انفجار کرکوک و نگرانى‌هاى تازه دولت عراق

۲۳ آذر ۱۳۸۷ | ۲۱:۱۳ کد : ۳۴۲۲ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
حادثه تروریستی روز پنج شنبه 11 دسامبر در کرکوک که باعث کشته شدن نزدیک به 55 تن و زخمی شدن 110 تن دیگر شد، این شائبه را به وجود آورد که هنوز دولت عراق و ارتش این کشور توان در اختیار گرفتن کامل پرونده امنیتی کشور را ندارد.
انفجار کرکوک و نگرانى‌هاى تازه دولت عراق

حادثه تروریستی روز پنج شنبه 11 دسامبر در کرکوک که باعث کشته شدن نزدیک به 55 تن و زخمی شدن 110 تن دیگر شد، این شائبه را به وجود آورد که هنوز دولت عراق و ارتش این کشور توان در اختیار گرفتن کامل پرونده امنیتی کشور را ندارد. حادثه­ای که در ماه­های اخیر مرگ­بارترین آن در نوع خود بود. اين انفجار در مسير کرکوک ـ اربيل و در يکى از غذاخورى هاى شلوغ که‌ مهمانان زيادى به‌ مناسبت تعطيلات عيد قربان در آن جمع شده‌ بودند، رخ داد که‌ بزرگترين حمله‌ تروريستى شش ماه‌ گذشته‌ عراق شمرده‌ مى‌شود.

 

این حادثه نگرانی مقام­های ارشد عراقی را به شدت برانگیخت. در حالی که عراقی­ها بر سر امضای توافق­نامه امنیتی با تنش­های سیاسی درونی خود دست به گریبانند و دائما تلاش می­کنند این فکر را تلقین کنند که خود قادرند به تنهایی امنیت خود را تامین کرده و نیروهای بیگانه می­توانند ظرف سه سال عراق را ترک کنند و به توانایی دولت عراق اطمینان داشته باشند، حادثه روز پنج­شنبه باعث شد تا اطمینانی که دولت عراق تلاش دارد به دیگران بدهد، زیر سئوال رود.

 

نوری مالکی نخست­وزیر عراق حادثه تروریستی کرکوک را به شدت محکوم کرد و از دستگاه­هاى امنيتى کشورش خواست، عاملان انفجار کرکوک را در اسرع وقت ممکن کشف کرده و تحويل عدالت دهند.

 

وى همچنين از مردم کرکوک خواست براى سرکوب بقايا و بازمانده­هاى تروريسم و باندهاى جنايتکار با دولت همکارى لازم را داشته باشند.

در بيانيه دولت مالکی آمده است، اين حمله بزدلانه که شادى عيد را از مردم گرفته، نشانى ديگر از ورشکستگى تروريست‌ها و شکست آنهاست. از نيروهاى مسلح و دستگاه­هاى امنيتى مى‌خواهیم تمام تلاششان را براى دستگيرى عاملان اين جنايت به کار گيرند و در اسرع وقت ممکن آنها را تحويل عدالت دهند تا به سزاى عذاب خود برسند تا درس عبرتى براى تمام کسانى که در پى برهم زدن امنيت و ثبات شهر کرکوک هستند، باشد.

 

جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق نیز با ابراز تأسف از وقوع انفجار و کشته و زخمى‌شدن ده‌ها شهروند عراقى، اين انفجار را محکوم کرد و گقت: «به مردم سلحشور کرکوک اطمينان مى‌دهيم تروريست‌ها هرگز نخواهند توانست آرامش و امنيت استان‌هاى عراق را سلب کرده و به هم­زيستى مردم و وحدت ملى لطمه­اى وارد سازند.»

 

گفتنی است انفجار کرکوک هم زمان با ورود رئیس جمهوری عراق به این شهر صورت گرفت.

 

مسعود بارزانى، رئیس اقلیم کردستان نیز با محکوم کردن انفجار ديروز در شهر کرکوک گفت: «اين انفجار، تسريع در رفع مشکلات و تقويت اتحاد در بين ما را براى تثبيت امنيت و ثبات در کشور طلب مى‌کند.»

