1+5 مخالف حضور ترکیه و برزیل در مذاکرات

۲۴ تیر ۱۳۸۹ | ۲۳:۰۷ کد : ۸۰۴۴ سرخط اخبار
1+5 مخالف حضور ترکیه و برزیل در مذاکرات

 

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: 1+5 مخالف حضور ترکیه و برزیل در دور بعدی مذاکرات هسته‌ای با ایران هستند.

خبرگزاری ریانووستی به نقل از لاوروف نوشت: حضور ترکیه و برزیل در مذاکرات گروه 1+5 در مورد برنامه هسته ای ایران منتفی است.

دور جدید مذاکرات گروه 1+5 در مورد برنامه هسته ای ایران قرار است سپتامبر برگزار شود.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: اعضای گروه 1+5 پس از مذاکرات طولانی به این نتیجه رسیده‌اند که ترکیه و برزیل در مذاکرات مربوط به موضوع هسته‌ای ایران حضور نداشته باشند.

لاوروف تاکید کرد: " شورای امنیت اعضای گروه 1+5 و ایران را به عنوان مذاکره کنندگان اصلی می‌شناسد."

وزیر امور خارجه روسیه برای کشورهای دیگر مانند ترکیه و برزیل که می‌خواهند در حل موضوع هسته‌ای ایران کمک کنند، نقشی حاشیه‌ای قائل شد.

خبرگزاری ها دو روز پیش هم به نقل از مقامات بلندپایه آمریکائی اعلام کرده بودند که کلینتون در گفتگوی تلفنی 45 دقیقیه ای خود با داوود اغلو از وی خواسته است، از موضوع هسته ای ایران کنار بکشند و آن را به 5+1 واگذار کنند.

پس از بیانیه تهران و توافق سه جانبه مبادله سوخت میان ایران، ترکیه و برزیل، بی توجهی خشم آلود آمریکا و متحدان اروپایی اش به این بیانیه و کوبیدن بر طبل تحریم و موضع منفعلانه روسیه، این شائبه را ایجاد کرد که این کشورها می خواهند موضوع هسته ای ایران را دستاویزی برای اهداف سیاسی خود قرار دهند و خواهان حل این موضوع نیستند.

به دنبال بی‌توجهی آمریکا و متحدانش به بیانیه تهران، ترکیه و برزیل از همراهی با این گروه در شورای امنیت خودداری کردند و ضمن انتقاد از برخورد دوگانه این کشورها، به بیانه چهارم تحریم‌ها علیه ایران رای منفی دادند.

ترکیه و برزیل که هم اکنون از اعضای غیردائم شورای امنیت هستند، تلاش کرده‌اند با پیشبرد طرح تبادل سوخت در بیانیه تهران، اختلاف غرب با ایران را در مورد برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز این کشور برطرف کنند.

ایران با امضای بیانیه تهران موافقت کرده است که 1200 کیلوگرم اورانیوم با غنای پایین خود (سه و نیم درصد) را برای تبادل با سوخت هسته‌ای مورد نیازش، به ترکیه منتقل کند.

سخن احمدی‌نژاد نقطه مقابل فرمایش امام است

ایلنا- قائم‌مقام حزب اعتماد ملى معتقد است : طرح مسئله نظام تک حزبى در کشور مغاير قانون اساسى ، هويت نظام و مشى امام و رهبرى است

‌رسول منتجب نیا، در خصوص تصویب طرح تجمیع انتخابات ریاست جمهوری و شوراها با بیان اینکه اصولاً تجمیع انتخابات محاسن و در عین حال معایب و نقاط ضعفی نیز دارد، گفت: محسنات تجمیع،صرفه جویی از نظر مالی و پرسنلی است که پایین آمدن هزینه‌ها را نیز به همراه دارد.
اين فعال سياسى اصلاح طلب در تبیین نقاط ضعف تجمیع انتخابات تصریح کرد: به هرحال یکی از امتیازات و افتخارات سی و چند سال اخیر کشورمان برگزاری انتخابات‌های همه ساله در کشور بوده است

