نشست بى نتيجه ۱+۵ زیر برج ایفل

۱۲ آذر ۱۳۸۶ | ۲۱:۱۵ کد : ۱۱۳۲ اقتصاد و انرژی
پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به همراه آلمان اول دسامبر سال جارى در پاریس گردهم آمدند تا در مورد دور جدید تحریمهای اقتصادی ایران تصمیم گیری کنند.
نشست  بى نتيجه ۱+۵ زیر برج ایفل

قرار بود جلسه مذکوردرهفته آخرماه نوامبربرگزار شود تا در صورت ضرورت جلسات بعدی آن پیش از جلسه پایانی شورای امنیت در سال 2007 میلادی تشکیل شود و تمام اعضا قبل از این جلسه به یک نتیجه نهایی رسیده باشند ولی مخالفت چین برای حضور در این جلسه سبب شد تا این گردهم آیی به تعویق بیافتد.

 

البته دلیل دیگری نیز برای این تعویق وجود داشت و آن هم موکول کردن جلسه به زمانی پس از مشخص شدن نتیجه مذاکرات ایران با نماینده اروپا است.  

 

به نظر می رسد تلاشهای اروپا و آمریکا برای همراه کردن چین در موردبرنامه هسته ای ایران تا حد زیادی به نتیجه رسیده  و چین موافقت کرده است تا در جلسه اول دسامبر پاریس شرکت کند. اروپایی های شرکت کننده در اجلاس برخورد چین دراین مذاکره را خوب ارزیابی کردند واعلام نمودند چین در راستای اهداف اروپا حرکت خودهد کرد. 

 

در ماههای اخیراروپایی ها  قراردادهای بزرگی با چین منعقد کردند و آمریکا نیزحجم تعاملات اقتصادی خود را با این کشور آسیایی گسترش داد.

 

آنها بارها از چین خواستند تا نقش پررنگ تری در حل مشکلات جهانی به خصوص مساله هسته ای ایران داشته باشد و برای متقاعد کردن چین به پذیرش این نقش و همراهی باجهان ازانگیزه های اقتصادی استفاده کردند.

 

دراین میان گزارشهایی در مورد اصرارهای روسیه در مورد عدم ضرورت افزایش تحریمهای اقتصادی و موفقیت آمیز بودن تلاشهای ایران برای همراهی و همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی  و اختلافهای این کشوربا آمریکا در مورد مسایل مختلف از قبیل حوزه های نفتی دریای شمال و سامانه های دفاع  موشکی آمریکا دراروپای شرقی ارایه شد.

 

همین مساله سبب شد تا عدم حضور نماینده روسیه در این جلسه برای همگان از اهمیت بیشتری برخوردار باشد. نماینده روسیه اعلام کرده بود دراثر بارش برف شدید و بد بودن هوا نتوانسته است در این جلسه حضور پیدا کند وهمین مساله سبب شد تا تصمیم نهایی دراین جلسه اتخاذ نشود.

 

بسیاری حضورنیافتن روسیه دراین جلسه را نشانه ای ازهمکاری این کشوربا ایران و حمایت روسیه از برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان می دانند.

 

برخی نیز براین باورند که روسیه و چین هنوزبا سیاستهای جامعه جهانی مخالف هستند زیرا عدم حضور هریک از آنها مانع به نتیجه رسیدن اجلاس می شود. به هر حال دلیل این عدم حضورهر چه باشد برای ایرانیان یک نشانه مثبت از طرف یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان بود که می توانست آنها را به نتیجه بخش بودن دیپلماسی خود با جهان امیدوارتر کند.

 

به هرحال با وجود همه این نظرات تمام اعضای شورای امنیت درکنارآلمان بدون حضور روسیه روز گذشته  وارد پاریس شدند و درمورد تحریمهای بیشتراقتصادی ایران به بحث و گفتگو نشستند.

 

در این جلسه نماینده خاویر سولانا نماینده اروپا درمذاکرات هسته ای با ایران نیز حضور داشت و گزارش مذاکره جمعه شب سولانا با سعید لاریجانی را به همراه داشت.

 

سولانا که در روز جمعه مذاکرات خود را با سعید جلیلی در لندن به پایان رسانده است در این جلسه گزارش مذاکرات پنج ساعته خود با جلیلی را به پاریس فرستاد تا براساس پیشرفتهایی که در طی مذاکرات ایران و اروپا حاصل شده است تصمیم نهایی اتخاذ شود.

 

در مورد نتایج این جلسه پنج ساعته در لندن نظرات مختلفی اعلام شده است. سعید جلیلی نماینده ایران، این مذاکرات را خوب توصیف کرد و از روند آن ابراز خوشنودی نمود ولی سولانا در پایان این مذاکره پنج ساعته که پشت درهای بسته انجام شده بود به خبرنگاران گفت:"این مذاکرات نتیجه مطلوب ما را به همراه نداشت." وی افزود:"این مذاکرات ما را نا امید کرد."

