اهداف سفر هیئت حزب الله به روسیه چیست؟

۲۸ مهر ۱۳۹۰ | ۱۸:۲۹ کد : ۱۷۱۸۸ اخبار اصلی
قاسم هاشم، نماینده حزب الله در پارلمان لبنان این سفر را سفری عادی و طبیعی توصیف کرده و گفته است که در سایه تحولات منطقه حزب الله اقدام به انجام آن کرده ‌است.
اهداف سفر هیئت حزب الله به روسیه چیست؟

دیپلماسی ایرانی: گروهی از نمایندگان حزب الله روز  چهارشنبه راهی مسکو شدند تا با مقام‌های روسی درباره تحولات اخیر منطقه و دیگر مسائل فی مابین به بحث و تبادل نظر بپردازند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، قاسم هاشم، نماینده حزب الله در پارلمان لبنان که با این پایگاه خبری گفت‌وگو داشته، این سفر را سفری عادی و طبیعی توصیف کرده و گفته است که در سایه تحولات منطقه حزب الله اقدام به انجام آن کرده ‌است. وی گفت: «ما باید تماس‌های تازه‌ای در روزها و ماه‌های آینده در سایه تحولات جاری داشته باشیم تا بتوانیم مواضع صحیحی اتخاذ کنیم به ویژه که شاهدیم روسیه در ماه‌های اخیر نقش تازه‌ای را در منطقه بر عهده داشته و فعالیت‌های جدیدی را آغاز کرده است و طبیعی است که با توجه به رویکرد آن به تحولات سوریه و آنچه در این کشور می‌گذرد ما نیز به آن کشور توجه کنیم.»

وی تاکید کرد، روسیه نقشی متفاوت با سال‌های گذشته را در منطقه آغاز کرده است و طبیعی است که فراکسیون اثرگذاری که نقطه ثقل پارلمان لبنان محسوب می‌شود به ویژه فراکسیون حزب الله اهمیت ویژه‌ای به این تحرکات بدهد چرا که بیش از همه مورد هدف است و هر گونه اتفاقی که حزب الله را هدف قرار دهد بر لبنان و کل منطقه تاثیر خواهد گذاشت. ما باید مواضع روشنی اتخاذ کنیم که منطبق با تحولات روز دنیا باشد و این مواضع باید با آگاهی از مواضع کشورهایی نظیر روسیه و با توجه به نقشی که کاخ سفید در منطقه و جامعه جهانی ایفا می‌کند، اتخاذ شود.

هاشم همچنین گفت: «برای رسیدن به این هدف تماس با کشورهای اثرگذار منطقه لازم است تا بتوان ضمن تبادل آرا آگاهی‌های لازم را نیز به دست آورد. چرا که ما خوب می‌دانیم که همواره مورد هدف کشورهای متخاصم و دشمن هستیم و اخیرا به ویژه پس از تحولاتی که در دو دهه اخیر منطقه گذشته و پس از آن که امریکا تحکم‌آمیز تلاش کرده است که خود را تنها قطب سیاسی جهانی کند، شاهد تحولاتی در مواضع روسیه و چین و برخی از کشورهای منطقه امریکای لاتین بودیم که ضروری است این تحولات را به دقت پیگیری کرده تا آخرین دستاوردهای سیاسی را دریابیم.»

وی در پاسخ به این پرسش ایلاف که تحولات جامعه عربی تا چه اندازه بر این سفر سایه انداخته و چقدر می‌تواند فرصت های جدید سیاسی ایجاد کند نیز گفت: «بی‌شک از کنار تحولاتی که منطقه شاهد آن است نمی‌توان به راحتی گذشت و طبیعی است که سهمی در جایگاهی که مواضع ما را تقویت می‌کند، داشته باشیم. همان طور که دیدید ما در روزهای اخیر از مواضع روسیه در قبال تحولات منطقه به ویژه سوریه و راهی که در ارتباط با قضایای ملی و عربی به طور کلی پیموده است، استقبال کردیم.»

وی در ادامه افزود: «بسیار روشن است که رویکرد سیاسی جدیدی در برابر تصمیم‌گیری‌های منطقه وجود دارد، هماهنگی این سیاست‌ها و حمایت از مواضعی که به معادلات سیاسی جدید مطلوب منجر شود برای ما بسیار حائز اهمیت است. توجه به روسیه یا چین یا حتی برزیل برای مواجهه با امریکایی‌ها که تنها به فکر مصالح خودشان نه فقط در لبنان بلکه به طور کلی در کل منطقه هستند، امری طبیعی است.»

هاشم در پاسخ به این سوال که آیا روسیه به جمع کشورهایی که به دنبال تعدیل موازنه‌های سیاسی هستند، خواهد پیوست یا خیر گفت: «موضوع پیوستن نیست. روسیه موضعی می‌گیرد و این موضع اخیرش برای بسیاری تازگی داشت. در دوران اتحاد جماهیر شوروی روسیه جزء آن دسته از کشورهایی بود که سال‌ها با امریکا رویارویی داشتند. امروز نیز طبیعی است پس از مواضعی که اخیرا اتخاذ کرده به دنبال کشورهایی باشد که با آن همراه شوند و از آن در سیاست‌های مواجهه با امریکا و اهدافش حمایت کنند.»

هاشم در پاسخ به این سوال ایلاف که آیا سفر هیئت حزب الله به روسیه را می‌توان به نوعی قدردانی از مواضع اخیرش در قبال سوریه که هم‌پیمان ایران و حزب الله هستند، برشمرد، گفت: «این مساله قطعا بخشی از سفر ما به روسیه است و می‌تواند مکمل مرحله‌ای باشد که روسیه در گذشته آغاز کرده است. ما از مواضع روسیه تشکر می‌کنیم و قطعا این مواضع انعکاس ایجابی در روابط با آن خواهد داشت و در چارچوب این سیاست‌ها قابل تعریف است.»

وی سپس می‌گوید: «من معقتد نیستم که روسیه در گذشته از محور مقاومت دور بوده است. شاید موقعیت‌های پیش آمده آن را تحت فشار قرار داده باشد اما این بدان معنا نیست که روسیه از ما دور شده است. از این رو بسیار طبیعی است که مسکو روابط حسنه‌ای با نیروهای مقاومت به ویژه در لبنان و منطقه داشته باشد. این هم طبیعی است که حزب الله آمادگی داشته باشد که روابط دو جانبه خود را با روسیه گسترش دهد. ما به هیچ وجه روابط متشنجی با روسیه نداشته‌ایم و این سفر در راستای تقویت این روابط در مراحل آینده خواهد بود.»    

( ۱ )

نظر شما :