عربستان بهتر است از در دوستی با ایران در آید

۲۶ مهر ۱۳۹۰ | ۲۲:۳۶ کد : ۱۷۱۱۸ اخبار اصلی
سناریوی تازه‌ای که ایالات متحده امریکا علیه ایران طراحی کرده حتی رسانه‌های عربستان را نیز به تعجب وا داشته است. آنها این سناریو را طراحی عجیب و غریبی توصیف می‌کنند که به اعتقادشان در صورت اثبات آن می‌تواند قدرت‌های برتر خاورمیانه یعنی ایران و عربستان را رو در رو هم قرار دهد.
عربستان بهتر است از در دوستی با ایران در آید
دیپلماسی ایرانی: سناریوی تازه‌ای که ایالات متحده امریکا علیه ایران طراحی کرده حتی رسانه‌های عربستان را نیز به تعجب وا داشته است. آنها این سناریو را طراحی عجیب و غریبی توصیف می‌کنند که به اعتقادشان در صورت اثبات آن می‌تواند قدرت‌های برتر خاورمیانه یعنی ایران و عربستان را رو در رو هم قرار دهد. آنها نیز مانند افکار عمومی جهان و رسانه‌های مختلف جهانی به دنبال کشف ابعاد تازه‌ای از این سناریو هستند و می‌گویند در صورتی که واقعیت‌های این حادثه کشف نشود نه می‌توان به آن نگاهی خوش‌بینانه داشت و نه می‌توان سیاستی منطبق با آن طراحی و پیش گرفت.

روزنامه الحیات، چاپ لندن در یادداشتی به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: به تازگی امریکا اتهامی را به ایران زده که بر اساس آن تهران قصد داشته است با حمایت از کارتل‌های مواد مخدر در مکزیک عادل جبیر، سفیر عربستان در امریکا را ترور کند. ایران از زمان شاه تا کنون رقیبی سرسخت برای تمامی کشورهای منطقه به ویژه عربستان سعودی بوده است. اکنون نیز نظام اسلامی حاکم در ایران رقیبی سرسخت برای نظام پادشاهی عربستان محسوب می‌شود. آنچه امریکا می‌گوید بدین معنا است که اتفاقی در شرف وقوع بوده است که بر اساس آن سفیر یک کشور متحد امریکا بنا بوده در واشنگتن توسط دشمن و رقیب مشترک دو طرف ترور شود.

در ادامه این یادداشت آمده است: امریکایی‌ها دریافته‌اند که بدین ترتیب درگیری که در خاورمیانه با آن دست به گریبان هستند و سال‌ها تلاش کرده‌اند به خاک‌شان نرسد، می‌رفته است که به خاک کشورشان منتقل شود با این تفاوت که چیزی از لحاظ جنجال سیاسی در حد و ابعاد سپتامبر سیاه رخ می‌دهد ولی دیگر امریکا نمی‌تواند مشابه همان سناریو را در خاک خود تکرار کند. امریکایی‌ها اکنون احساس می‌کنند، معادله‌ای که سال‌ها است بر خاورمیانه تحمیل کرده‌اند، مورد تهدید جدی واقع شده است.

نویسنده روزنامه الحیات سپس در این جا به روابط ایران و مغرب اشاره‌ می‌کند و می‌نویسد: هنگامی که مغرب اعلام کرد، قصد دارد روابط دیپلماتیک خود را به طور کامل با ایران قطع کند، بسیاری این گونه برداشت کردند که حکومت مغرب از نفوذ روزافزون ایران در خاک خود به شدت احساس نگرانی کرده و می‌خواهد مغرب اسلامی را از نفوذ سریع ایران در امان نگه دارد. در آن موقع رباط به بهانه رد هر گونه دخالت در امور داخلی‌اش روابط خود را با تهران به طور کامل قطع کرد و تا کنون نیز این روابط برقرار نشده است. اما آیا عربستان نیز می‌تواند مشابه چنین رویکردی را در قبال همسایه شمالی خود اتخاذ کند. همسایه‌ای که در حساس‌ترین نقطه جغرافیایی خاورمیانه واقع شده و نبض اقتصادی دنیا را در اختیار دارد؟

نویسنده این یادداشت سپس تاکید می‌کند، در این شکی نیست که طرحی که امریکا علیه ایران کشیده است، شبیه توطئه‌ای است برای بهره‌برداری از وضعیت فعلی روابط ریاض – تهران تا با بهره‌برداری از فاصله‌ای که در روابط دو کشور رخ داده است، عربستان را از ایران بترساند و بیش از پیش عربستان را به طرف خود بکشد. به ویژه این که ایران از وضعیت بهار عربی که در حال حاضر در منطقه رخ داده، در حال بهره‌برداری کامل است و این مساله می‌تواند ایران و عربستان را در نهایت به یکدیگر نزدیک کرده و کار را برای امریکا بیش از پیش سخت کند.

در پایان این یادداشت آمده است: کشورهای عربی همواره تلاش کرده‌اند، ایران را در کنار خود حفظ کنند. ایران کشور بزرگ منطقه‌ای است که مزیت برخورداری از اکثریتی شیعه در مقابل اکثریت سنی جهان عرب، باعث شده تا پایتخت‌های عربی همواره تلاش کنند تا روابط غیرخصمانه‌ای با آن داشته باشند. کشورهای عربی همواره از این که درگیری و فتنه طایفه‌ای و مذهبی در منطقه در بگیرد نگران بوده‌ و واقف بوده‌اند که سیاست‌های ایران می‌تواند تاثیری مستقیم بر چنین وضعیتی بگذارد. نه ایران می‌تواند در کنار کشورهای عربی زندگی کند که همواره فکر تسلط بر آنها را داشته باشد و نه کشورهای عربی می‌توانند، به فکر حذف ایران از معادلات منطقه باشند. بنابراین در حالی که کشورهای دنیا برای حفظ و تقویت جایگاه خود به سمت ائتلاف و اتحاد و انعقاد پیمان‌های استراتژیک حرکت می‌کنند، ایران و کشورهای عربی نیز بهتر است چنین رویکردی اتخاذ کرده و برای حفظ ثبات و استقرار منطقه به فکر انعقاد پیمان‌های استراتژیک باشند.

 

نظر شما :