 
رئيس منطقه کردستان عراق ضمن محکوم کردن این واقعه تروریستی و ابراز هم­دردی با قربانیان آن تصريح کرد، اجراى اين عمليات تروريستى نيازمند تسريع در رفع مشکلات و تقويت اتحاد در بين ماست و اين که بايد دست در دست ديگران دهيم تا تروريست‌ها را سرکوب و امنيت و ثبات را در کشور برقرار کنيم.


با نگاهی به این اظهارات به وضوح می­توانیم از میزان نگرانی مقام­های عراقی مطلع شویم. طبیعی است که چنین نگرانی برای آنها وجود داشته باشد. اما نکته در این جا است که این نگرانی­ها فراتر از یک نگرانی ساده برای یک انفجار است. این انفجار دقیقا در نقطه حساس عراق به وقوع پیوسته است. کرکوک برای عراقی­هایی که بر سر آن کش­مکش­های طولانی دارند، بسیار حساس است. نگرانی­ها فراتر از اتهام به القاعده یا نگرانی از وجود تروریست­ها است. کرکوک شهری است که به دلیل ادعای کردها برای الحاق آن به اقلیمشان و کش­مکش­هایی که میان دولت مرکزی با کردها بر سر آن وجود دارد و از سوی دیگر اختلاف­های عمیقی که در درون گروه­ها و طایفه­های ساکن در آن به وجود آمده، همگی باعث شده تا کوچکترین حادثه­ای حتی در ابعاد کوچک و ناچیز نگرانی­های عمیقی را به وجود آورد تا این اندازه که اضطراب را تا مرز یک جنگ داخلی نیز گسترش دهد. همین سه ماه پیش بود که کوچ اجباری خانواده­های مسیحی در شهر موصل شهری نزدیک کرکوک، دیگر شهری که عراقی­ها بر سر آن اختلاف دارند، آتش اتهام­ها را دامن زد و پای همه گروه­ها از کردها گرفته تا سنیان و حتی کشورهای همسایه عراق را به میان آمد. کرکوک نیز اکنون از چنین حساسیتی البته با آستانه وسیع­تری برخوردار است. اوج این نگرانی را در اظهارات علی دباغ سخنگوی دولت عراق می­توان دید.

 

على الدباغ در جمع خبرنگاران در ساختمان وزارت دفاع آمريکا در واشنگتن گفت: «عراق به برخى از نظاميان آمريکايى احتمالاً تا 10 سال ديگر نيازمند است.»

 

وى با بيان اينکه حضور بلندمدت آمريکا در عراق بايد بر اساس توافق بين دولت عراق و آمريکا صورت گيرد، افزود: «ما يقين داريم که ارتش عراق، هرگز ظرف سه سال آينده آماده نخواهد شد بنابراين ما واقعاً نيازمند سال‌هاى بيشترى هستيم که احتمالاً 10 سال طول خواهد کشيد.»

 

این در حالی است که براساس توافقنامه امنيتى، همه نيروهاى آمريکايى بايد تا 30 ژوئن 2009، از همه شهرها و روستاهاى عراق و تا 31 دسامبر 2011 از همه خاک عراق خارج شوند. از این نکته مهمتر این که دولت عراق پيش از اين اعلام کرده بود، نيروهاى مسلح اين کشور آماده است قبل از تابستان آينده کنترل امنيتى را در سراسر اين کشور بر عهده بگيرد.

 

باراک اوباما، رئيس‌جمهوری آتى آمريکا نيز پيش از اين خواستار خروج نيروهاى اين کشور از عراق ظرف 16ماه شده بود. گزارش‌ روزنامه‌هاى انگليسى‌ نيز حاکى است که اين کشور آمادگى خود را براى خارج‌کردن همه نيروهاى مستقر در عراق تا ژوئن سال 2009 اعلام کرده است. گرچه قبل از آن دولت بریتانیا اعلام کرده بود، به دنبال عقد قراردادی شبیه توافق­نامه واشنگتن – بغداد میان لندن و بغداد برای حضور نیروهای بریتانیایی در این کشور است.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :