تلاشی برای فلسطینی‌ها

۲۸ بهمن ۱۳۸۷ | ۲۱:۲۶ کد : ۳۹۳۹ گفتگو
گفت‌وگو با موسی ابو مرزوق، یکی از اعضای کلیدی حماس
تلاشی برای فلسطینی‌ها

موسی ابو مرزوق، یکی از اعضای کلیدی حماس است که 58 سال سن دارد. او می گوید حماس آماده است تا پیشنهاد فلسطینی مستقل در غزه و کرانه باختری را با مرکزیت اورشلیم شرقی بپذیرد و این درحالی است که به طور رسمی اسراییل را به رسمیت نخواهد شناخت.

اولین مرحله از مقاومت در غزه بعد از جنگ اخیر انجام شده است، این مقاومت چگونه پیش خواهد رفت؟
در این مرحله، حمله اسراییل به غزه از همه جا آغاز شد: از دریا، هوا و زمین. همان طور که می دانید، نوار غزه، سرزمین بسیار کوچکی است. 365 کیلومتر مربع است که یکی از مناطق بسیار پرجمعیت جهان نیز به شمار می رود. 1.5 میلیون نفر در آنجا زندگی می کنند. بسیاری از مردم غزه را پناهندگان تشکیل می دهند که از شهرها، روستاها، زمین های کشاورزی و مزارع خود در فلسطین به این منطقه آمده اند. تقریبا 75 درصد یعنی حدود 1 میلیون نفر از مردم این منطقه را پناهندگان فلسطینی تشکیل می دهند.

پس از آنکه حماس در انتخابات 2006 به پیروزی رسید ما درصدد برآمدیم تا ایدئولوژی، سیاست و اهداف حرکت خود را تغییر دهیم. از ابتدا هدف ما این بود تا مردم را به فلسطین بازگردانیم. ما بر روی این مسئله تمرکز کردیم که فلسطینی ها حق دارند که در کشور خودشان زندگی کنند و نه در کمپ های پناهندگان. هدف ما این است که کشور خودمان را تاسیس کنیم و علیه اشغال مبارزه کنیم.

منظور شما این است که هدف نهایی شما تشکیل کشور فلسطین است؟ آیا شما برای پذیرش راه حل تشکیل دو کشور در این منطقه تمایل دارید؟
ببینید، پس از آنکه ما در انتخابات پیروز شدیم، شکل گیری کشور فلسطین را در کرانه باختری و نوار غزه را به دلیل توازن قدرت در منطقه پذیرفتیم و پس از آن پیش بینی می کردیم که پس از آن آرامشی بین کشور جدید و اسراییل بدون به رسمیت شناختن اسراییل برقرار شود. این هدف ما پس از پیروزی در انتخابات بود. در گذشته ما چنین چیزی را به عنوان هدف فلسطینی ها ندیده بودیم.

بنابراین هدف شما شکل گیری فلسطینی مستقل شامل، کرانه باختری و غزه در سرزمین هایی است که توسط اسراییل در جنگ سال 1967 اشغال شده است، بود؟ آیا این هدف نهایی شما است؟
ما اولویت هایی داریم. اولویت کنونی ما از بین بردن محاصره غزه است تا فلسطینی ها بتوانند تجهیزات لازم را برای بازسازی خانه ها و ساختمان هایی که توسط اسراییل در حمله آنها به غزه از بین رفته است، را به این منطقه بیاورند. این اولین اولویت ما است. دومین اولویت ما رسیدن دوباره به اتحاد ملی است.

با چه برنامه ای؟ یک پیشنهاد یمنی وجود دارد و مصری ها نیز به عنوان میانجی در رسیدن فلسطینی ها به اتحاد مشارکت کرده اند.
مهم نیز که یک برنامه یمنی است و یا یک برنامه مصری. ما باید به اهدافمان برسیم، ابزار رسیدن به این هدف آنقدرها هم مهم نیست. مهم اتحاد دوباره است. سومین اولویت ما این است که با همکاری یکدیگر کشور فلسطین را تاسیس کنیم. فلسطینی شامل کرانه باختری و غزه با پایتختی اورشلیم.