وی افزود: انتخابات در ایران یک میزان الحراره‌ای است که از طریق آن حضور مردم، میزان رضایت‌مندی به سیاست‌های جاری و موجود، علاقه‌مندی، اطمینان آنها سنجیده می شود

منتجب‌نیا با اشاره به اینکه بارها امام راحل و مقام معظم رهبری بر حضور مستمر مردم در صحنه تاکید داشتند،اظهار داشت: اکنون اگر قرار براین است که انتخابات شوراها به تعویق افتد و فعالیتشان تا انتخابات ریاست جمهوری ادامه داشته باشد، مشخص نخواهد شد که مردم تا چه میزان در صحنه‌اند و تا چه اندازه ناراضی یا امیدوار به آینده هستند و این سنجشی بود که مسوولان آن را از دست دادند

قائم‌مقام حزب اعتماد ملى ادامه داد : تجمیع انتخابات صرفاً از نظر اقتصادی می‌تواند کار پسندیده‌ای باشد، اما از نظر سیاسی، هویتی نظام و رضایت‌مندی مردم امتیازی ندارد.
 
منتجب‌نیا درخصوص اظهارات اخیررئيس‌جمهور مبنى بر اینکه "نظام ما تک حزبی است "، گفت: اولاً گفته آقای احمدی‌نژاد به شدت با فرمایشات حضرت امام راحل مغایرت وکاملاً نقطه مقابل فرمایشات و مشی ایشان است

وى با بیان اینکه امام راحل همواره احزاب مختلف را به رسمیت می‌شناختند و سلیقه‌های گوناگون و نظرات مخالف را تحمل می‌کردند، خاطر‌نشان کرد: در آن زمان با وجود اینکه جامعه روحانیت مبارز در کشور وجود داشت، امام خودشان پیش قدم برای تشکیل مجمع روحانیون مبارز شدند و هزینه‌های آن را نیز پرداختند

وی ادامه داد: ثانیاً اظهارات ایشان مغایر با قانون اساسی است مگر می‌شود رییس‌جمهور، با قانون اساسی مخالف باشد و خلاف آن را انجام دهد

منتجب‌نیا همچنين خواستار واکنش نمايندگان در اين ارتباط شد

قائم‌مقام حزب اعتماد ملى معتقد است: این اظهارات با هویت نظام، امام راحل و مشی ایشان در تضاد است.
منتجب‌نیا در پایان گفت: دلسوزان نظام و انقلاب طرفدار این گونه سخنان نیستند.

درخواست اسپانیا از ایران

در حالیکه جمهوری اسلامی شرایط خود برای مذاکره با غرب را اعلام کرده است، اسپانیا از ایران خواست که به میز مذاکرات درباره برنامه هسته  ای اش بازگردد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه اسپانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: میگوئل آنگل موراتینوس، وزیر امور خارجه اسپانیا از منوچهر متکی، همتای ایرانی‌اش که به مادرید سفر کرده بود خواست که «هرگونه شک و تردیدی درباره اهداف برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند».

در بیانیه وزارت خارجه اسپانیا آمده است: وزیر خارجه اسپانیا از همتای ایرانی اش خواست که به میز مذاکرات بازگردد تا همه پرسش‌های حل نشده از طریق این ابزار رفع شود.  همچنین به گزارش ایرنا، منوچهرمتکی و میگل آنخل موراتینوس وزیران خارجه ایران و اسپانیا در دیدار و گفت‌وگو با یکدیگر، برلزوم رایزنی‌های سیاسی میان دو کشور برای حل مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کردند.

رامین مهمانپرست، عضو هیات همراه منوچهرمتکی در سفر به مادرید درگفت وگو با ایرنا دراین باره، اعلام کرد: وزیران خارجه ایران واسپانیا دردیدار دوشنبه شب خود در مادرید ، ضمن بحث و تبادل نظر درمورد مسائل مربوط به حقوق بشر، اعلام آمادگی کردند که درصورت ایجاد شرایط وفضای مناسب، این مذاکرات ادامه یابد.

