ترکیه از آمریکا خواسته‌اند خسارت هزینه دور شدن از واردات نفت ایران را بررسی کند با این حال ترکیه پس از بررسی نفت عربستان به عنوان جایگزین نفت ایران اعلام کرد که واردات از ایران را متوقف نخواهد کرد.



( ۴۹ )

نظر شما :