معاون ملکه جنگ از اوضاع صلح مى گويد

۰۸ مرداد ۱۳۸۶ | ۱۶:۵۴ کد : ۴۰۲ اخبار اصلی
جان نگروپونته در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط تحولات و پیشرفتهای اخیر در خاورمیانه را مورد بحث قرار می‌دهد از جمله فرآیند به‌ بن‌بست‌ رسیده‌ سیاسی در عراق و روند تازه صلح در منطقه.

 

آقاى نگروپونته پيش از اين سفير آمريکا در عراق و پيش از آنکه دوباره به وزارت خارجه آمريکا بازگردد، مدير اطلاعات ملی اين کشور بوده است. بازگشت دوباره وى به اين وزارتخانه که با اصرار کاندوليزا رايس که به ملکه جنگ مشهور است، صورت گرفت، با واکنش منفى دمکرات ها مواجه شد.

 

شما وضعیت عراق را مدتی طولانی پیگیری کردید و احتمالاً بیش از افراد دیگر در آن درگیر بودید. هسته‌ متفکران کتهام بریتانیا نیز وضعیت در عراق را با احتمال فروپاشی و تفرقه‌ فراوان توصیف می‌کند و تغییر در سیاست آمریکا و انگلیس را خواستار می‌شود. آیا با این ارزیابی موافقید؟

نه موافق نیستم. پیچیدگی بحران در بغداد است و من فکر می‌کنم این پیچیدگی درک شده و به همین دلیل است که طرح امنیتی بغداد مطرح شده و حجم عظیمی از تلاش مصروف می‌شود تا خشونتهای قومی و جنبش مردم بغداد را تحت کنترل بگیرند و تصور می‌کنم که درجه‌یی از موفقیت نیز پس از آغاز شدن اجرای طرح بغداد اتفاق افتاده است.

 

اکنون ما در نقطه اى هستیم که نیروها به مراحل مورد نظر خود می ‌رسند و فرمانده‌ ارشد ما ژنرال پا ترئوس نیز اجرای برخی از طرح‌ها و تخمین‌ها در ماه سپتامبر را در نظر دارد. من تصور می‌کنم که باید صبر کنیم و نتیجه‌ فرآیند را ببینیم اما من به شخصه با نتیجه‌گیریهای هسته‌ روشنفکری کتهام موافق نیستم و در آن شرکتی ندارم.

 

شما در پایان دوره‌ سفارت خود در بغداد به سال 2005 نوشتید که پنج سال طول می‌کشد تا وضعیت عراق پایدار و ثابت شود ...

درست است.  

 

آیا هنوز فکر می‌کنید پنج سال طول می‌کشد؟

در آن زمان، من چنین تخمینی می‌زدم یعنی بازه‌ زمانی فوریه تا مارس 2005. بعد از تسلط ما بر عراق، رسوم معمول و اساس کشور بر هم ریخت و نابود شد. هیچ ارتشی وجود نداشت و سیستم دولتی عملاً نابود شده بود.

 

 زمان زیادی طول می ‌کشد تا به کشوری کمک کنیم که این پایه‌ها را دوباره بسازد. در نتیجه در آن زمان تصور می‌کردم که 5 سال، یک زمان منطقی برای کمک به عراق است و از حالا نیز سه سال زمان داریم. من تصور می‌کنم این رقم معقولی است.


نظر شما :