زمانی که از پایتخت شدن اورشلیم حرف می زنید، آیا منظورتان تنها اورشلیم شرقی است؟
می بینید که آنها (اسراییلی ها) باید از کرانه باختری و نوار غزه تا مرزهای جنگ سال 1967 عقب نشینی کنندو این به معنای آن است که اورشلیم شرقی پایتخت کشور فلسطین خواهد بود. پس از آنکه این اتفاق افتاد، ما به مرحله ای می رسیم که آرامش بین این کشور و اسراییل برقرار می شود. در این مرحله چه ما در دولت حضور داشته باشیم و چه نداشته باشیم با به رسمیت شناختن اسراییل مخالفیم چراکه تمامی حقوق ما رعایت نشده است.

آیا این حقوق به حقوق پناهندگان برای بازگشت به کشورشان مربوط می شود؟
ما پناهندگانی در لبنان و سوریه داریم که باید به خانه های خود، پیش اقوام خود که منتظر آنها هستند بازگردند. این مردم تنها به کشوری با نوار غزه و کرانه باختری بسنده نخواهند کرد.

این پناهندگان باید به کجا بازگردند؟ به کرانه باختری یا غزه و یا روستاها و شهرهای قدیمی خود که در حال حاضر اسراییل است؟
اگر آنها به نوار غزه و یا کرانه باختری بازگردند که به کشور خود، روستا و یا خانه های خود بازنگشته اند. دوباره به پناهنده تبدیل می شود، هرچند در کشور خودشان ولی در منطقه ای دیگر. در حال حاضر بیش از 1.5 میلیون نفر پناهنده در نوار غزه و کرانه باختری وجود دارد. من در مورد فلسطین تاریخی صحبت می کنم، نه در مورد نوار غزه و کرانه باختری.

بنابراین شما امیدوارید که یک کشور مستقل با بازگشت به مرزهای سال 1967 داشته باشید و اسراییل را به رسمیت نشناسید. اما شرایط زمانی به طور کلی به حالت عادی بازخواهد گشت که پناهندگان به سرزمین های خود بازگردند؟
هرگونه راه حلی بعد از آن قراردادی است بین خود مردم. اگر این مردم به اسراییل بازگردند و از تمام حقوق انسانی و حقوق سیاسی کامل برخوردار شود، تصمیم با خودشان خواهد بود که چه آینده ای را انتخاب کنند و تلاش ما این است که خواسته های فلسطینی ها محقق شود و عدالت جایگاه خود را پیدا کند.

این ادعا وجود دارد که حماس یک گروه تروریستی است که می خواهد تمام یهودیان را به دریا بی اندازد.
این واقعیت ندارد. شما می دانید، در تاریخ، یهودی ها از قتل عام های بسیاری رنج برده اند. این اتفاق در آلمان، لهستان در جنگ جهانی دوم و اسپانیا افتاده است. یهودی ها سه مرتبه به قتل عام رسیده اند. پس از این قتل عام ها یهودی ها به کشورهای اسلامی به خصوص، ترکیه، فلسطین و مراکش و بسیاری دیگر از کشورهای اسلامی مهاجرت کردند.

امروز، ما هیچ مشکلی با ادیان دیگر نداریم. اگر شما نگاهی به کشورهای اسلامی بی اندازید، مذهب های گوناگونی در آنها حضور دارند. ما نمی توانیم پیش از این که مسیح را باور داشته باشیم مسلمان باشیم. من نمی توانم پیش از باور موسی مسلمان باشم. ما باید پیامبران آنها را نیز باور داشته باشیم. مذهب من هرگونه تبعیض را منع می کند. بنابراین این حرف شما که می خواهیم یهودی ها را به دریا بی اندازیم تنها یک پروپاگاندا است.

از طرف دیگر، این خیلی مهم است که قتل عام فلسطینی ها را نیز بشناسیم. در آخرین قتل عام در غزه، 1500 نفر کشته شدند که 400 کودک و 200 زن در میان آنها بودند.

سرآغاز وحدت فلسطینی ها چه چیزی است؟ شما یک گروه چپ گرا دارید و از طرف دیگر ونزوئلا از شما حمایت می کند. آیا شما ارتباطی بین گروه چپ یا اولویت های مارکسیسم و اولویت های اسلامی پیدا کرده اید و یا به همین صورت آنها با یکدیگر متحد خواهند شد؟
مسوولیت ما به عنوان مسلمان در قبال انسان هایی که در مقابل بی عدالتی قرار گرفته اند. اینها ارزش های انسانی هستند که ما با دیگران بر روی دیدگاه های ایدئولوژیک هم نظر هستیم. ما باید از کسانی که مورد آزار قرار گرفته اند کسانی که از گرسنگی در عذاب هستند و کسانی که تحت اشغال هستند حمایت کنیم.

