ایران بهانه خوبی است!

۰۸ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۷:۴۲ کد : ۱۱۴۰۹ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: حسین علایى
گفتاری از دکتر حسین علایی، تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه براى دیپلماسی ایرانی.
ایران بهانه خوبی است!
ژنرال ریموند اودیرنو فرمانده نیروهای امریکایی در عراق که این روزها به مرد پرخبر عرصه سیاسی عراق تبدیل شده در تازه‌ترین اظهار نظر خود اعلام کرد، خروج نیروهای امریکایی از عراق به رفتار جمهوری اسلامی ایران در این کشور بستگی دارد.
 
 وی گفت: "همکاری‌های بغداد با دیگر کشورهای عربی همسایه باید بسیار گسترش یابد تا ایران نتواند تغییرات بزرگی در اوضاع عراق ایجاد کند. در غیر این صورت ایالات متحده امریکا مجبور خواهد شد در خروج نیروهای خود از عراق بر اساس جدول زمان‌بندی شده، تجدید نظر کند."
 
گفتاری از دکتر حسین اعلایی، تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه:
 
تجربه تاریخی نشان داده است که امریکا هر کشوری را اشغال کرده است برای همیشه نیروهای نظامی خود را در آن کشور نگاه داشته است. این نکته حتی در مورد کشورهایی که امریکا اقدام به مداخله نظامی در آنها کرده اما آن کشور را به اشغال هم در نیاورده است، شاهدیم که نیروهای نظامی امریکا باقی مانده‌اند.
 
 نمونه‌های مختلفی برای این مورد وجود دارد به طوری که امریکا در کشورهایی چون ژاپن، آلمان، عربستان، قطر، بحرین و برخی دیگر همچنان دارای پایگاه‌های نظامی است و نیروهای نظامی امریکایی نیز در این کشورها حضور دارند.
 
هرچه ژئوپولوتیک کشوری که توجه امریکا را جلب می‌کند از اهمیت بیشتری برخودار باشد، امریکاییان رغبت کمتری به خروج از آن کشور نشان می‌دهند. در طول تاریخ مشخص شده است که خروج نیروهای نظامی امریکا تنها با اقدام مردم آن کشورها و فشار به امریکا از طریق مقاومت های مردمی یا اقدام نظامی صورت گرفته است.
 
بنابراين می‌توان گفت که امریکا حتی در شرایط یک عراق امن و ایمن این کشور را تخلیه نظامی نخواهد کرد و حدی از نیروهای نظامی خود را در عراق حفظ خواهد کرد.
موافقت نامه ای که امریکا با دولت عراق در مورد خروج از این کشور تا سال 2011 منعقد کرد به معنی خروج سربازان میدانی امریکا از عراق است و نه به مفهوم خروج مستشاران، کارشناسان فنی و نیروهایی که تحت عنوان آموزش ارتش عراق قرار است در این کشور باقی بمانند.
 
در همان زمانی هم که امریکا اعلام نیروهای کشورش خاک عراق را تا سال 2011 تخلیه می‌کنند، با تفسیر و تاکید امریکاییان مشخص شد که حدود 40 هزار نیروی امریکایی در عراق باقی خواهند ماند.
 
ارتباط ایران با ادامه حضور نیروهای امریکایی
 
مساله مهم این است که کشورهایی چون امریکا برای تداوم بقاء در کشور مورد نظر همواره نیاز به این دارند که دلایلی را اعلام کند. در شرایط عادی دلایل آموزشی، لجستیکی و مستشاری را عنوان می‌کنند و در شرایطی که مساله امنیت همچنان موضوع اصلی است به طور معمول مداخلات کشورهای رقیب یا کشورهایی را که با کشور تحت اشغال دارای مسائل تاریخی هستند را مطرح می‌سازند.
 
طبیعی است که با توجه به اختلافات تاریخی میان ایران و عراق و وجود یک جنگ هشت ساله در سوابق ارتباطی این دو کشور، بهترین گزینه برای طرح لزوم ادامه حضور میزانی از نیروهای امریکایی در عراق، مساله ایران است.
حسین علایى

نویسنده خبر


نظر شما :