پيشرفت در نامه‌نگارى‌هاى هسته‌اى

۱۹ آبان ۱۳۸۹ | ۱۸:۵۱ کد : ۹۲۹۸ اخبار اصلی
روز گذشته دبيرخانه شوراى عالى امنيت ملى از ارسال پاسخ دفتر آقاى جليلى به نامه دفتر خانم اشتون خبر داد که در آن پيشنهاد جمهورى اسلامى درباره زمان و مکان گفت‌وگو‌ها بر مبناى نامه 15 تيرماه 1389 آقاى جليلى به خانم اشتون، به نماينده گروه 1+5 ارائه شده است.
پيشرفت در نامه‌نگارى‌هاى هسته‌اى

ديپلماسى ايرانى: روز گذشته دبيرخانه شوراى عالى امنيت ملى از ارسال پاسخ دفتر آقاى جليلى به نامه دفتر خانم اشتون خبر داد که در آن پيشنهاد جمهورى اسلامى درباره زمان و مکان گفت‌وگو‌ها بر مبناى نامه 15 تير ماه 1389 آقاى جليلى به خانم اشتون، به نماينده گروه 1+5 ارائه شده است.

سخنگوى خانم اشتون و هم‌چنين سخنگوى وزارت امور خارجه امريکا با اعلام دريافت پاسخ ايران به پيشنهاد از سرگيرى گفت‌وگو‌ها ميان ايران و گروه 1+5، ابراز اميدوارى کرده‌اند که اين مذاکرات به زودى برگزار شود. فيليپ کراولى، سخنگوى وزارت امور خارجه امريکا گفت که معاونان سیاسی وزرای خارجه کشورهای گروه 1+5 احتمالا چهارشنبه‌ تلفنی درباره پاسخ ایران مذاکره می‌کنند. او تاکید کرد که امريکا این گروه را چارچوب اصلی مذاکرات احتمالی می‌داند و افزود: در چارچوب 1+5 با گفت‌وگو درباره مسائل دیگر مخالفتی نداریم.

به نظر مى‌رسد با ارسال اين نامه و تاييد طرف مقابل بحث تعيين زمان و مکان مذاکرات حل شود اما درباره دستور کار و چارچوب گفت و گو‌ها هنوز ابهام وجود دارد و اقدامى براى رفع اين ابهام صورت نگرفته است.

رامين مهمانپرست، درباره دستور کار مذاکرات روز سه شنبه به خبرنگار ايسنا گفته است که تا زمانى که توافقى در مورد دستور کار مذاکرات صورت نگيرد، مذاکره‌اى انجام نخواهد شد، بسته پيشنهادى ايران مى‌تواند مبناى خوبى براى مذاکرات باشد، اگر طرف مقابل پيشنهاد جديدى دارد بايد زودتر آن را به طرف ايرانى ارائه کند تا مذاکرات انجام شود و دو طرف به يک چارچوب مشخص برسند. او ادامه داده است که موضوع تبادل سوخت به هيچ وجه در گفت‌وگوى ايران و 1+5 نخواهد بود. ما از ابتدا گفته‌ايم که اين دو مسئله مستقل از يکديگرند. مساله تبادل سوخت يک موضوع است و مساله گفت و گو با 1+5 مساله‌اى ديگر است. اگر استقلال کامل هر دو مساله رعايت نشود، موانعى را به وجود خواهد آورد. معتقديم اگر 1+5 خواهان مذاکره جدى است بايد براى دستور کار توافق طرف ايرانى را اخذ کند.

اما سخنان منوچهر متکى، وزير امور خارجه ايران درباره دستور کار اين احتمال را به ذهن متبادر مى‌کند که شايد در ابتداى نشست در مورد دستور کار جلسه گفت‌وگو شود. متکى درباره دستور کار مذاکرات ايران و 1+5 گفته است: معمول جلسات این است که دستور کاری داشته باشد و گاهی هم طرفین توافق می‌کنند که پیرامون دستور کار بحث کنند. بنابر این یکی از این دو طریق تصمیم‌گیری می‌شود و مبنای تشکیل جلسه خواهد بود.

در حالى که روند تعيين مکان و زمان مذاکرات گروه 1+5 و ايران با پيشرفت‌هايى مواجه شده است و در هفته‌هاى آتى شاهد برگزارى اين مذاکرات خواهيم بود، يوکيا آمانو،‌ مدير کل آژانس بين المللى انرژى اتمى در اولين گزارش سالانه خود به مجمع عمومى سازمان ملل، روز دو شنبه گفت: «ايران هنوز همکارى‌هاى لازم را براى اجازه دادن به آژانس براى تاييد اين که همه مواد هسته‌اى در ايران براى فعاليت صلح آميز است، فراهم نکرده است.»
 
او در ادامه گفت: «تهران بايد قطعنامه‌هاى شوراى امنيت و آژانس را کاملا اجرايى کند.»

اسحاق آل حبیب، سفیر و معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به سخنان آمانو پاسخ داد و گفت: «ایران در نامه‌ای آمادگی خود را برای از سرگیری مذاکرات بر اساس مفاد نامه سعید جلیلی به کاترین اشتون اعلام کرده و حالا نوبت طرف‌های مقابل است که تمایل واقعی و حسن نیت خود برای انجام گفت و گوهای جدی و موفقیت آمیز را اثبات کنند.»

اگر چه طى هفته‌هاى اخير شاهد پيشرفت در روند شکلى آغاز مذاکرات بوده‌ايم، اما هم‌زمان شاهد به وجود آمدن موجى از تبليغات و موضع‌گيرى‌هاى منفى درباره مسئله هسته‌اى ايران نيز بوديم که اين تبليغات و موضع‌گيرى‌هاى منفى مى تواند در ديدگاه ايران براى شروع مذاکرات تاثيرگذار باشد.


نظر شما :