مهمانپرست گفت: وزیران خارجه ایران و اسپانیا دراین دیدار که در محل وزارت خارجه اسپانیا برگزارشد، همچنین با اشاره به روابط دوجانبه و تاریخی دو کشور وعلاقه دوملت و دولت به یکدیگر، برگسترش روابط فی مابین در زمینه‌های مختلف تاکید کردند. به گفته مهمانپرست، ایجاد تسهیلات درزمینه صدور روادید برای اتباع طرف مقابل ، معتبر شناخته شدن گواهینامه‌های رانندگی ایران دراسپانیا و بالعکس و استفاده از ظرفیت‌های موجود برای گسترش روابط فی مابین از دیگر موضوعاتی بود که دراین دیدار مورد بحث و گفت وگوی وزیران خارجه ایران و اسپانیا قرارگرفت.

سخنگوی وزارت امورخارجه،اظهارداشت: وزیران خارجه ایران و اسپانیا دراین دیداربا اشاره به مسائل منطقه‌ای به ویژه خاورمیانه و لزوم شکسته شدن حصرغزه تاکید کردند که ظرفیت‌های ایران و اتحادیه اروپا، بخصوص اسپانیا دراین زمینه مورد استفاده قرارگیرد. بنا برگفته مهمانپرست، وزیران خارجه ایران واسپانیا دراین خصوص با توجه به ساختارهای جدید و موجود اعلام آمادگی کردند که برای یافتن راه حل مناسب، مسایل خاورمیانه و سایر مسائل دیگر را در دستور کارخود قراردهند.

سخنگوی وزارت امورخارجه وعضو هیات همراه وزیر خارجه درسفر به مادرید تصریح کرد: متکی در این دیدار به تفصیل فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران را برای همتای اسپانیایی خود تشریح کرد. بنا برگفته مهمانپرست، وزیر امورخارجه دراین زمینه درگفت‌وگو با همتای اسپانیایی خود اظهارامیدواری کرده که ازموقعیت‌های ایجاد شده برای پیشبرد همکاری‌ها استفاده شود.

متکی دراین دیدار همچنین از موراتینوس دعوت کرد که برای ادامه رایزنی‌ها و مشاوره‌ها در زمینه‌های مختلف به تهران سفر کند.  موراتینوس وزیر امورخارجه اسپانیا نیز دراین دیدار ضمن استقبال از توسعه روابط فی مابین دو کشورو لزوم استفاده از ظرفیت‌های طرفین برای حل مسائل خاورمیانه و غزه، آمادگی اسپانیا دراین زمینه را مورد تاکید قرار داد.

موراتینوس همچنین دراین دیدار با اعلام آمادگی اسپانیا برای حل مسائل خاورمیانه و تداوم رایزنی‌های دو کشوردر زمینه مسائل فرهنگی و حقوق بشری برلزوم انجام آنها تاکید کرد. میگل آنخل موراتینوس وزیر امورخارجه اسپانیا ، رایزنی‌های مستمر میان ایران و اسپانیا و بکارگیری ظرفیت‌های فراوان دو کشور را برای حل مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار موثر توصیف کرد

وزیر امور خارجه ایران در سفر دوروزه اش به مادرید پایتخت اسپانیا از سوی محمد علی آهنی معاون وزارت خارجه و مدیرکل اروپای غربی و امریکای شمالی، رامین مهمانپرست سخنگوی این وزارتخانه و مهدی مهدی زاده عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس همراهی شده و بعد از ظهر دیروزدرادامه سفرش عازم لیسبون پایتخت پرتغال شد.



