پارلمان معلق و فضاى سنگين سياسى در بريتانيا

۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۱۵:۲۶ کد : ۷۵۳۲ اروپا
بازی قدرت در بریتانیا لحظات حساسی را پشت سر می‌گذارد. گرچه حزب محافظه‌کار با به دست آوردن اکثریت آرا توانست از حزب ‌کارگر پیشی بگیرد اما همچنان هیچ حزبی اکثریت مطلق برای تشکیل دولت را به ‌دست نیاورده است. بنابر این هیچ کدام از احزاب به تنهایی نمی‌تواند دولت تشکیل دهد.
پارلمان معلق و فضاى سنگين سياسى در بريتانيا

دیپلماسی ایرانی: بازی قدرت در بریتانیا لحظات حساسی را پشت سر می‌گذارد. گرچه حزب محافظه‌کار با به دست آوردن اکثریت آرا توانست از حزب ‌کارگر پیشی بگیرد اما همچنان هیچ حزبی اکثریت مطلق برای تشکیل دولت را به ‌دست نیاورده است. بنابر این هیچ کدام از احزاب به تنهایی نمی‌توانند دولت تشکیل دهند. حالتی که بریتانیایی‌ها اصطلاحا به آن پارلمان معلق می‌گویند.

احزاب محافظه‌کار و کارگر برای این که بتوانند دولت را در دست گیرند، مذاکرات فشرده‌ای را با احزاب کوچک‌تر پیروز در انتخابات آغاز کرده‌اند که مهمترین آنها حزب لیبرال دموکرات است که در جایگاه سوم احزاب شرکت کننده در انتخابات ایستاده است. البته گفته می‌شود که دولت بریتانیا به رهبری گوردون براون از چند ماه پیش چنین وضعیتی را پیش‌بینی می‌کرده و به همین دلیل زودتر از بقیه بحث‌ در مورد چنین وضعیتی را آغاز کرده است.

بر طبق آرا تا کنون حزب محافظه‌کار توانسته از رقبای لیبرال دموکرات و کارگر پیشی بگیرد. این حزب به رهبری دیوید کامرون 307 کرسی مجلس را از آن خود کرده است و در مقابل حزب رقیب، یعنی حزب کارگر به رهبری گوردون براون توانسته است 257 کرسی را تصاحب کند. در این میان حزب لیبرال دموکرات به رهبری نیل کلگ نیز با اختصاص 57 کرسی در جایگاه سوم ایستاده است.

اما با این همه سرنوشت دولت آینده همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. پس از پایان رأی‌گیری، در حالی‌ که هنوز کار شمارش آرا در مراحل ابتدایی آن بود و همچنان آماری به نمایش درنیامده بود، وزرای اقتصاد و خارجه‌ی کابینه‌ی براون در برابر دوربین‌ها حضور یافتند و از حق دولت برای تشکیل دولت بعدی سخن گفتند.

پیتر مندلسون، وزیر اقتصاد بریتانیا، اظهار گفت: «به موجب قوانین مجلس در چنین شرایطی نخستین فردی که مسئول تشکیل دولت به شمار می‌رود، نخست‌وزیر است و نه بزرگترین حزب.»

گوردون براون نیز روز جمعه یعنی یک روز پس از انتخابات در مقابل ساختمان شماره 10 نخست وزیری در برابر خبرنگاران ایستاد و گفت: «مجلس عوام در حال حاضر دچار وضعیت معلق شده است. اتفاقی بی‌سابقه که راه تشکیل دولت برای احزاب را تنها از طریق ائتلاف میسر می‌کند. به همین دلیل ما نیز مذاکرات خود را آغاز کرده‌ایم و بی‌شک در صورتی که حزب محافظه‌کار نتواند با حزب لیبرال دموکرات به توافق برسد ما با حزب لیبرال دموکرات وارد مذاکره خواهیم شد.»

این در حالی است که با توجه به نتایجی که تا کنون به دست آمده احتمال بر سر قدرت ماندن دولت کنونی تقریبا غیرممکن است.

به گفته‌ مقامات دولتی بریتانیا، گوردون براون درصدد است تا با احزاب دیگر نهایت همکاری را داشته باشد تا به این ترتیب همچنان بر سر قدرت بماند.

در مقابل دیوید کامرون خاطر نشان کرده است که حزب کارگر از سوی رأی‌دهندگان رد شده و بایستی خود را از صحنه کنار بکشد و دولت را به دست حزب محافظه‌کار بسپارد.

در همین حال به گفته‌ یکی از کارشناسان حزب محافظه‌کار در زمینه روابط خارجی، هر گونه تلاش از سوی گوردون براون برای هم‌دست شدن با لیبرال دموکرات‌ها نشان‌د‌هنده سیاستی بی‌شرمانه است. از سال ۱۹۸۳ تا به حال این بدترین نتیجه‌ای بوده است که حزب کارگر در انتخابات پارلمانی بریتانیا به دست آورده است. به این ترتیب این حزب تنها موفق شده است تا ۲۹ درصد مجموع آرای مردمی را جلب کند. در برخی محافل سیاسی هم‌اینک گمانه‌زنی‌ها بر سر یافتن جایگزینی برای گوردون براون در صورت احتمال کناره‌‌گیری وی از رهبری حزب، به جریان افتاده است.

دو نکته‌ قابل توجه در این دوره از انتخابات پارلمانی در بریتانیا، یکی راه یافتن یکی از نمایندگان حزب سبزها به به پارلمان برای نخستین بار و دیگری ائتلاف احزاب بریتانیا برای نخستین بار از سال ۱۹۷۴ تا کنون است.

کارولین لوکاس، رهبر حزب سبزها در مجموع با به دست آوردن کمی بیش از ۳۱ درصد آرا توانست نامزدهای دو حزب کارگر و محافظه‌کار را پشت سر بگذارد. این سیاستمدار ۴۹ ساله از سال ۱۹۹۹ تا کنون به عنوان نماینده در پارلمان اروپا حضور داشته است.


نظر شما :