توصيه به بلر در سمت جديدش

۰۵ مرداد ۱۳۸۶ | ۱۷:۴۰ کد : ۴۰۷ اخبار اصلی
دکتر احمد يوسف مشاور سياسى اسماعيل هنيه،‌نخست وزير فلسطين است که در نشريه گاردين به بررسى نقش جدى بلر در خاورميانه پرداخته است و پيشنهاداتى را براى بهبود اوضاع خاورميانه به تونى بلر ارائه کرده است.

بيست سال پيش رونالد ريگان  رييس جمهور اسبق آمريکا در حالى که در آستانه شهر برندنبورگ آلمان ايستاده بود رو به ميخائيل گورباچف کرد و ‌ با اشاره به ديوار برلين از وى خواست تا اين ديوار را که آلمان شرقى را از آلمان غربى جدا مى کند خراب کند.

 

آيا تونى بلر نيز به خاورميانه احضار شده است تا همانند جيمى کارتر،‌ رئيس جمهور پيشين آمريکا،‌که اعلام کرده بود ايستگاه هاى بارزسى اسرائيل که تنها در کرانه باخترى به 160 ايستگاه مى رسيد از سيستم آپارتايد در آفريقاى جنوبى بد تر است،‌ ديوار حائل بين اسرائيل و فلسطين را براندازد.

 

اولين ديدار تونى بلر از منطقه به عنوان نماينده گروه چهار (آمريکا،‌روسيه،‌سازمان ملل و اتحاديه اروپا) با شک و ترديدهاى فراوانى رو به رو شده است.

 

آيا تونى بلر به آمار مرکز اطلاعات اسرائيل در خصوص حقوق بشر در مناطق اشغالى اشاره خواهد کرد؟‌به گزارش اين مرکز نيروهاى نظامى و غير نظامى اسرائيلى از سال 2000، چهار هزارو صد و سى و نه فلسطينى را به قتل رسانده اند.

 

آيا تونى بلر به اين مطلب اشاره خواهد کرد که آزادى 256 نفر از اعضاى فتح تنها اين حقيقت را که هنوز بيش از 10 هزار زندانى سياسى در زندان هاى اسرائيل وجود دارد را از بين نمى برد.

 

هر چند ما خودمان را براى برپايى يک بازى حماسى  آماده مى کنيم که در آن تونى بلر نقش اسب ترووا را بازى مى کند و با همراه داشتن هديه هاى فراوان( کمک هاى مالى،‌ضمانت پرداخت وام،‌ نامه هاى سياسى) براى سلام فياض و وزراى وى در کرانه باخترى به منطقه قدم مى گذارد.

 

در اينجا ما چند پيشنهاد براى آقاى بلر ارائه مى دهيم تا وى بتواند انرژى خود را براى برقرارى صلح در منطقه به خوبى استفاده کند.

اول از همه اينکه به درستى پروسه انتخابات فلسطينى ها احترام بگذارد. محمود عباس براى از سر گيرى کار هيئت مرکزى سازمان آزادى بخش فلسطين که 10 سال به حالت تعليق در آمده بود تلاشهاى فراوانى کرد. اين جنبش براى کمک به حرکتهاى جنبش فتح براى رسيدن به دموکراسى فلسطينى پايه گذارى شده بود.

 

قانون کلى مشخص است؛ رئيس جمهور صلاحيت قضايى براى براندازى دولت ندارد،‌ که تا 25 ژانويه سال 2010 بر سر کار خواهد بود. هر چند حماس انتخابات رياست جمهورى سال 2005 را بايکوت کرده بود اما هرگز براى برکنارى محمود عباس از سمت خود هيچ تلاشى نکرد و وى تا 15 ژانويه 2009 در سمت خود باقى خواهد ماند.

 

ديگر اينکه اهداف سياسى را از حمايتهاى مالى حذف کند. پذيرفته نيست که از تروريسم اقتصادى در راستاى هجوم به تمايلات يک ملت از طريق گرسنه نگه داشتن آنها استفاده شود.

ديگر اينکه کاهش درد مردم فلسطين يک هدف واقعى است که در آن صورت نبايد جريان کمک ها بايد به لحاظ جلوگيرى از فساد متوقف شود نه اهداف سياسى حتى بخش سازمان کار آوارگان فلسطينى در سازمان ملل معترف بود که حماس تنها منبع مورد وثوق براى توزيع کمک ها است همانطور که در سال 1993 بود.

به طور بى غرضانه خواست هاى طرفهاى مناقشه را نشان دهد. ما منتظر شنيدن آنچه اسرائيلى ها مى خواهند مطرح کنند هستيم و در عوض خواهان جاى گيرى چهار موضوع اصلى مردمان (استقرار فلسطينيان،‌ خودمختارى،‌ پناهندگان و اورشليم) در برنامه زمانى آتش بس موقت هستيم.

نخست وزير انتخابى فلسطينى ها با سازمان جهانى براى پيشبرد صلح در منطقه همکارى مى کند و اگر آقاى بلر نماينده همفکر آنان است با آنان همصدا خواهد شد. هر چند وى بايد بداند که پارلمان فلسطين مکانى ويژه است که تشريفات در آن جايى ندارد.


نظر شما :