آمادگی روسیه برای انتقال فرآورده‌هاى سوختى به ایران

وزير انرژى روسيه اعلام کرد با وجود تحريم‌هاى يکجانبه آمريکا و اروپا، روسيه آمادگى دارد تا به انتقال سوخت به ايران بپردازد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزارى فرانسه، "سرگى شماتکو " روز چهارشنبه اعلام کرد: " شرکت‌هاى روسيه آماده هستند تا به انتقال فرآورده‌هاى نفتى به ايران بپردازند. در صورت وجود منفعت تجارى، امکان انتقال اين فرآورده‌ها به ايران وجود دارد. "
روسيه پيشتر نارضايتى خود با تحريم‌هاى يکجانبه‌اى که از سوى ايالات متحده آمريکا واتحاديه اروپا عليه ايران اتخاذ شده بود را اعلام کرد.
شماتکو که اين سخنان را بعد از ديدار با "مسعود ميرکاظمى " وزير نفت ايران اعلام مى‌کرد، افزود: تحريم‌ها نمى‌تواند باعث توقف ما شود.
آمريکا و برخى کشورهاى غربى مدعى هستند که ايران در پوشش برنامه هسته‌اى خود در تلاش براى دستيبابى به تسليحات اتمى است. آژانس بين‌المللى انرژى اتمى در بازرسى‌هاى خود از تاسيسات هسته‌اى ايران هيچگونه انحرافى را در برنامه هسته‌اى تهران اعلام نکرده است.
آمريکا بزرگترين دارنده تسليحات اتمى در جهان به شمار مى‌آيد و تنها کشورى است که از بمب اتمى عليه بشريت استفاده کرده است.
آمريکا در جنگ جهانى دوم با بمباران هسته‌اى شهرهاى ژاپن، ده‌ها هزار نفر را به کام مرگ کشاند.

مورالس به ایران می‌آید



سفیر بولیوی در تهران اعلام کرد که مورالز رئیس جمهور این کشور در نیمه دوم سپتامبر به تهران سفر خواهد کرد.

خورخه میراندا سفیر بولیوی در تهران امروز سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی گروه آلبا در پاسخ به مهر اعلام کرد: مورالس رئیس جمهور بولیوی  درپاسخ به سفر دکتر محمود احمدی نژاد به تهران سفر خواهد کرد.

وی زمان انجام این سفر را نیمه دوم سپتامبر و بعد از پایان ماه رمضان اعلام کرد.


عدم همکاری ایران موجب بروز عواقبی می‌شود

نماينده ويژه باراک اوباما ـ ‌رييس‌جمهور آمريکا در امور منع تکثير هسته‌يى ـ گفت، آمريکا نسبت به در پيش گرفتن راه‌حل‌هاى ديپلماتيک با ايران درباره برنامه هسته‌يى‌اش پايبند است.

به گزارش ايسنا، سوزان پرک در کنفرانس مطبوعاتى در لندن افزود: آمريکا نسبت به در پيش گرفتن راه‌حل‌هاى ديپلماتيک در قبال ايران پايبند است اما رقص تانگو نياز به حضور دو طرف دارد.

وى ادامه داد، به دليل تحولات بدى که اخيرا در منطقه به وقوع پيوسته آرزوى تحقق منطقه‌اى عارى ازسلاح‌هاى کشتار جمعى کاهش يافته است.

پرک با بيان اين که براى رسيدن به يک منطقه عارى از سلاح‌هاى کشتار جمعى بايد کارهاى زيادى انجام داد، گفت: معتقدم تحقق اين امر امکان پذير است اما نيازمند زمان است. بايد شرايطى براى انجام اين کار فراهم باشد از جمله پيشرفت در روند صلح و تصميم بر سر همکاري. اخيرا اتفاقات بدى در خاورميانه اتفاق افتاده است که امکان ايجاد يک منطقه عارى ازسلاح‌هاى کشتار جمعى را با مشکل مواجه کرده است البته اين مساله تنها مربوط به ايران نيست و به ديگران هم ارتباط دارد.

