گزارش نيويورک تايمز از سفر ميرحسين موسوى به تبريز

نه پول بود نه غذای رایگان نه اتوبوس

۱۱ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۸:۵۶ کد : ۴۸۰۵ اخبار اصلی
سفر مهندس موسوی به خطه آذربایجان و استقبال زاید الوصف هموطنان تبریزی از ایشان بازتاب گسترده ای در رسانه های جهانی داشته است.
نه پول بود نه غذای رایگان نه اتوبوس

سفر مهندس موسوی به خطه آذربایجان و استقبال زاید الوصف هموطنان تبریزی از ایشان بازتاب گسترده ای در رسانه های جهانی داشته است.

روزنامه نیویورک تایمز آورده است، رقیب قدرتمند محمود احمدی نژاد، میرحسین موسوی در تنها چند هفته مانده تا انتخابات ریاست جمهوری، تعداد کثیر و غیرمعمولی از هواداران خود را در روز دوشنبه در شمال غربی ایران که نزدیک زادگاهش است، جمع کرد و برای آنها به سخنرانی پرداخت. احتمال زیادی وجود دارد که دولتمردان فعلی دولت رقابت انتخاباتی ایران را ببازند.

جمعیت هوادار میرحسین موسوی نه تنها از لحاظ تعداد غیرعادی به نظر می رسید، بلکه نکته قابل توجه این بود که بنا به گفته حاضران در مراسم، آنان نه پولی بابت حضورشان دریافت کرده بودند و نه غذای رایگانی به آنها داده شده بود و البته از محل کارشان به وسیله اتوبوس به محل تجمع انتقال داده نشده بودند، اینها همه تاکتیکهایی است که از طرف آقای احمدی نژاد استفاده می شود.

در بخش دیگری از گزارش نیویورک تایمز آمده است، خیلی از مردم با اتومبیل شخصی به آنجا آمده بودند و با اینکه به تازگی دولت سایت فیس بوک، یک سایت شبکه اجتماعی که حامیان موسوی از آن برای انتقال افکار و برنامه های مهندس موسوی میان جوانان سراسر کشور استفاده می کنند را با محدودیت مواجه کرده بود از برنامه تبلیغاتی موسوی باخبر بودند. هواداران خوش آمدگویی هیجان انگیزی از مهندس موسوی که متولد خامنه، شهر کوچکی در آذربایجان است به عمل آوردند.

آنها با وی با زبان بومی خود، ترکی آذری می گفتند: «آذربایجان سرای من است، موسوی زندگی من است»

حضور موسوی در این شهر اولین توقف او در سفر دو روزه­اش به شمال غرب کشور محسوب می‌شود. این بخشی از تلاش وی برای جذب ملیونها رای ترک زبانان سراسر کشور است که بخش بزرگی از رای دهندگان ایرانی را در انتخابات دوازده ژوئن شامل می­شوند.

موسوی با اشاره به قیام­های تاریخی مردم تبریز گفت: «مردم تبریز و منطقه آذربایجان سرنوشت ایران را چندین بار تغییر دادند. آنها همواره با دیکتاتوری مبارزه کرده­اند.»

آقای موسوی، نخست وزیر سابق ایران که وجهه معتدلی دارد، حمایت چهره‌های اصلاح طلب ایران مانند محمد خاتمی را پشت سر خود دارد. وی خود را به مثابه رقیب قدرتمند محمود احمدی نژاد که اکنون به خاطر وضعیت اقتصادی ایران مورد انتقاد است، نشان داده است.

آقای موسوی گفته است در صورتی که انتخاب شود، از قانون اساسی که اجازه استفاده از زبانهای مختلف قومیت های گوناگون در مدارس را می دهد حمایت می­کند. کاری که احمدی نژاد انجام نداد. آقای موسوی به رای دهندگان گفت: «رای شما در انتخابات سرنوشت ساز است.»

روزنامه نیویورک تایمز در بخش دیگری از گزارشش در مورد خانم زهرا رهنورد می نویسد، زهرا رهنورد همسر او که در رده اول حامیانش قرار دارد، درسخنرانی خود گفته است که طرفدار تک همسری – البته چندهمسری برای مردان در قانون اساسی ایران مجاز است – و حقوق بییشتر برای زنان است. وی تنها زنی است که از زمان انقلاب اسلامی 1979 در برنامه های انتخاباتی همسرش حضور دارد.

خانم رهنورد رئیس سابق دانشگاه الزهرا و مانند همسرش یک مجسمه ساز است. پوسترهای انتخاباتی او به همراه همسرش در جامعه ایران تا حدی جسورانه به نظر می رسند.

مهندس موسوی جدی ترین رقیب انتخاباتی محمود احمدی نژاد است و دو رقیب دیگر که مهدی کروبی از اردوگاه اصلاح طلبان و محسن رضایی از اردوگاه محافظه کاران و فرمانده اسبق سپاه است، از نظر میزان رای عقب تر از موسوی قرار دارند.

تمامی رقبای آقای احمدی نژاد عقیده دارند، تلاش وی برای کمک به طبقه کم در آمد شبیه صدقه دادن برای خرید آراء است.

روزنامه های ایران از اعتراض دانشجویان به پخش سه هزار تراول چک 50 دلاری میان دانشجویان در هفته اخیر خبر دادند. همچنین به دستور احمدی‌نژاد سیب زمینی مجانی بین روستائیان تقسیم کردند. به همین دلیل هواداران موسوی در استقبال از وی در تبریز شعار می دادند "مرگ بر سیب زمینی". آنها در واقع می‌خواستند به توزیع رایگان چهارصد هزار تن سیب زمینی از سوی دولت در ماه گذشته اعتراض کنند؛ چرا که معتقدند این قبیل کارها برای جمع آوری رای است نه خدمت واقعی به مردم.

 


نظر شما :