خوشحالی یهودی‌های امریکا از شکست متحدان اوباما در انتخابات

۱۴ آبان ۱۳۸۹ | ۱۳:۵۲ کد : ۹۲۳۶ اقتصاد و انرژی
گزارش‌ها نشان می‌دهد که تعداد بسیاری از مجموعه‌های وابسته به لابی صیهونیست‌ها در ایالات متحده امریکا موسوم به آیپاک با شنیدن خبر شکست دموکرات‌ها در انتخابات اخیر که به تضعیف جایگاه اوباما منجر شده، بسیار خوشحال شده‌اند.
خوشحالی یهودی‌های امریکا از شکست متحدان اوباما در انتخابات

دیپلماسی ایرانی: گزارش‌ها نشان می‌دهد که تعداد بسیاری از مجموعه‌های وابسته به لابی صیهونیست‌ها در ایالات متحده امریکا موسوم به آیپاک که فشارهای بی‌امانی را ظرف یک سال گذشته به باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا می‌آوردند تا او را راضی کنند با دولت تندروی بنیامین نتانیاهو بیش از این مدارا کند، با شنیدن خبر شکست دموکرات‌ها در انتخابات اخیر که به تضعیف جایگاه اوباما منجر شده، بسیار خوشحال شده‌اند.

در همین راستا جمهوریخواهان کنگره به طور بی‌سابقه‌ای خوشحالیشان را از پیروزی در انتخابات ابراز داشته‌اند. حزب تی پارتی، حزب تندروی تازه تاسیسی که به جمهوریخواهان بسیار متمایل است، به همراه برخی چهره‌های پیروز انتخابات کنگره از حزب جمهوریخواه در محافل سیاسی‌شان حضور یافته‌اند و تاکید کرده‌اند که قسم می‌خورند که اجازه ندهند هیچ کدام از وعده‌های اوباما که در انتخابات ریاست جمهوری‌اش داده بود، تحقق یابد.

به گزارش پایگاه خبری مصری محیط، رسانه‌های امریکایی پیروز اصلی این انتخابات را نه حزب جمهوریخواه و نه تی‌ پارتی بلکه شبکه فاکس نیوز که تندروترین شبکه جنگ‌طلب در امریکاست، دانسته‌اند و گزارش می‌دهند که اگر حمایت رابرت مورداک صاحب این شبکه از حزب تی پارتی نبود این حزب نمی‌توانست تا این اندازه رای به دست بیاورد و حتی علاوه بر آن حزب جمهوریخواه نیز نمی‌توانست شاهد این پیروزی باشد.

دقایقی پس از پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات کنگره مجموعه موسوم به "پروژه اسرائیل" که یکی از مجموعه‌های تندروی وابسته به آیپاک است در نامه الکترونیکی خود به عنوان پیتم یهودی‌ها نوشت: انتظار می‌رود با کسب این پیروزی رابطه امریکا با اسرائیل نیز در بسیاری پرونده‌ها تغییر کند و ایالات متحده و در راس آن باراک اوباما قانع شوند که باید تحریم‌های بسیار سنگین‌تری را علیه ایران وضع کنند.

آری فلیشر، سخنگوی اسبق کاخ سفید که نام او پایین این پیام دیده می‌شود، همچنین می‌نویسد: پیروزی جمهوری‌خواهان در کنگره خبر خوبی برای اسرائیل و حامیانش محسوب می‌شود. رئیس کنگره و تقریبا تمام اعضای حزب جمهوری‌خواه به صلابت صخره پشت اسرائیل ایستاده‌اند و در این زمان است که اسرائیل به دوستی آنها بیش از پیش نیاز دارد.

روزنامه السفیر چاپ بیروت با توجه به پیام گروه پروژه‌ اسرائیل و همچنین به نقل از منابع نزدیک خود در ایالات متحده پیش‌بینی کرد که جان بویهنر، رهبر سابق اقلیت جمهوریخواهان کنگره و از نزدیکان و حامیان بسیار شدید اسرائیلی‌ها در ایالات متحده احتمالا ریاست کنگره امریکا را بر عهده بگیرد و اریک کانتور، نماینده جمهوریخواه یهودی و یکی از اعضای آیپاک نیز ریاست حزب اکثریت کنگره را عهده‌دار شود تا بدین ترتیب اولین فرد یهودی باشد که در تاریخ امریکا به بالاترین رتبه در کنگره می‌رسد.

منابع خبری اسرائیلی نیز گزارش می‌دهند که شکست دموکرات‌ها در انتخابات اخیر مجلس نمایندگان کنگره باعث حساس شدن بیشتر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل شده و اکنون وی با حساسیت بیشتری اوضاع داخلی امریکا را پیگیری می‌کند و امیدوار است که این اتفاق باعث شود تا ایالات متحده به نفع اسرائیل در سیاست خارجی‌اش تجدید نظر کند. گو این که این انتخابات می‌تواند انتخاب مجدد اوباما برای دور دوم ریاست جمهوری امریکا را نیز تحت تاثیر قرار دهد. نتانیاهو خوب می‌داند که نقش بیل کلینتون در دوران ریاست جمهوری‌اش برای پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات سال 2000 تا چه اندازه موثر بود و اکنون نیز این گونه می‌بیند که شکست دموکرات‌ها در انتخابات نتایج مشابهی را در بر داشته باشد.

قرار است نتانیاهو ظرف هفته آینده سفر پنج روزه‌ای را به امریکا داشته باشد و در خلال آن در نیواورلئانز در مقابل رهبران یهودی امریکا به همراه جو بایدن، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده سخنرانی کند.

در همین رابطه اولین دستاورد شکست متحدان اوباما در انتخابات اخیر در تلاویو خود را نشان داد. نتانیاهو در برابر نمایندگان کنیست اسرائیل به شدت از حکومت خودگردان فلسطینی انتقاد کرد و به حکومت خودگردان به دلیل تقاضایش برای توقف شهرک‌سازی‌ها که باعث تعلیق مذاکرات شده، به شدت تاخت.

وی در این باره گفت: «حقیقت این است که ما در اسرائیل آمادگی بسیاری برای رسیدن به صلح حقیقی داریم در حالی که این آمادگی را در طرف فلسطینی به هیچ وجه نمی‌بینیم. من به زودی به ایالات متحده خواهم رفت و در دیدار با رهبران امریکا از جمله خانم هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه و جو بایدن معاون رئیس جمهوری امریکا راه‌های از سرگیری مذاکرات را در سایه تحولات جدید ایالات متحده مورد بررسی قرار خواهیم داد.»

گفته می‌شود جلسات نتانیاهو با کلینتون و بایدن در نیویورک خواهد بود.


نظر شما :