وقتی ایران و ونزوئلا خواب را بر امریکا حرام می‌کنند

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۵:۳۳ کد : ۱۲۸۸۷ اخبار اصلی
بر اساس توافق دو طرف، ایران یک پایگاه موشکی در خاک ونزوئلا راه‌اندازی می‌کند و پیش‌بینی می‌شود ایران بتواند در این پایگاه شهاب 3 اس، (با برد میانگین 1300 تا 1500 کیلومتر)، اسکاد – بی‌اس (با برد 285 تا 330 کیلومتر) و اسکاد سی‌اس (با برد 300، 500 و 700 کیلومتر) مستقر کند
وقتی ایران و ونزوئلا خواب را بر امریکا حرام می‌کنند

دیپلماسی ایرانی: موقعیتی در مرزهای جنوبی ایالات متحده به وجود آمده که می‌تواند ظرفیت لازم برای ایجاد یک بحران موشکی بزرگ را برای باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده رقم بزند.

این تحلیلی است که سایت دی ‌ولت، بر اساس یک پروژه توافق شده میان هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا با محمود احمدی ‌نژاد، رئیس جمهوری ایران که در اکتبر 2010 در تهران حاصل شده، ارائه داده است. بر اساس توافق دو طرف، ایران یک پایگاه موشکی در خاک ونزوئلا راه‌اندازی می‌کند و پیش‌بینی می‌شود ایران بتواند در این پایگاه شهاب 3 اس، (با برد میانگین 1300 تا 1500 کیلومتر)، اسکاد – بی‌اس (با برد 285 تا 330 کیلومتر) و اسکاد سی‌اس (با برد 300، 500 و 700 کیلومتر) مستقر کند.

باید توجه داشت که ونزوئلا در حدود دو هزار کیلومتر مرز زمینی با ایالت فلوریدا در ایالات متحده دارد و به ادعای موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، ایران توانسته گام‌های بلند و محکمی را برای تولید فضای موشکی گسترده‌ بالستیک که آشکارا توانایی حمل کلاهک‌های هسته‌ای داشته باشد، بردارد.

دی ولت در ادامه گزارشش مدعی می‌شود که ایران توانسته در شهرها و مناطق غربی نفوذ کرده و از طریق ونزوئلا امنیت آن مناطق را با ساخت پایگاه‌های موشکی به خطر بیندازد. یعنی در سواحل شهری موسوم به "پاراگوانا پنینسوالا" که نزدیک به 75 مایل با کلمبیا فاصله دارد. بدین ترتیب ایرانی‌ها توانسته‌اند یکی از بزرگترین پروژه‌های نظامی خود را به کمک متخصصان نظامی و موشک‌ها و سربازان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با همراهی نیروهای نظامی ونزوئلا که می‌کوشند تکنیک‌های نظامی را از ایرانی‌ها بیاموزند، به اجرا در آورند.

هنگامی که در پاییز گذشته قرارداد ساخت چنین پایگاهی میان ایران و ونزوئلا امضا شد، موسسه هودسون یادآور شد که امضای این توافق‌نامه با نشست لیسبون که در روزهای 19 و 20 نوامبر 2010 برگزار شد و تلاش می‌کرد طی آن برای ایجاد سامانه‌ای موشکی به کمک ناتو و متحدان اروپایی‌اش در برابر حملات موشکی احتمالی از سوی خاورمیانه (از جمله ایران) به توافق برسد، هم‌زمان شده است. موسسه هودسون همچنین یادآوری می‌کرد که ایران تلاش دارد در قاره امریکای جنوبی موقعیت استراتژیکی برای خود رقم بزند تا زنگ هشدار آرامی را برای ایالات متحده به صدا در آورد.

این نقشه در حال حاضر عملی شده است. به ادعای دی ولت، مهندسان قرارگاه خاتم الانبیاء در هیئتی به ریاست یکی از فرماندهان ارشد نیروی هوایی سپاه در ماه فوریه از پاراگوانا بازدید کردند. آنها در بازدید خود به مقامات ونزوئولایی یادآور شدند که این پروژه زمانی تکمیل خواهد شد که این پایگاه به نیروهای گارد ضربتی، پناهگاه‌های زیر زمینی، سربازخانه، برج‌های مراقبت و سیلوهای زیر زمینی ویژه پرتاب راکت‌های 20 متری مجهز شود. سرمایه‌ لازم برای این پروژه تامین خواهد شد و ایران گفته است که پیش‌پرداخت آن را نقدا پرداخته کرده است.

بر اساس این توافق‌نامه موشکی، در صورت وقوع هر گونه تهدید نظامی این پایگاه‌ها برای دفع تهدیدهای چندگانه مورد استفاده قرار خواهند گرفت. چاوز در دیدار خود در تهران در سال 2010 توافق کرد که در صورتی که به ایران حمله نظامی شود علیه دشمنان غربی ایران وارد عمل شود و در مقابل ایران نیز موافقت کرد که به ونزوئلا اجازه دهد از این پایگاه‌های موشکی برای رفع نیازهای بین‌المللی‌اش استفاده کند، موضوعی که باعث شده تا خواب را از چشمان رهبران کلمبیا، همسایه ونزوئلا و دیگر کشورهای آن منطقه برباید.

موسسه هودسون همچنین یادآور می‌شود که این بدان معنا است که ایران توانسته تحریم‌های سازمان ملل را گام به گام دور بزند. به ویژه این که این توافق‌نامه دقیقا زمانی امضا شده که روسیه تصمیم گرفت از تحویل سامانه‌های موشکی ضد هوایی اس – 300 به ایران خودداری کند. این سامانه موشکی که تجهیزات نظامی دیگری را نیز ضمیمه خود دارد ارزشی معادل 800 میلیون دلار امریکا داشت و در سال 2007 میان ایران و روسیه امضا شده بود. این سامانه موشکی به دلیل مخالفت روسیه به ایران داده نشد. در حال حاضر روسیه به دنبال مشتری‌های تازه‌ای برای فروش این سامانه‌ است. خبرگزاری نووستی گزارش داده که یکی از این مشتری‌ها می‌تواند ونزوئلا باشد.    


( ۱۷۷ )

نظر شما :

حسین ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۲۱
به نام خدا ونزوئلا همسایه ایالات متحده نیست و حتی یک متر هم مرز زمینی ندارد. البته اگر پورتوریکو رسماً بخشی از ایالات متحده گردد، آنموقع می‌توان گفت که مرز آبی دارند.
آریا ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۲:۲۴
آقا حسین مرز زمینی مهم نیست. مهم اینه که ما یک پایگاه موشکی در ونزوئلا داشته باشیم تا در صورت درگیری با آمریکا خاک این کشور در تیررس موشکای ایرانی باشه.
روح اله ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۴
داشتن یک پایگاه در مجاورت کشور آمریکا خیلی عالیه
محمد ۰۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۱
عالی میشه.قلدر ها رو باید اینجوری تهدید کرد
فرهاد ۲۹ تیر ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۴
ونزوئلا 2200 کیلومتر با نزدیکترین نقطه از خاک آمریکا(میامی) فاصله داره، اون هم از طریق دریا!!! این فاصله با واشنگتن با 3000 کیلومتر میرسه!!! برد شهاب سه 1500 کیلومتره
رضا ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۱:۱۹
عالیه