 

این آخرین دورمذاکرات سولانا با ایران برای متقاعد کردن تهران به تعلیق فعالیتهای هسته ای این کشور بود که به نتیجه نرسید و ایران تاکید کرد حاضر به نادیده گرفتن حق مسلم خود نیست.

 

سولانا در پایان مذاکرات اعلام کرد ارتباط وی با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به صورت تلفنی ادامه دارد و در صورت ضرورت ملاقاتی انجام می شود ولی ایران تاکید کرد که باید مذاکرات ادامه یابد.

 

انتظار می رفت دراین دورازجلسات گروه پنج به اضافه طرح جدید تحریمهای اقتصادی سازمان ملل علیه ایران تایید شود ولی عدم حضور روسیه مانع از تحقق این پیش بینی شد.

 

قراربراین بود در تحریمهای جدید طرح تحریم سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز ایران عنوان شود که درصورت تصویب این طرح نبض اقتصاد ایران فشاری بزرگ را تجربه خواهد کرد.

 

اگرچه نیکولاس برنزنماینده آمریکا دراین اجلاس در پایان آن اعلام کرد تمام اعضای ثابت شورای امنیت در مورد ایران با یکدیگرهم صدا هستند.

 

در شرایطی بحث بر سر تشدید تحریمهای اقتصادی ایران انجام شد که محمد البرادعی دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش ماه گذشته خود درمورد اینکه تحریمهای اقتصادی شدیدترعلیه ایران ضرورتی ندارد سخن گفته است.

 

وی درگزارش خود آورد همکاری ایران با آژانس پیشرفتهای زیادی داشت و تشدید تحریمها به این همکاری ختشه وارد می کند.

 

البته درجای جای گزارش البرادعی در مورد سوالات دیگری که آژانس درمورد برنامه هسته ای ایران دارد و باید دربازدیدهای بعدی به آنها پاسخ داده شود سخن گفته شده بود.

 

 درجلسه دیروز پاریس، آمریکا، بریتانیا و آلمان به همراهی فرانسه سردمدار تشدید تحریمهای اقتصادی بودند زیرا براین باورند تحریمهای موجود برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران کافی نیست.

 

آنها برگزاری این جلسه را به بعد از ملاقات سولانا با جلیلی موکول کرده بودند تا گزارش سولانا نیزدر تصمیم گیری آنها دخیل شود و گزارشها ازمنفی بودن گزارش سولانا خبر می دهد.

 

جلیلی بعد ازملاقات با سولانا اعلام کرد انتظار دارد این گزارش مثبت باشد. او با تاکید بر حق مسلم ایران برای برخورداری از انرژی صلح آمیز هسته ای افزود:" در صورتیکه گزارش سولانا منفی باشد ایران به فعالیتهای هسته ای خود ادامه می دهد."

 

نماینده آلمان در جلسه  گروه پنج به اضافه یک در پاریس پیش از آغاز مذاکرات اعلام کرد ما درتلاشیم در این جلسه به اتفاق نظر برسیم و تمام کشورهای بزرگ و صنعتی را با خود همراه سازیم تا بتوانیم این طرح را درسازمان ملل تصویب کنیم.

 

وی افزود:"تحریمهای کنونی  سازمان ملل  برای ممانعت ازادامه فعالیتهای هسته ای از شدت لازم برخوردار نیست و تحریمهای خارج از چارچوب سازمان ملل نیز تنها جهت گیری تعاملات تجاری را تغییر می دهد و باعث ورود کالاهای چینی به جای تولیدات اروپایی به بازار مصرف ایران می شود."

 

وی درادامه گفت:" در نیمه اول سال 2007 میلادی صادرات ماشین آلات صنعتی آلمان به ایران 40 درصد تنزل داشت و با ادامه تحریمها حجم معاملات بازهم کمتر می شود."

 

نماینده آلمان در اجلاس پاریس  تاکید کرد اگر دراین جلسه که به احتمال زیاد آخرین جلسه در سال جاری و پیش از جلسه شورای امنیت در مورد ایران است نتوانیم با یکدیگرهم صدا شویم  تنها به اقتصاد اروپا آسیب می زنیم چون چین و روسیه جایگزین اروپا در تعاملات تجاری ایران می شوند.

 

ایران بارها اعلام کرده است که تحریم مانع از فعالیت صلح آمیز هسته ای کشور نمی شود و همچون گذشته تحریمها تنها ایران را قدرتمند تر می کند.


نظر شما :