کوشش هایی وجود دارد تا حماس را به القاعده مرتبط کند. آیا شما القاعده را قبول دارید؟
ما کاملا متفاوت هستیم. ما تحت اشغال هستیم. مسلم است که القاعده را قبول نداریم.

آیا مقاومت اخیر شما در غزه در پی مقاومت های گسترده تر شما که حزب الله لبنان نیز از آن حمایت می کرد آیا کشورهایی مانند سوریه و ایران از آن حمایت می کردند؟
پیروزی ما یک پیروزی برای تمامی فلسطینی ها است و تنها به مردم غزه تعلق ندارد. مسلم است که با شکست اسراییل ما بسیاری از کشورها را که می خواستند اسراییل نوار غزه را دوباره اشغال کند، شکست دادیم. بنابراین این مسئله به تمامی کشورها کمک می کند تا از حماس از روش های مختلف حمایت کنند. در این مرحله، حمایت ما در پس حزب الله، سوریه و ایران است. اگر به دوران جنگ بازگردیم، اکثر مردم کشورهای مسلمان و سایر کشورهای جهان در کنار حماس قرار داشتند. آنها پرچم های حماس را حمل می کردند و پرچم های اسراییل را به آتش می کشیدند. این بدان معنا است که ما حمایت میلیون ها انسان را به همراه داشتیم.

اهمیت کنفرانس دوحه که حماس و هم پیمانان حماس در آن دعوت شده بودند در چه بود؟
در دوحه امیر قطر، محمود عباس را به این کنفرانس دعوت کرده بود. اما او به دلیل فشارهای عربستان سعودی و مصر نتوانست در این نشست شرکت کند. پس از آن حماس برای شرکت در این نشست انتخاب شد، چرا برگزاری نشستی برای فلسطینی ها بدون حضور فلسطینی ها بی نتیجه بود. کنفرانس خوبی بود چرا که از تلاش فلسطینی ها حمایت می کرد و بسیار روشن است که کشورهای مشخصی در حال حاضر پشت تلاش های فلسطین هستند. این پیام اصلی کنفرانس دوحه بود.

آیا ترکیه نقش خاصی در حل درگیری فلسطین و اسراییل داشت؟
روز به روز حمایت بین المللی ما افزایش پیدا می کند. وقتی ما در انتخابات پیروز شدیم از طرف روسیه و ترکیه و بسیاری از کشورهای دیگر حمایت شدیم. امروز، نمایندگان اروپایی که با رییس جمهور و یا وزیر امور خارجه سوریه دیدار می کنند به دنبال ما هستند.

آیا بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل با شما ملاقات کرد؟
نه اما من با نماینده سیاسی وی در نوار غزه و کرانه باختری درست یک روز پیش از حضور وی در منطقه دیدار کردم.

نقش مصر را در این درگیری چگونه می بینید؟
ما مشکلاتی با سیاست های مصر داریم. ما از مصری ها می خواهیم که دروازه رفح را باز کنند چراکه ما هیچ ارتباطی با جهان بیرون نداریم.

پیشنهادهایی در مورد حضور نیروهای امریکایی در مصر برای جلوگیری از قاچاق اسلحه از طریق تونل های غزه وجود دارد.
این مسوولیت مصر است و این کشور می تواند هر آنچه را که بخواهد در داخل خاک خود انجام دهد. هیچ چیزی از غزه، مصر و اسراییل قاچاق نمی شود. ممکن است افرادی باشند که در قاچاق برخی کالاها از اسراییل به غزه، و از مصر به غزه دست دارند. اما این جزو مسوولیت های آن کشورها است و نه مسوولیت ما.

آیا شما حضور دیده بان های بین المللی را در غزه می پذیرید؟
خیر، نه تنها در غزه، بلکه در گستره مرز بین غزه و مصر نیز نمی پذیریم.

آیا شما حضور دیدبان های اروپایی و نماینده گان محمود عباس را در مرز رفح می پذیرید؟
ما مخالفتی با حضور دیده بان های اروپایی یا نمایندگان محمود عباس در دروازه ها نداریم.


نظر شما :