نماينده ويژه اوباما بيان کرد، دولت آمريکا به استفاده از راه‌حل‌هاى ديپلماتيک در قبال برنامه هسته‌يى ايران پايبند است و در عين حال مدعى شد همکارى نکردن ايران با جامعه جهانى براى تشريح مقاصد ايران از برنامه هسته‌يى‌اش پيامدهايى را به دنبال دارد. ايران بايد بداند که همکارى نکردن موجب بروز عواقبى هم مى‌شود.

اين در حالى است که ايران هيچ‌گاه همکارى با آژانس را قطع نکرده است و بازرسان آژانس همواره در ايران حضور دارند.

او در ادامه در واکنش به ادعاهاى اخير مدودف ـ رييس‌جمهور روسيه ـ مبنى بر نزديک شدن ايران به دستيابى به سلاح هسته‌يى گفت: اين گفته به اظهار نظرهايى ما مبنى بر همکارى نکردن برخى کشورهايى که داوطلبانه NPT را امضا کردند،‌ صحه مى‌گذارد و بيانگر آن است که بايد با هم همکارى کرد.

تعطیلات دو روزه چهار میلیارد دلار خسارت وارد کرد


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: خسارت تعطیلی در روزهای یکشنبه و دوشنبه به دولت حدود 4 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

به گزارش مهر، عوض حیدرپور نماینده  مردم شهرضا در مجلس گفت:  متاسفانه تعطیلات بی برنامه در روزهای بیستم و بیست و یکم تیرماه موجب شده تا حدود 4 میلیارد دلار به کشور خسارت وارد شود.

وی خاطرنشان کرد: این رقم خسارت در حالی به کشور وارد می شود که می توانستیم با این پول کل مشکلات بخش بهداشت، درمان را رفع کنیم.
 
حیدرپور گفت: متاسفانه خسارت 4 هزار میلیارد تومانی در حالی به کشور وارد می شود که وزارتخانه های همانند آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تعطیلی در روزهای یکشنبه و دوشنبه در حالی به وقوع پیوست که سال 1389 توسط مقام معظم رهبری مزین به سال همت مضاعف، کار مضاعف است.
 
حیدرپور یادآور شد: گرما در سال همت مضاعف و کارمضاعف به معنی این است که در هنگام گرم شدن باید مصرف انرژی را کاهش داد.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: دولت باید نسبت به تعطیلی در روزهای یکشنبه و دوشنبه پاسخگو باشد.

شهرام اميرى در راه بازگشت به ایران


سخنگوى وزارت خارجه کشورمان از خروج شهرام اميرى از خاک آمريکا خبر داد و گفت که وى به ايران باز مى‌گردد.

به گزارش خبرگزارى فارس به نقل از اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، رامين مهمان‌پرست سخنگوى وزارت خارجه کشورمان با اعلام اين مطلب افزود: با تلاش‌هاى انجام شده از سوى جمهورى اسلامى ايران و همکارى موثر سفارت پاکستان در واشنگتن لحظاتى پيش شهرام اميرى با بدرقه رئيس دفتر حفاظت منافع جمهورى اسلامى ايران در واشنگتن، خاک آمريکا را از طريق کشور ثالث به مقصد جمهورى اسلامى ايران ترک کرد.
مهمان‌پرست همچنين از گفتگوى تلفنى شب گذشته کمالوندى معاون آمريکاى وزارت امور خارجه با شهرام اميرى خبر داد که طى آن ضمن حصول اطمينان از سلامت و آرامش روحى وى خصوصا پس از حضور در دفتر حفاظت منافع جمهورى اسلامى ايران در واشنگتن بر هر گونه تلاش کشورمان براى بازگرداندن وى به ميهن اسلامى و آغوش خانواده تأکيد شده بود.
سخنگوى وزارت خارجه همچنين تأکيد کرد که اين وزارتخانه همچنان پيگيرى‌هاى خود را در رابطه با مسئوليت‌هاى دولت آمريکا در ربايش اميرى از طريق کانال‌هاى مختلف حقوقى و ديپلماتيک ادامه خواهد داد.


نظر شما :